Annonce

Wella lancerer Wella Business Partner Club

Wella lancerer Wella Business Partner Club
13. september 2016 bal@freemindsmedia.com

13. september 2016

Wella lancerer Wella Business Partner Club

Wella har netop lanceret Wella Business Partner Club. Målet er, at salonerne skal øge deres omsætning igennem nytænkning, udvikling, uddannelse og kommunikation. ”Vi skal samarbejde tættest muligt med vores kunder om at skabe en god forretning, hvor behandlingerne og dermed frisørernes håndværk er i centrum”, siger Jens Egelund-Müller.

Jens Egelund-Müller, Camilla Markussen og Lene Sørensen fra Wella
Country manager Jens Egelund-Müller, Camilla Solveig Markussen, Marketing Manager og
Lene Sørensen, Education Country Manager hos Wella fortæller om Wellas nye koncept.

”Frisørbranchens udvikling har sat sig efter krisen i 2010. Mens andre brancher igen er begyndt at vækste, stagnerer frisørbranchen. Det skal vi gøre noget ved! Derfor fokuserer vi på langsigtet forretningsudvikling frem for på kortsigtet salg af produkter og kampagner. Vi skal tale samme sprog som vore kunder, og vi skal sikre, at deres forretning udvikler sig positivt, hver dag”. Sådan lyder det fra Wella’s danske Country Manager Jens Egelund-Müller i forbindelse med lanceringen af Wellas nye Wella Business Partner Club. ”Det er en ny måde at samarbejde på med vores største og mest loyale farvekunder”, slår Jens Egelund-Müller fast, og tilføjer, at det ikke kun er salonens størrelse, der afgør om man kan være en del af Wella Business Partner Club, men også det engagement, der lægges i salonens udvikling og vækst.

Gennem at øge sin omsætning på farveservices, kur og klip med 12 pct, har man mulighed at øge hele salonens omsætning med 10 pct
Ved at øge sin omsætning på farveservices, kur og klip med 12 pct, har man mulighed at øge hele salonens omsætning med 10 pct.

INPUT, INSPIRATION OG PEPTALKS  
I start juni samledes Wella Business Partner Club’s medlemmer for første gang på Hindsgavl Slot i Middelfart, og planen er fremadrettet, at et større arrangement som dette, hvor der tales forretningsudvikling, hvor de kommende trends og produktnyheder vises, og hvor der gives inspiration, peptalks og ikke mindst networking med de andre frisører, skal foregå to gange årligt. Næste gang i november. ”Vores mål er at skabe et netværk, hvor frisørerne også kan få inspiration og sparring fra hinanden”, lyder det fra Lene Sørensen, Education Country Manager.
Jens Egelund-Müller fortæller, at de kunder, der er med i den nye Wella Business Partner Club, kan være saloner med to ansatte eller med 17 ansatte. Vigtigst er det, at salonen har fokus på farvebehandlinger, og at salonen har et ønske om at vækste og dermed udvikle deres farveforretning. Og så tæller klubben ikke mindst dem, der vil være med til at gøre en forskel for frisørbranchen.

ET NYT OG TÆTTERE SAMARBEJDE   
”Det er vigtigt for os at vise, at der står et stort team bag Wella – og mange flere end de salgskonsulenter, de møder i dagligdagen”, siger Camilla Solveig Markussen, Marketing Manager hos Wella.

Det er ikke salgskonsulenten, der alene står for at skulle udvikle salonerne – det er hele den danske Wella organisation fra Salg og Education til Marketing, der har dette som førsteprioritet i det daglige arbejde. Vores Wella Business Partner Club løfter i princippet samarbejdet flere niveauer højere op, og Wella Business Partner Club er netop skabt for at skabe denne tættere relation mellem salonerne og Wella”.

”Vi begyndte allerede for nogle år siden at ændre den måde, hvorpå vores salgskonsulenter møder salonerne i deres dagligdag; fra hovedsageligt at sælge kampagner og produkter, til nu at se på salonens  udvikling med fokus på farve og behandlinger”, fortæller Camilla.

Det vil sige, at salgskonsulenterne gennemfører forretningsudviklingssamtaler, når de besøger salonerne. Der ses på, hvad der skal til, for at salonen fungerer optimalt og vækster; har de medarbejdere, der har brug for kurser – og hvilke? Ligesom der rådgives og vejledes i, hvordan man får salonens kunder til at købe flere og dyrere behandlinger og selvfølgelig få de rigtige produkter med hjem.


