Annonce

Wella – Jens Egelund-Müller

Wella – Jens Egelund-Müller
23. februar 2018 bal@freemindsmedia.com

23. februar 2018

Jens Egelund-Müller – Vi har fokus på salonernes udvikling


Jens Egelund­-Müller tror på, at frisørbranchen kan vokse over de kommende år, og han tror på, at branchen kan blive endnu bedre.

”Vi føler et ansvar for, at markedet  vokser, da det er i både vores kunder og vores egen grundlæggende interesse”. Sådan siger Wellas nye country manager, Jens Egelund-­Müller. Derfor vil Wella i de kommende år hjælpe salonerne med at udvikle deres forretning og med at finde frem til, hvor potentialet ligger for den enkelte salon.

”Vi har udviklet et skræddersyet forretnings-udviklingssystem netop til salonerne, hvor de kan se styrker og svagheder, og ikke mindst, hvor de kan se potentialet for udvikling”. det siger Wellas nye country manager, Jens Egelund­-Müller.

”Det kan være, de ligger et godt sted, at de driver en udmærket for­ retning, men at de skal øge salget af behandlinger; at de eksempelvis ikke har fokus nok på kure eller farvebehandlinger. Det kan også være, de skal have større fokus på at tale med kunderne, større fokus på markedsføringen eller måske ligger udfordringerne i ledelsen eller hos personalet, og så påpeger vi det. I bund og grund handler det nemlig om, at forbrugeren skal lægge flere penge i salonen, så der skabes bedre vækst og bedre resultater for salonen og dermed også for os”.

Jens Egelund­-Müller overtog jobbet som country manager i Danmark 1. september 2013, og 1. januar kom også det norske marked til. Og Jens Egelund-­Müller understreger, at Wellas nye forretningsudviklings­ system er skabt både til eksisterende og potentielle kunder.

”Det handler om, at vi skal have en god dialog og ikke mindst, at der skal opbygges et tillidsforhold. I dag handler et kundeforhold nemlig ikke blot om rabatter, men om service og udvikling af forretningen i fællesskab”. Han fastslår, at en af de væsentligste grundsten i Wellas udvikling i de kommende år er partnerskab.

”Alt andet end lige, er det mere givtigt for begge partner, hvis salonen kan øge sin omsætning med 20 pct. frem for at få 2 pct. i rabat!”


”Målet er, at omsætningen for Wella i Danmark skal øges, og vi ønsker at vokse markant i de kommende år”

Farverne er rygraden i det hele taget bruger Wella mange ressourcer på innovation, og Jens Egelund-­Müller lægger ikke skjul på, at rygraden i virksomheden er og bliver farverne såvel Koleston Perfect som Illumina og Koleston Perfect Innoscence. ” Uanset hvilken profil en salon har, har vi en farveserie, der matcher”, lyder det. Og det er da også på farverne, at Wellas største omsætning ligger. ”Care og styling er en helt anden type marked. der er flere konkurrenter, flere nye firmaer der hele tiden dukker op, og masser af nye produkter, frisørerne får lyst til at afprøve”.

Blandt Wellas nyeste skud på stammen er Nioxin, som P&G, der ejer Wella, købte fordi produktet var ét, man manglede i porteføljen. ”Det er netop en af fordelene ved at være en del af en koncern som P&G. De har brystkassen og bankkontoen til at gøre det, der er mest rigtig – også på den lange bane”. Og så fortæller Jens Egelund­-Müller, at man i Wella også har taget P&G’s medarbejderkultur og –struktur til sig. Det betyder, at man hele tiden søger, at have de rigtige mennesker på de rigtige jobs, og at medarbejderne konstant udvikles til nye jobs i virksomheden”.

”Det er medarbejderne, der gør forskellen. Derfor vil vi fastholde de bedste medarbejdere, og det gør man ved at udvikle dem, deres potentiale, drømme og ideer”.

Danmark og Norge er vigtige for Wella
”Målet er, at omsætningen for Wella i Danmark skal øges, og vi ønsker at vokse markant i de kommende år”.

Læs også firmaportræt: Wella (2008)

”Norden er et relativt vigtigt marked for Wella på verdensplan, og hvor netop det nordiske marked i mange andre virksomheder ofte ikke udgør andet end en kommafejl, så tegner det nordiske marked i Wella­-regi sig for en væsentlig del af den samlede omsætning”, lyder det. I Danmark og Norge har Wella i dag store markedsandele og ligger således blandt de største leverandører til frisørbranchen. Jens Egelund-­Müller for­ venter ikke, at det danske frisørmarked generelt stiger voldsomt, så en øget omsætning på det danske marked, betyder flere markedsandele.

Mistet momentum
Når det er sagt, så mener Jens Egelund-­Müller også klart, at frisørbranchen har mistet momentum i forhold til f.eks. kosmetik­/skønheds­ branchen. ”Her har vi set en stigning på 30 pct. inden for de seneste 10 år, mens frisørbranchen er gået lidt tilbage – selv om markedet og interessen for sundhed, velvære og personlig pleje er øget i samme periode”. Han mener, der skal gøres en større indsats fra frisører og fra leverandører for at udvikle branchen som helhed.

