Annonce

Zenz

Zenz
10. november 2017 Cecilia Lindahl
Zenz

10. november 2017

Zenz har skabt en bæredygtig global virksomhed

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Zenz brænder for at udvikle frisørfaget og producere sunde, naturlige skønhedsprodukter, der passer ind i forbrugertrenden. Det betyder, at Zenz nu er repræsenteret i 15 lande med over 700 forhandlere hvoraf hovedparten er frisører.

Da Anne-Sophie Skjødt Villumsen startede Zenz Organic Hair for næsten 20 år siden, var hendes mål at give bevidste forbrugere og frisører et sundere alternativ til de mange kosmetikprodukter, som fandtes på markedet. Samme mål har Anne-Sophie og hendes mand Jørgen Skjødt også i dag om end ambitionerne er blevet større, og virksomheden har oplevet vækst inden for både sit frisørkoncept og udviklingen og salg af produkter til frisører og forbrugere.

I dag er Zenz Organic Hair Danmarks største bæredygtige og økologiske frisørkæde med otte saloner og 55 frisører samt foreløbig to partnersaloner i Humlebæk og Stavanger og fem konceptsaloner i bland andet Australien og på Island. Herudover står Zenz står bag produktserien Zenz Organic Products, der rummer alle produkter der er behov for i driften af en salon.

Det seneste skud på salonstammen er Zenz i Lyngby, hvor det nyeste salonkoncept præsenteres.

Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Jørgen Skjødt, der sammen står bag Zenz Organic Hair.

”Vores mål er at skabe en mere bæredygtig skønhedsbranche og at sikre frisørfaget overlever, så der også uddannes frisører om fem til ti år. Vi vil skabe respekt om frisørfaget og styrke fagligheden og i faget”, siger de to ejere.

For Anne-Sophie og Jørgen er et godt og udviklende arbejdsmiljø overskriften for rigtig meget af det, de gør. Det gælder brugen af sunde produkter, der skal være med til at sikre, at frisørerne kan blive i faget i mere end de nuværende gennemsnitlige otte-ti år, og det gælder udviklingen af medarbejderne og et holdbart salonkoncept med et godt omdømme.

Zenz har løbende 15-20 elever i salonerne, fordi holdningen er, at det er de unge, der skal føre branchen videre, og at man som salon har et ansvar for at sikre det.

Et Zenz Academy hører også til under Zenz paraplyen. Her understøttes elevernes undervisning ude i salonerne, og her undervises forhandlere, egne frisører og partnere i produkterne, ligesom man holder kurser i, hvordan man driver en bæredygtig salon.

I Zenz Academy holdes kurser for medarbejdere og partnere i såvel produkterne som i salondrift.

”Vi netop nu i gang med at opbygge en undervisningsteam med fire-fem faste medarbejdere. Herudover har vi et kreativt team bestående af en række af vores dygtige elever, medarbejdere og partnere. De skaber nye kollektioner tre gange om året, ligesom de sikrer, at Zenz-frisørerne er fagligt dygtige og har den nødvendige viden om produkter og indholdsstoffer”, fortæller Anne-Sophie Skjødt Villumsen, og hun slår fast, at visionen i forhold til medarbejdere i princippet kan koge ned til: At udvikle elever, assistenter og partnere fagligt og personligt såvel som forretningsmæssigt. Vores mål er, at vores elever uddannes til at blive kommende ledere og partnere i Zenz.

Zenz har også fået ambassadører over hele verden fra kendte frisører til bloggere og skuespillere og modeller, de elsker produkternes funktionalitet og kvalitet kombineret med at produkterne er bæredygtige og sunde.

Salonindretningen understreger det naturlige og det rå.

Zenz salonkoncept
Endnu et ben i Zenz Organic Hair er Zenz salonkonceptet. De har i dag ti saloner – halvdelen af dem med partnere – og tanken er at udbrede salonkonceptet i Norden over de kommende år netop i samarbejde med lokale frisører og partnere.

