Annonce

Zenz – Ny franchisekæde med fokus på bæredygtighed

Zenz – Ny franchisekæde med fokus på bæredygtighed
14. marts 2016 bal@freemindsmedia.com
Zenz firmaportræt

14. marts 2016

Zenz – Ny franchisekæde med fokus på bæredygtighed

Forbrugerne vil have bæred ygtighed, så på trods af krisen er omsætningen i Zenz -salonerne vokset støt og roligt fra 2 til 14 mio. kr. på fem år, og Zenz er blevet et kendt brand. Nu vil Anne-Sophie Villumsen tilbyde andre fris ører at blive en del af Zenz-kædens grønne frisørkoncept.

Miljøvenlighed og bæredygtighed er bestemt ikke nogen forbigående trend for Anne-Sophie Villumsen. For hende er Zenz-måden at drive forretning på, en kombination af bæredygtighed og forretningsfokus, blevet en livsstil. Zenz-organisationen lever, tænker og videreudvikler sammen det bæredygtige koncept, og i dag er Zenz-kæden parat til at lancere et franchisekoncept, hvor andre frisører får mulighed for at drive deres egen salon – med støtte fra Zenz i forhold til produkter, videreuddannelse, markedsføring og meget mere.

Anne-Sophie Villumsen, startede Zenz for 11 år siden. I dag har hun fem saloner, og en omsætning, der på fem år er steget fra 2 til 14 mio. kr. Faktisk så Anne-Sophie de nye muligheder i sundhed og bæredygtighed, længe før det blev en trend. Det skete, fordi hun allerede i sin læretid udviklede allergi.

Da hun fik sit første barn i 1991, og efterfølgende gik på barsel, fik hun samtidig en pause fra frisørfaget. Allergien forsvandt, men da hun vendte tilbage på arbejde, kom allergien også tilbage og blev kun værre og værre for hvert nyt produkt, hun arbejdede med.

Da Anne-Sophie Villumsen i 1997 ventede sit andet barn, besluttede hun sig endegyldigt for, at ville forbedre arbejdsmiljøet for frisører samt sikre muligheden for selv at kunne fortsætte som frisør. Men faktisk var det slet ikke til at få miljøvenlige produkter på det tidspunkt.

”Jeg måtte sætte mig grundigt ind i, hvilke stoffer, de forskellige produkter indeholdt, og hvilke stoffer, jeg skulle undgå. Jeg lærte indholdsstofferne at kende, og langsomt kunne jeg sammensætte brugbare produkter”, fortæller hun. Samtidig indledte hun et samarbejde med forskellige anerkendte offentlige myndigheder såsom ’Center for Miljø og Sundhed, Videncenter for allergi og Agenda 21, og hun har medvirket til, at Grøn Frisør-projektet blev etableret. Ydermere var hun medvirkende til, at
Videncenter for Frisører og Kosmetikere blev etableret med Heidi Søsted, der forsker i hårfarve, som leder, med base på Gentofte Amtssygehus, hvor man løbende undersøger produkter for skadelige og allergifremkaldende indholdsstoffer. I 2005 fik hun og Zenz Københavns Kommunes miljøpris.

I 2008 blev al erfaring og viden, opbygget i Zenz, omdannet til et værdisæt omfattende fokus- og indsatsområder, som siden har været grundlaget for den måde, virksomheden og medarbejderne agerer på i forhold til virksomhedens interessenter:

FOKUS
· Zenz arbejder med bæredygtighed indenfor økologi, intern og ekstern miljøpåvirkning herunder Co2 udslip samt fairtrade
· Zenz udvælger løbende produkter og fokuserer i sin drift af virksomheden på sundhed, miljøpåvirkning, økologi og fairtrade.
· Zenz arbejder målrettet på at reducere miljøpåvirkningen fra virksomhedens drift.

