Annonce

Wella (2008)

Wella (2008)
17. marts 2014 bal@freemindsmedia.com

17. marts 2014

Wella Firmaportræt

 

Han tænker ”ud af boksen”

”Det danske marked er et stærkt og kreativt marked, og frisørerne er meget mere end blot frisører. De har evnen til forvandling”.
Det mener Wellas nye administrerende direktør Andreas Spiess. Hans holdning er klar: Engagement og energi er det, der skal til, og målet er, at Wella og han selv skal være synlige i branchen.

”Vi skal agere på frisørernes behov”, siger han.Og han ser ikke bare frisørerne som frisører, men som hårdesignere, der skal kunne se hele spektret og helheden i kundens udtryk.

”Kunderne skal forlade frisørsalonen med et stort smil, som de skal have på hele dagen”, er hans holdning.

”Vi vil sammen med frisørerne skabe et brand, og vi vil være med til at bygge salonerne og frisørerne op, for det er det, der skal til i fremtiden”, fastslår Andreas Spiess, der ønsker, at frisørerne i fremtiden ikke blot ser Wella som en produktleverandør, men som en samarbejdspartner på mange fronter, og ikke mindst som en samarbejdspartner, der forstår frisørerne.

”Vi har en trenddivision, der ikke beskæftiger sig med andet end at spotte trends og tendenser 2-3 år frem i tiden. De ser, hvor vi bevæger os hen, og de kommer med oplæg til, hvordan vi skal nå derhen fra det punkt, vi er i dag, så der løbende sker en udvikling. I trenddivisionen sidder således både trendspottere og frisører, der formår at oversætte de mange trends til håret”.

Jeg kan tænke ud af boksen
Selv er Andreas Spiess ikke uddannet frisør, og han mener, det er en fordel i hans position.
”Det gør mig bedre i stand til at tænke ud af boksen. Jeg ser frisørfaget som en del af modeindustrien, og naturligvis skal håndværket være i orden, men jeg tror klart på, at man i fremtiden i langt højere grad vil se på det totale look”.


Andreas Spiess kommer fra Tyskland, hvor han begyndte at arbejde på lageret hos Goldwell.
Han begyndte som tiden gik en karriere i Goldwell, hvor han bl.a. var produktchef for flere af de store brands i koncernen. Efter en årrække hos Goldwell skiftede han til Wella, hvor han bl.a. fik til opgave at promovere Kadus, der er 100 pct. ejet af Wella.

Senere blev han marketingdirektør for Kadus i Italien, og således tilbragte han fem år i mekkaet for mode og trends, inden han fik tilbudt jobbet som administrerende direktør for Wella Danmark.
Modeverdenen er i en konstant udvikling, og som jeg ser det, er udvikling og forandring positivt”, er hans holdning, og han tilføjer: ”Den dag, man er færdig med at udvikle sig, er man færdig!”

Lovende danske frisører
Andreas Spiess mener, de danske frisører er på rette vej i forhold til udviklingen.
”Jeg mener, det er vigtigt, at frisørerne ser, hvem der står bag Wella fremover, og nok så vigtigt, at jeg personligt hører, hvad frisørerne selv mener, deres behov er”.

”Direkte kontakt giver det bedste resultat”.

Andreas Spiess mener således der umiddelbart er to indsatsområder for Wella på det danske marked:
1. Innovation – af ledelsen, af servicen og af produkterne
2. Hurtig respons. Spørgsmål skal besvares i dag og ikke i morgen

Produktet er et værktøj
En af Andreas Spiess’ ambitioner er således også, at Wella i fremtiden i langt højere grad skal være med til at udvikle teknikker og hjælpe på den kreative side, og at produktet skal fungere som et værktøj.
Det betyder også, at man vil gøre endnu mere ved undervisningen af frisørerne i Wellas to store undervisningslokaler i København og Århus, ligesom man vil lave ”roadshows” og in-salon træning.
Men det er også planen at holde kurser i salonmanagement. For Andreas Spiess mener, det vigtigt at have fokus på helheden.

”Frisørerne skal naturligvis gøre det, de er bedst til, nemlig at skabe smukt hår, men de må ikke glemme resten. Derfor har vi valgt, også at køre business-seminarer, så vi sammen kan skabe en god base og oven på den, skabe en god succes. Vi vil ganske enkelt være nr. 1 samarbejdspartner!”.

”Det er altid lettere at være nr. 2 eller 3 på et marked, så kan man benchmarke nr. 1. Når man er nr. 1 på et marked, skal man selv skabe udviklingen. Det sker igennem research og ved at være åben og modtagelig for input fra ikke mindst frisørerne og ved hele tiden at være søgende.”

Hans mål er at vise verden, hvor gode frisører, danskerne er, og at vi kan være forgangsland på såvel trend som udvikling.

”Det danske marked er et stærkt og kreativt marked, og frisørerne er meget mere end blot frisører”.

Denne artikel er fra Hair Magazine 5. udgave 2008.

For yderligere information om Wella se www.wella.dk

Se flere firmaprofiler her

ANNONCE