”Forbrugerne i Norden er lang fremme, når det handler bæredygtighed og fravalg af produkter, der kan give allergi og hormonforstyrrelse. Ved at fokusere på miljø og sundhed har Zenz salonerne tiltrukket mange nye kunder de senere år”, fortæller Jørgen Skjødt. ”Vi har forsøgt at adskille os med vores koncept og produkter. Det er lykkedes, og vi tror, at andre frisører i Norden kan få glæde af det. Derfor har vi udviklet et partnerkoncept, hvor vi deler vores viden og passion for faget og for sunde produkter”.

Deres ambition er at have 50 partnersaloner i Danmark i 2020 samt øge antallet af partner- og konceptsaloner i udlandet.

”Målet er, at alle vores samarbejdspartnere skal arbejde sammen og videreudvikle Zenz ud fra en fælles vision. Vi skal dele vores viden og være transparente, og vores partnerne skal føle at de er ligeværdige, og at de kan dele viden med andre frisører”, forklarer Jørgen Skjødt.

Første skridt er således flere saloner i Danmark og Norge, og dernæst resten af Norden og siden en global udbredelse af konceptet hvis de rette partnere findes.

Fra kontoret styres produktsalget til 15 lande, ligesom man netop har etableret en ny PR- og marketingafdeling.

Naturlige, økologiske produkter
Zenz Organic Products er en serie produkter, der adskiller sig fra de traditionelle ved at være naturlige, økologiske samt Svane- og allergimærkede. Serien rummer såvel pleje- som stylingprodukter, olier, hudpleje, botaniske hennehårfarver, bleaching powder samt mineralmakeup, og dermed alt der skal til for drive en frisør.

”Det er vigtigt for os, at alle produkterne i Zenz Organic Products serien er professionelle produkter, der fungerer. Men samtidig har vi fravalgt allergener og hormonforstyrrende indholdsstoffer”, fortæller Anne-Sophie Skjødt Villumsen, og hun ser en forbrugerefterspørgsel på netop de naturlige, økologiske produkter verden over.

Produkterne fremstilles i Danmark og kan bruges til alle hårtyper og skintyper. I serien findes også en komplet linje af Pure-produkter uden parfume.

”Anne-Sophie står for al udviklingen af produkterne i samarbejde med udviklingsafdelingen hos vore producent. Det er en løbende proces, hvor produkterne testes i vores saloner af vores frisører på kunder for at sikre funktionaliteten og kvaliteten”, lyder det fra Jørgen Skjødt.

Produktserien skiller sig også ud i forhold til design af emballagen, som har et organisk og nordisk udtryk.

Zenz Organic Hair produkterne er naturlige, økologiske samt Svane- og allergimærkede.

”Dem, der forhandler vores produkter, skal kunne skille sig ud, så forbrugeren kan se, at her er der tænkt over og taget ansvar for miljø og sundhed”.

Svanemærket og Allergi certificeringen er med til at sikre kunden, at produkterne overholder de skrappe krav til indhold og miljøpåvirkning.

”Vi får løbende henvendelser fra frisører over hele verden, der gerne vil forhandle vores produkter”, siger han. ”I dag forhandles produkterne i 15 lande, og vi er i øjeblikket inde i en udvikling, hvor der kommer en ny distributør på om måneden – senest i New Zealand og Kina”.

”Faktisk har vi lige været på besøg hos vores partner i Kina, og her sælges produkterne som meget eksklusive sundhedsprodukter gennem store kinesiske webshops som Tmall og VIP til en højere pris end i Norden. Så vi er ikke ramt af parallelimport eller discountpriser, hverken i Norden eller på vores andre markeder. Det er vigtigt for os at produkterne ikke kan købes billigt i detailhandlen eller i webbutikker. Det skal være eksklusivt at være forhandler af Zenz produkterne”, slutter Jørgen Skjødt.

ANNONCE