Zenz indsats områder er:
· Produkter – Udvikling og udvælgelse af produkter der til hver en tid er de mest økologiske og miljøvenlige
· Arbejdsmiljø – Sikre og videreudvikle det fysiske og psykiske arbejdsmiljø for virksomhedens medarbejdere
· Kunder – Sikre og videreudvikle behandlingsmetoder og produktvalg tilpasset den enkelte kunde
· Logistik – Organisere logistik vedr. lager og medarbejdere på den mest ressourcebesparende måde
· Energi – Implementere processer og benytte produkter og leverandører, der påvirker miljøet mindst muligt
· Fairtrade – Udvælge leverandører og samarbejdspartnere, der kan dokumentere, at virksom hederne opfører sig ansvarligt i forhold til virksomhedernes interessenter globalt
· Organisation – Uddanne og udvikle medarbejderne til at være rollemodeller for grønne frisører og sikre personlig udvikling og teamspirit

Svanemærkede saloner
Men Zenz ønsker forsat at være frontløber, så næste mål er at få etableret en ordning med Svanemærkning af frisørsaloner. Anne-Sophie udvikler løbende produkter, der lever op til værdigrundlaget og i slutningen af året lancerer Zenz en svanemærket serie bestående af ni produkter. ”Det er vigtigt for mig hele tiden at videreudvikle såvel forretningskonceptet som produktkonceptet”, fortæller hun, og således forventer hun, at Zenz udvikler nye svanemærkede produkter i løbet af 2011.

Markedet efterspørger bæredygtighed
”Der er slet ingen tvivl om, at markedet efterspørger bæredygtige og så lidt sundhedsskadelige behandlinger og produkter som muligt”, mener Anne-Sophie Villumsen. Forbrugerne søger stederne, hvor de er sikre på at få de rigtige produkter, og hvor de har tillid til, at det, de køber, faktisk er miljøvenligt og bæredygtigt. ”Og har de den tillid, er forbrugerne også villige til at betale mere for det”. Et godt bevis på det er, at omsætningen i Zenz-salonerne er vokset støt både før, under og efter krisen. Der er fokus på sundhed og miljø, og Zenz-kæden har fokus på, og kan dokumentere, begge dele”, lyder det.

Zenz-konceptet
Konceptet består dels af behandlinger og produkter, dels af rådgivning og service, som hele tiden udvides og testes:
· Hår- og skønhedsbehandlinger og salg af produkter af høj kvalitet, der så vidt muligt er uden allergifremkaldende, kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer.
· Dygtige frisører og makeupartister, der rådgiver dig om hårstil, make-up og trends
· Mor/baby behandlinger (nu også pusleplads og økobleer)
· Spa-fodbad til alle behandlinger uden klip.
· Ø kologisk kaffe, te og kakao.
· Frisk vand og økologisk frugt.

Inden for hvert af ovenstående områder videreudvikles konceptet løbende. Nye produkter, der matcher værdierne, testes i butikkerne og hos Videncenter for allergi, inden de eventuelt benyttes i salonerne.

Zenz-kædens medarbejdere deltager i interne og eksterne kurser, shows, messer, konkurrencer og andre aktiviteter, der er med til at udvikle dem fagligt såvel som personligt. ”Og så er det vigtigt for os, at selv om behandlingerne er bæredygtige, skal de virke, og kunden skal se præcis lige så godt ud, når hun forlader vores salon, som når hun forlader en traditionel salon”.

Derfor betyder det også meget for Anne-Sophie hele tiden at være på forkant med trenden indenfor hårmode og styling. I Zenz-salonerne serveres økologisk Fairtrade kaffe, the og kakao. Rengøringsmidlerne,der anvendes, er svanemærkede, og senest er man gået over til at anvende
et svanemærket vaskeri til vask af håndklæderne. ”Vi holder hele tiden øjnene åbne i forhold til, hvordan vi kan udvikle os, og ved f.eks. at sende håndklæderne ud på et svanemærket vaskeri, spares både vand og energi”.

LED pærer, der kun anvender 4 volt er det nyeste, og i forhold til logistikken, sørger man for, at der transporteres mindst muligt. Det vil sige,at varerne samles på et centralt lager, hvorfra de sendes ud til butikkerne samlet én gang om ugen i genbrugskasser. De kasser, der blev leveret varer i ugen før, kommer med tilbage. Samtidig sorteres alt affald, og når der leveres varer, tager chaufføren affaldet med og kører det på genbrugspladsen.

Computerne i salonerne er svanemærkede og tryksager med videre er det samme. ”Vores energi kommer fra vindmøller eller vandkraft, og på sigt ønsker vi selv at skabe energi med f.eks. solceller”, fortæller Anne-Sophie med et smil.

ANNONCE