Annonce

Zenz’ øko-univers er i rivende global udvikling

Zenz’ øko-univers er i rivende global udvikling
23. maj 2016 bal@freemindsmedia.com

23. maj 2016

Zenz’ øko-univers er i rivende global udvikling

Zenz salonkonceptet udbygges med partnere i Danmark og i udlandet, Zenz Organic Products er blevet internationalt og et udbygget Zenz Academy åbner i maj i Zenz’ nye domicil, der etableres i Guldbergsgade på Nørrebro.


Bagggrunden for produktserien Zenz Organic Products er den naturlige skønhed.

”Vi ønsker, at Zenz skal være en global partnerbaseret virksomhed og vi er allerede godt på vej”. Sådan lyder det fra Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Jørgen Skjødt, der sammen driver Zenz. Zenz deler gerne af sin viden og erfaringer og det er en af grundene til, at den danske frisørkæde på få år er nået så langt. Både i forhold til udbredelsen af det miljøbevidste og økologiske salonkoncept og i forhold til at eksportere Zenz produkter til store dele af verden.

Visionen om, at gøre Zenz global blev født, da Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Jørgen Skjødt i 2008 sad i flyet på vej hjem fra et frisørshow i USA. ”Vi var meget inspireret af blandt andet Søren Pjedsted, der brændte for kreativitet og faglighed i frisørfaget og vi planlagde de tre ben, der skulle videreudvikles: Zenz salonkonceptet, Zenz Academy og Zenz Organic Products med produkterne, der skulle være mærket med det Nordiske Eco-label, økologiske og bæredygtige”.


Her ses Christian Avnstorp (t.v), Jørgen Skjødt (mf.) og Anne-Sophie Skjødt Villumsen (t.h.) ved overrækkelsen af Allergi Award Prisen

Zenz salonkoncept er videreudviklet siden 2008. ”Vi kiggede på vores saloner og drøftede, hvilke udfordringer vi havde og med udgangspunkt heri, lagde vi grundstenene til Zenz salonkonceptet”.

”Ved at forenkle så meget som muligt og arbejde fokuseret på det, der giver værdi for kunder og medarbejdere, har vi fået flere kunder og bedre økonomi”, forklarer Jørgen. Zenz Organic Products blev udviklet i løbet af 2009 og 2010, og de første produkter blev sendt på markedet i 2010. I dag indeholder serien alle de produkter, der skal til for at drive en salon; hårpleje og styling, farver og lysninger, make-up, hår og kropsolier samt sololier og ansigtscreme.

” Branchen har et behov for, at der løbende uddannes nye kreative og fagligt dygtige elever.”
                 –
Anne-Sophie Skjødt Villumsen

”Et væsentligt element i udviklingen af konceptet har været at uddanne vores assistenter og bestyrere til at være rollemodeller for vores elever og til at kunne påtage sig i partnerrollen i Zenz. Faktisk har filosofien været, at uddanne alle lige fra eleverne til bestyrerne i forhold til at kunne varetage partnerrollen i Zenz”, siger Anne-Sophie.

Læs også: Zenz Organic Styling Paste vinder pris ved Allergy Award 2016

”Branchen har et behov for, at der løbende uddannes nye kreative og fagligt dygtige elever. Vi ønsker at de unge elever med deres ambitioner, energi og kreativitet skal være med til at udvikle Zenz. Derfor besluttede vi allerede i 2009, at elever ikke kun skulle gå til hånde for assistenterne, men også selv blive dygtige og have egne kunder så hurtigt som muligt. Vi har løbende 15-20 elever under uddannelse og mange af dem deltager i mange forskellige events, hvor de både udvikler sig personligt og som deltagere i teams. Vi skal være med til at udvikle deres faglighed og kreativitet og samtidig give dem en forretningsmæssig forståelse. I det hele taget skal vi skabe værdi for hinanden”, lyder det fra Anne-Sophie.

ZENZ SALONKONCEPTET

I dag findes der syv danske Zenz Partnersaloner, der drives efter partnerprincippet, og Zenz salonkonceptet er allerede taget uden for Danmarks grænser. Således findes Zenz’ konceptsaloner i Norge, Sverige, Finland og Australien samt i Grønland, Island og på Færøerne. Målet er, at udbygge med flere Zenz Partnersaloner i Danmark samt flere konceptbutikker i udlandet. Således er man netop nu i dialog om etablering af en salon i London


En nyindrettet Zenz salon i Ordrup, der er indrettet som konpectet fremadrettet skal se ud nationalt og internationalt.

”Vi vil gerne i dialog med nye partnere i Danmark, der kunne tænkte sig at høre mere om vores salonkoncept. Uanset om man forhandler Zenz produkter eller er partnersalon, kan man opnå en række fordele og trække på den viden og de koncepter, der er udviklet i Zenz”.

En partnersalon kan også vælge fortsat at bære sit gamle navn og nøjes med at sælge Zenz produkter samt trække på den ekspertise, der er opbygget igennem mange år i branchen i forhold til salg og marketing, produkter, farve- og behandlingsteknikker, samt den daglige ledelse og administration. Typisk vil man forøge sit overskud i forretningen med 15-25 pct. i løbet af 12 måneder, uden at der skal foretages investeringer. ”Vores mål er klart, at vore partnere i partnersalonerne skal tjene mere, end de gør i dag. Samtidig er de en del af et fællesskab gennem vores partnermøder, hvor alle kommer til orde og hvor man kan få gode råd og forslag til løsning af en salonejers daglige udfordringer”.