I samarbejde med salonens Wella salgskonsulent, kan man få hjælp med at ændre sin prisliste til at være en servicemenu, hvor der tilbydes forskellige ”pakker”. Dette har vist sig at være en stor succes.

VI SKAL DIFFERENTIERE OS   
Uddannelse, vækst og forretningsplaner, samt at differentiere salonerne er nogle af de fokusområder, der satses på i Wella Business Partner Club. ”Når salgskonsulenterne kommer ud i salonerne, laves forretningsplaner, der omfatter hele salonens drift fra uddannelse af medarbejdere til markedsføring og salg med fokus på farver og farvebehandlinger som ex. Glossing og Blending med Illumina. Forretningsplanerne er fælles og bliver arkiveret hos både salonen og hos Wella, så uanset om man er salgskonsulent eller tekniker, kan man se præcis, hvor langt den enkelte salon er nået, hvad fokusområderne er m.v.

”Vi skal sørge for, at de byggesten, der danner grundlaget for salonens drift, er så stærke som muligt”, lyder det fra Jens Egelund-Müller, og han mener klart, at tager man ikke action, sker der ikke noget. Derfor er det vigtigt ind imellem at tage turen op i helikopteren for at se, om man er der, hvor man gerne vil være. Og det er her vores salgskonsulenter har redskaberne til at kigge på salonen med andre øjne”, siger han.


Da Wella Business Partner Club blev præsenteret, tog frisørerne på Hindsgavl rigtig godt imod den. ”Vores Business Partner Club er en videreudvikling af vores mangeårige samarbejde med vores største kunder, men er nu sat på et større tandhjul, og bliver løftet til et højere niveau”, fastslår Jens Egelund-Müller.

AT ØGE SALONENS OMSÆTNING
Fælles forretningsplaner, mener Jens Egelund-Müller er fantastisk vigtige, og Camilla Solveig Markussen supplerer med at fortælle, at de saloner, der arbejder dedikeret og målrettet med Wellas forretningsplaner kan fremvise en gennemsnitlig vækst på 26 pct. på farvebehandlinger. ”Vi laver en plan sammen med salonens ejer, og med mål for den enkelte medarbejder. Men det skal ikke bare være en plan på papir, for er salonen ikke ”committet” til den, så fungerer det ikke”, lyder det fra Camilla Solveig Markussen.


De 50 frisører, der i første omgang udgør Wella Bussines Partner Club, var samlet på Hindsgavl Slot i juni.

Når Wella ser på en salons forretning, gælder det typisk, at omsætningen i gennemsnit hedder 80 pct. behandlinger og 20 pct. salg af produkter. Hun fortæller, at vil man øge salonens omsætning med 10 pct., kan man enten øge sin omsætning på farveservices, kur og klip med 12 pct., mens man modsat skal øge sit produktsalg med hele 50 pct. for at nå den samme stigning i den samlede omsætning. ”Derfor giver det selvfølgelig mest mening at satse på behandlingerne, og det er her, vi som firma også har fokus”, lyder det. Eller sagt med andre ord: ”Håndværket gør forskellen. Videresalgsprodukterne er flødeskummet på toppen af kagen!”, supplerer Jens Egelund-Müller.

UDDANNELSE ER VIGTIGT
Uddannelse er et afgørende element i en salons forretningsplan og vækst. ”Og det er vigtigt, at det er relevant og skræddersyet uddannelse for den individuelle frisør på det niveau vedkommende er på. Fra basiskurser, hvor man lærer produkterne at kende til Advanced Classes som Master Color Expert kurset, for dem, der virkelig nørder med farver”, fastslår Lene Sørensen og supplerer: ”Meningen er, at det de lærer, skal de kunne gå direkte hjem og bruge i salonen til øget omsætning næste dag”.

Uddannelsesplanerne står naturligvis i forretningsplanerne, og de følges dermed op af salgskonsulenterne, når de besøger salonerne. Det gælder uddannelse, og det gælder de øvrige mål, der er blevet sat i samarbejde med salonindehaverne.

Så hvor salgskonsulenterne tidligere brugte 80 pct. af tiden hos en salon på at præsentere nye kampagner, bruges der i dag 80 pct. af tiden på at arbejde på, hvordan salonen kan vækste. ”Det handler i bund og grund om at få business ind i dagligdagen. Salonerne skal tænke i målgrupper, services og mersalg, og vi skal give dem de redskaber, de skal bruge til at skabe en god forretning. Vi skal med andre ord samarbejde om en bedre hverdag”, lyder det fra Jens Egelund-Müller.