”Jeg tror ikke, vi kan ændre strukturen i branchen generelt. Den vil altid bestå af mange små og mellemstore enheder, men der er ingen tvivl om, at vi skal blive bedre til at udvikle kundeforhold, forretning og det niveau der arbejdes på”, fastslår Jens Egelund­-Müller, der understreger, at Wella er klar til at tage sin del af ”slæbet” i bestræbelserne på at udvikle branchen som helhed.

”Vi er blandt markedets største, og vi har en stor organisation i ryggen. Derfor har vi også et ansvar, såvel som vi har muligheden og ikke mindst en stor interesse i at gribe bolden. Vi kan ikke vokse i en branche, der ikke også vokser, og er en branche ikke i udvikling er den i afvikling!”, mener Jens Egelund­-Müller. Han ser ikke nødvendigvis branchen vokse med antallet af saloner, men han mener, den kan vokse i mængden af behandlinger, kunden får.

”Siden jeg tiltrådte, er jeg blevet fascineret af Wellas måde at se tingene på i forhold til altid at være med helt fremme i skoene med produktudviklingen og den nyeste teknologi. Nu tager vi skridtet videre, og sætter fokus på forretningsudviklingen i salonerne”.

Branchen kan blive endnu bedre
Jens Egelund­-Müller tror på, at frisørbranchen kan vokse over de kommende år, og han tror på, at branchen kan blive endnu bedre. ”Der er ingen grund til, at man taber de markedsandele, man faktisk har tabt over de senere år til andre forbrugsgoder. Der er fokus på personligt velvære, og forbrugerne investerer mange penge i det. De penge skal frisørerne have deres andel af”.
 

”Der er jo faktisk ingen grund til at forære omsætning væk, og frisørerne har jo alle muligheder, når de har kunden siddende i stolen i halvanden time.” ­ Jens Egelund­Müller
 

Han mener, det der skal til, er en palet af mange ting. frisørerne skal bl.a. blive bedre til at markedsføre såvel sig selv omkring sine ydelser til kunderne. ”Generelt kan frisørerne blive bedre til at fortælle kunderne om alle de muligheder, de har og præcisere, hvorfor en klipning eksempelvis koster, hvad den koster; at frisøren faktisk har en lang uddannelse bag sig og rigtig meget videreuddannelse, netop for at kunne give  kunden den optimale behandling”.

Men det kræver, at frisøren selv bliver mere bevidst om, hvorfor hun er blevet frisør, hvad hendes ambitioner er, og hvad hendes holdning i øvrigt er: ”Klipper jeg kundens hår, fordi det er blevet for langt, eller søger jeg at skabe et personlig udtryk hos kunden?”, kunne være ét af de spørgsmål, man naturligt vil stille sig selv.

Og Jens Egelund­-Müllers mantra lyder: Det er forbrugeren, der bestemmer, om vi har vores berettigelse eller ej. Vi kan have verdens bedste produkt, men lanceres det enten for tidligt eller for sent, så er det ikke rigtigt! Netop for at kunne hjælpe frisørerne bedst muligt i fremtiden, bevæger Wellas 14 danske og 22 norske sælgere sig også i højere grad hen imod at være konsulenter, der kan fortælle om produkterne, men som også kan give salonerne en mere forretningsmæssig indsigt og hjælpe med udviklingen af salonen.

Til at støtte op om konsulenterne har Wella i Danmark fem fuldtidsteknikere, der står bag et omfattende kursusprogram i forhold til såvel teknikker som trends med videre.

Potentiale i produktsalg
Jens Egelund-­Müller ser også et stort potentiale i produktsalg i de kommende år, men også her skal frisørerne i højere grad fortælle kunden, hvad det betyder, at vælge en kvalitets shampoo fremfor en shampoo fra supermarkedet.

”Der er jo faktisk ingen grund til at forære omsætning væk, og frisørerne har jo alle muligheder, når de har kunden siddende i stolen i halvanden time”, siger han, og tilføjer, at han er helt bevidst om, at mange frisører helst ikke vil ”sælge” kunderne produkter. ”Men frisører har en viden, som kunden kan nyde godt af, og frem for at være salg, skal et salg af f.eks. en farvebevarende shampoo ses som god kundeservice”.

Han mener også, at frisørelev uddannelsen i højere grad bør sætte fokus på salg som en del af serviceringen i salonen. ”Skaber man en flot frisure eller en flot hårfarve, vil kunden gerne bevare den så længe som muligt”.

Kort om Jens Egelund-Müller

Jens Egelund-­Müller er 48 år og har arbejdet i P&G igennem de seneste 10 år. 4½ år i P&G Global med deres distributør forretning med ansvar for Tyskland, England, Frankrig og Norge, og før det var han ansat 7 år i P&G prestige, der omfatter P&G’s kosmetikforretning. Først havde Jens Egelund-­Müller ansvaret for Norden, senere flyttede han til Schweiz, hvor han fik ansvaret for Norden, Baltikum og Østeuropa.

Før tiden i P&G arbejdede Jens Egelund-­Müller 7 år i Estee Lauder med ansvar for Norden, ligesom han har siddet som direktør for Saga Furs of Scandinavia.

Privat bor Jens Egelund-­Müller i Skovshoved, hvor han er gift og har tre børn på 19, 17 og 14 år.

Tekst: Pia Finne
Foto: Agnete Schlichtkrull

 

Denne artikel er udgivet i Hair Magazine 2. udg. 2014

 

Læs også firmaportræt: Wella (2008)

Se flere produktnyheder, eller læs om frisørshows eller styling her!


ANNONCE