“Vi vil skabe optimale faciliteter, der gør det muligt, at videreudvikle Zenz, som vi ønsker det i fremtiden”, understreger Anne-Sophie og Jørgen

”Der skal være fokus på faglighed og kreativitet, men også bæredygtighed, ansvarlighed og økologi og ikke mindst på at forbedre salonernes indtjening og dermed sikre grundlaget for fortsat udvikling af branchen”, forklarer Anne-Sophie.

PRODUKTSERIEN

Baggrunden for produktserien Zenz Organic Products, der bl.a. distribueres af Danhair i Danmark og af Headbrands i Norden, er den naturlige skønhed.

Produktserien har været på markedet siden 2010 og var den første professionelle, Svanemærkede og allergivenlige serie, fremstillet af naturens egne plejende ingredienser. Fra begyndelsen har ideen været at skabe en serie af 9-10 basisprodukter, så det er overskueligt for frisøren. ”Vi har skabt en smal serie, der opfylder alle behov, bl.a. fordi produkterne er multifunktionelle og kan mikses, så de eksempelvis kan bruges til både ansigt og hår: Sololien beskytter kroppen, men giver også håret glans og beskyttelse og ansigtscremen kan bruges som stylingcreme i håret.”

Serien opfylder behovet for produkter til en salon; shampoo, conditioner, maske og stylingprodukter samt Henna farver, lysningsprodukter og make-up. ”Vi stiller høje krav til indholdet, når vi udvikler vores produktserie, udover at funktionaliteten skal være optimal, skal produkterne være skabt med både certificeret økologi, rene, naturlige ingredienser og uden stoffer, der af forskere anses for at være skadelige”, lyder det fra Anne-Sophie og hun tilføjer, at serien både er til brug i salonen og til videresalg.

ZENZ ACADEMY

Siden Anne-Sophie Skjødt Villumsen startede Zenz i 1999, har hun undervist i, hvordan man driver en ”grøn”, bæredygtig og økologisk salon. De senere år er dette koncept udbygget og i det nye Zenz Academy vil der blive både klippe-, farve- og trendkurser, samt kurser i salondrift, markedsføring og forretningsudvikling.

”I dag er det ikke nok at kunne ”hår”, man skal også være dygtig til at drive – og udvikle sin forretning”, fortæller Anne-Sophie. Zenz Academy er et åbent akademi for alle frisører, der har lyst til at deltage på kurserne – både fra de saloner, der er en del af Zenz-kæden og fra alle øvrige saloner. Kursisterne kommer allerede i dag fra hele verden.

Det er personalet i Zenz-salonerne, der uddannes til også at være undervisere på Zenz Academy. ”Efterhånden har vi fået bygget et super godt kreativt team op. Igennem årene har vi tiltrukket mange dygtige medarbejdere og mange af dem har valgt også at blive en del af Zenz Academy-teamet”, lyder det.

NYT ZENZ-UNIVERS

I forbindelse med den store udvikling, Zenz er i gang med, etablerer Zenz sig i en ejendom på Guldbergsgade i København – lige midt i hjertet af Københavns skønne og super trendy Nørrebro. Her skal Zenz-aktiviteterne; Zenz Academy, kontor, showroom og en helt ny salon, samles.

”Vi vil skabe optimale faciliteter, der gør det muligt at videreudvikle Zenz, som vi ønsker det i fremtiden”, understreger Anne-Sophie og Jørgen. Zenz har i dag en omsætning på 20 mio. kr. og 50 ansatte, men det arbejder vi på at øge over de kommende år.

Således har man taget skridt til at opsøge salgskanaler i forhold til Zenz Organic Products i udlandet. Bl.a. har man ansat Nikolai Blicher som Head of Sales og som fremadrettet har til opgave at etablere partnerskaber internationalt. I dag sælges Zenz Organic Product allerede i Norden, England, Schweiz, Spanien, Australien og Hong Kong, og man er i dialog med distributører i Kina, Japan og en række europæiske lande.

Læs også: Zenz Organic Products står for mode, sundhed og økologi

”I 2013 lå fem pct. af vores salg uden for Danmark, i 2014 gjaldt det 20 pct., i 2015 nåede tallet op på 30 pct. og allerede nu i 2016 sælger vi mere end 50 pct. af vores produkter uden for Danmark”, fortæller Jørgen Skjødt og han forventer en yderligere stigning.

”I dag er vi oppe på at sælge Zenz produkterne i 10 lande og inden for de næste år er det vores målsætning at nå op på at samarbejde med frisører, skønhedssaloner og eksklusive varehuse i 25 lande.

”Den økologiske bølge, der har skyllet ind over Danmark i nogle år, er nu nået ud til resten af verden og med den erfaring, vi har opbygget igennem mange år, glæder vi os nu til at være med til at udvikle det bæredygtige koncept globalt”, slutter Jørgen Skjødt og Anne-Sophie Skjødt Villumsen.

Læs også: Zenz viser vejen til en grønnere fremtid


ANNONCE