Annonce

Wella 135 år – en fejring med fokus på fremtiden

Wella 135 år – en fejring med fokus på fremtiden
1. marts 2016 bal@freemindsmedia.com

01. marts 2016

Wella 135 år – en fejring med fokus på fremtiden

På trods af sine 135 år, er Wella kvikkere end nogensinde før. Med kraftfulde innovationer, fokus på bæredygtighed og ved altid at sætte kunden først, er Wella en stærk spiller verden over. ”Det er dejligt at være en del af, at bringe denne store industri frem”, siger Cristian Canthal, Nordic Country Manager hos Wella Professionals.


Cristian Canthal besøger Wellas studie i Stockholm. Det er vigtigt for ham, at være en del af hele processen.

Det er i år 135 år siden, at Franz Ströher startede det, som en dag skulle blive Wella i Tyskland. Siden da har virksomheden gentagne gange vist, at det er en virksomhed med en stærk vision. En virksomhed der er med til, at drive udviklingen fremad. Wellas fødekæde består af en række spændende nyskabelser og revolutionerende opfindelser. Fra den første permanentmaskine til banebrydende hårfarvninger, har de alle hjulpet til at føre branchen frem.

Læs også: Wella med backstage ved Issey Miyake til PFW AW15

”Det er det som er så spændende ved dette erhverv. At vi hver morgen kan vågne op og se hvordan vi kan interagere og hjælpe til at forme denne spændende industri”, siger Cristian Canthal. I dag er Cristian Canthal Nordic Country Manager hos Wella Professionals, en position
som han har haft i fire år, men han har arbejdet 8 år i virksomheden.

”Wella er fantastisk i den forstand, at vi arbejder ud fra tre grundpiller. Den første er innovation. Med vores grundlæggende vision, som startpunkt, udvikler vi nye og spændende opfindelser. Den
anden er uddannelse. Hvert år uddanner vi 40.000 frisører i Norden og mere end 1,8 millioner frisører verden over via mere end 90.000 seminarer, events og uddannelsesaktiviteter hvert år. Den tredje er forretningssupport, da vi arbejder sammen med salonerne for at hjælpe deres forretning til at udvikle sig i positiv retning.

Folk vil leve sundt
Det innovative gennemsyrer Wella både historisk og fremadrettet. Man arbejder hele tiden med at udvikle eksisterende produkter og udvikle nye. Det seneste er bygget op omkring tanken om en sund livsstil og bæredygtighed. ”Forbrugere i dag er bevidste om dette og efterspørger produkter, der er skånsomme både for personerne selv og miljøet. Vi vil definitivt være en del af denne udvikling. Som eksempel er produktudviklingen inden for farve, Koleston Perfect Innosense, som er uden både pTD og pDD, samt designet til, at reducere risikoen for at udvikle allergi, uden at gå på kompromis med farven. Vi introducerede KP Innosense i starten af 2014 og allerede nu lancerer vi tre nye farver i KP Innosense – kollektionen kaldes Mineral Collection, fordi farverne er inspireret af nuancer, som findes i mineraler såsom sten, ler og metal. Desuden lancerer vi også nu et nyt serum i serien Wella Elements, en serie som er uden parabener, sulfater og kunstige farvestoffer. Denne serie er sammen med KP Innosense hvad Wella vil foreslå alle frisører at anbefale til de af sine kunder, som værdsætter en sund livsstil og bæredygtighed.”

Cristians egne hårfavoritter kommer alle
fra Sebastian, fordi de altid er innovative
og kommer med spændende produkter.

Læs også: Wella med backstage ved Milan Fashion Week AW15

Fusionerer med Coty
Der er mere i vente hos virksomheden, selvom Cristian Canthal ikke kan afsløre så meget endnu. Men fremtiden bliver lys, det er han overbevist om. Når Wella slår sig sammen med  skønhedsvirksomheden Coty, bliver de en af de dominerende spillere på verdensplan.

”Sammen kan vi virkelig styrke hinanden. Coty er dominerende inden for dufte og kosmetik, mens Wella globalt er ledende i hårindustrien. Så fremtiden ser spændende ud, og vi ser frem mod den”.

Arbejder med bæredygtighed
At fremtiden ser både lys og spændende ud kan også have noget at gøre med det store ansvar man tager for bæredygtighed, noget som Cristian er stolt af. ”Vi arbejder meget med bæredygtighed, både i form af miljøspørgsmål og produktudvikling. Vi har for eksempel reduceret
vores kulstofudslip med 15% på fire år. Vi genbruger alt og vi arbejder digitalt, hvilket betyder, at vi sparer en million ark papir på bare ét år. Desuden udvikler vi produkter som hjælper salonerne med at blive mere bæredygtige. Vores Illumina hårfarve gør, at salonen kan anvende 20% mindre vand, hvilket er ganske meget, da vi alle ved hvor meget vand en salon bruger. Og vores Color.id gør, at salonen ikke længere behøver at bruge aluminium”.