På Hindsgavl brugte Wella også lejligheden til at give deltagerne et indspark omkring brugen af digital markedsføring med fokus på, hvordan man aktivt kan bruge Facebook til at booste salonens image, kundegruppe og omsætning.

SÆLG ”SERVICEPAKKER”
Wella har de sidste år arbejdet meget med deres kunder om at modernis ere salonens prisliste til i højere grad at være en servicemenu. På arrangementet på Hindsgavl fortalte én af de nye Business Partnere, Kristian Bertelsen fra Mr & Mrs i Thisted om, at de nu, i samarbejde med deres Wella salgskonsulent, har ændret deres prisliste til at være en servicemenu. Her tilbydes ex. en ”Luksuspakke”, der består af klip, farve, kur og to plejeprodukter, der bliver anbefalet til kundens hår af frisøren. Kunden kender derfor slutprisen på forhånd, for den står på menuen, der er valgt ud fra. Det har gjort det lettere for frisørerne hos Mr & Mrs, og ikke mindst for kunderne, da de nu ikke skal tage stilling til merydelser og tilkøb under behandlingen, og hvor de måske siger stop, fordi de ikke har overblik over den samlede pris.

”Det kan sammenlignes med de ”behandlingspakker”, man køber i en spa med f.eks. massage, bryn og vipper. Kunden ved, hvad det koster og kan nyde behandlingen”, forklarer Lene Sørensen, der er Country Education Manager, og hun tilføjer, at det er meget vigtigt, at der gøres opmærksom på ”pakkerne” på salonernes menukort og på eksempelvis Facebook og hjemmeside.

Et andet fif er, at giver man en gratis behandling, eksempelvis en kur, skal man gøre opmærksom på værdien, og fortælle kunden, at næste gang koster kuren eksempelvis 150 kr. ”På den måde føler kunden virkelig, at de får en ekstra oplevelse og ekstra god service”.

BRUG FACEBOOK
På Hindsgavl brugte Wella også lejligheden til at give deltagerne et indspark omkring brugen af digital markedsføring med fokus på, hvordan man aktivt kan bruge Facebook til at booste salonens image, kundegruppe og omsætning. ”Kan man se, at der snart er en stille dag, så brug Facebook til at tilbyde en Illumina Glossing i frokostpausen til en specielt god pris”, lyder det fra Camilla Solveig Markussen, og både Camilla, Jens og Lene er enige om, at det langt hen ad vejen handler om et nyt mindset.

”Kunderne vil faktisk gerne betale for behandlingerne i dag, og de betaler gerne mere for en behandling af høj kvalitet, eller ex. en behandling der er hurtig at udføre så de kan komme videre i deres travle hverdag.”  Netop derfor introducerer Wella også EIMI DryBar, der også blev præsenteret på Hindsgavl. DryBar konceptet er stadig meget nyt i Danmark, men er meget udbredt i lande som England og USA, hvor det øger trafikken i salonen og trækker nye kunder til.

EIMI DryBar er kort fortalt syv looks, som kan styles på 15 minutter for 150-200 kr. ”Det trækker kunder ind i salonen, der normalt ikke ville komme, og de loyale kunder vil bruge det forud for en aften i byen, eller jobsamtalen. Det er en anderledes og ny måde at tjene penge på”, lyder det fra Camilla Solveig Markussen.

FRISØRERNE TOG GODT IMOD
Da Wella Business Partner Club blev præsenteret, tog frisørerne på Hindsgavl rigtig godt imod den. ”Vores Business Partner Club er en videre udvikling af vores mangeårige samarbejde med vores største kunder, men er nu sat på et større tandhjul, og bliver løftet til et højere niveau”, fastslår Jens Egelund.

”Der er behov for, at vi gør tingene anderledes i dag end tidligere, hvis man skal vækste og skille sig ud. Det gælder den enkelte salon og i særdeleshed Wella som leverandør. Det handler om attraktive behandlinger og om at kunne differentiere sig på markedet, og ikke mindst om at tage den pris for det gode håndværk, det fortjener. Men dygtige frisører og gode planer gør det ikke i sig selv, de nye services og tiltag i salonen skal også kommunikeres til kunderne – for man kan ikke sælge en hemmelighed!”.

{gallery/galleryblock?galleryid=817}

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 4. udgave 2016.

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Jesper Skovlund


ANNONCE