Læs også: Wella Professionals – Couture Color oplevelse


Cristian erkender også, at han anvender Nioxin hver dag, ”håret
er desværre blevet tyndere, men det her hjælper virkelig!”.

Making Waves
Derudover tager man et socialt ansvar i form af uddannelsesprogrammet Making Waves, hvor man, sammen med UNICEF, uddanner unge i mindre gunstige områder af verden. For nyligt åbnede man et center i Vietnam, hvilket er det tredje efter Brasilien og Rumænien. ”Det er forbløffende, hvordan vi alle kan hjælpe, ikke kun ved at give penge, men også ved brug af vores tid. Gennem Making Waves opmuntrer vi alle vores kunder og frisører til at blive mentorer og hjælpe til gennem deres erfarenhed. Indtil videre har vi uddannet 18.000 unge, som nu har lært
et erhverv og desuden lært hvordan man forsørger sig selv”.

Mere en bare hår
De 18.000 nyuddannede unge bliver nu en del af den branche, som Wella har været en stor del af i de sidste 135 år. ”Det er en fantastisk industri. Det er mere end bare hår. Det handler om at ændre folks liv. En klipning eller en farvning kan forandre så meget for en person. Det kan virkelig være med til at højne selvtilliden. Vi elsker, at vi er en del af det”, siger Cristian Canthal.

Læs også: Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella

Wella – en innovativ rejse for hårets bedste

Wella fejrer 135 år, og der er sket meget siden grundlæggeren Franz Ströher klippede for første gang. Tag med på en tur i Wella-land.

1880 – Franz Ströher (født i Saxon, Tyskland 1854) starter sin virk somhed, som fokuserede på fremstillingen af tyl, noget som man senere hen brugte til at skabe trendy parykker af.

1900 – Ströher opfandt ”Tullemoid Waterproof”, et nyt materiale og en ny teknik, som tillod en paryk at blive holdt på plads, og desuden at ånde. Noget, som var revolutionerende.

1924 – Navnet Wella (welle betyder bølge på tysk) får patent.

1927 – Sønnerne Karl og George opfinder en ny mekanisk maskine. Den første permanentmaskine er hermed født. Samme år lancerede man også produktet Kolestral.

1930erne – I 30erne skete der meget. Blandt andet udviklede man Blondor, et produkt som bleger hår. Den første transportable permanentmaskine opfindes. Man udvides til Amerika. Den første hårtørrer, med indbygget motor opfindes og man opfinder Koleston, dog bliver produktet ikke masseproduceret før efter krigen.

1950 – Først nu kunne man lancere Koleston, verdens første permanente cremebaserede hårfarve. Skuespilleren Gretchen Schmidt bliver ansigtet udadtil.

1954 – Tidens absolut største stjerne Elizabeth Taylor står model for Koleston. Samme år debuterer Welonda Salon Equipment.

1960erne – Wella starter kurser og uddannelser, man opbygger et netværk af Wella-saloner og
Wella lancerer verdens første hårfarve på konsumentmarkedet, så det sælges direkte til kunden til hjemmebrug.

1967 – Passionate Red lanceres. Wella arbejder frem mod hårfarver med endnu mere røde toner.

1970 – Perform udvikles, som gør det muligt for saloner, at skabe den afro, der på dette tidspunkt var så trendy og populær.

1972 – Wella tager skridtet ud i konsumenthandlen med sin første shampoo. Tæt fulgt af en balsam får man en oplagt plads på hylderne i supermarkedet. Med sit smukke hår bliver Charlies
Angels, med Farrah Fawcett i front, de åbenlyse stilikoner.

1980 – 100 året blev fejret med en salgsrekord på en milliard D-mark.

1981 – Koleston Blonde 2000 Special lanceres, som gør det mere skånsomt at blondere.

2000erne – Wella inspirerer gennem sit årlige haute couture show og uddeler priser til den stiftede Trend Vision Award.

2003 – Wella bliver en del af Procter & Gamble.

2011 – Wella danner samarbejde med UNICEF og skaber Making Waves, et program der har til formål, at uddanne unge mennesker i fattige områder som Brasilien og Rumænien.

2012 – Illumina Color lanceres og forandrer verdens opfattelse af hårfarve gennem spændende ny teknologi. Selv modeverden imponeres og Wella farver hår til Missonis show under modeugen i Milano.

2013 – Color.id gør farvning lettere – uden folie og udtværing.

2015 – For første gang nogensinde er en unik hårfarve blevet skabt af Wella Professionals Creative Director, Josh Wood, for at fejre Couture Color. Den blev eksklusivt udviklet for Yiging
Yins haute couture show under Paris Haute Couture Fashion Week, som fandt sted i juli.

Læs også: Wella lavede hår til London Fashion Week

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 5. udgave 2015.

Tekst – Nina Campioni
Foto – Michael Sjöberg og Wella


ANNONCE