Annonce

We Are One

We Are One
31. januar 2018 Cecilia Lindahl

31. januar 2018

We Are One
En anderledes distributor

Tekst: Guri Haram (Sascha Tejlmann red.)
Foto: Line Loholt

I efteråret 2013 startede We are One distributionen af to eksklusive brands i Norge; Aveda og Bumble and bumble. I 2016 åbnede de i Danmark. ”I modsætning til andre distributører har vi ikke planer om at tilføje flere mærker til vores portefølje”, fortæller de.

Distributøren We are One har agentur på varemærkerne Bumble and bumble (Bb) og Aveda, som distribueres i udvalgte saloner. I 2016 overtog de distributionen af Bb og Aveda i Danmark fra deres danske kontor på Kongens Nytorv i København. ”Vores to produktkoncepter passer rigtig godt ind hos nogle men vil aldrig være at finde på hvert et frisørhjørne”, siger daglig leder, Ulf Schjerpen og regional direktør for Aveda, Ellen Marie Johansen.

”Gennem dedikerede saloner i Norge og Danmark vil vi blive en betydelig aktør i branchen, også fremover”, siger Ulf Schjerpen og Ellen Marie Johansen.

Ekspertise øger omsætningen
We are One har kontor på Aker Brygge i Oslo, hvor der er 12 ansatte. Årlig omsætning er omkring 20 millioner. I tilstødende lokaler findes én af Europas to Bb flagship- saloner. Væggene har morsomme citater, som ”REAL men marry hair stylists”, og råt New York-inspireret interiør, inklusiv en barbershop. Hos Billy’s Bumble and bumble er varesalget på misundelsesværdige 24 procent af butikkens totalomsætning – og det er kun på ét brand.

”De ansatte kender produkterne ud og ind. Jeg tror ikke på øget salg gennem mange brands, hvor ekspertisen er sparsom. Derfor ønsker vi et samarbejde med saloner, der lærer produkterne godt nok at kende til at kunne kalde sig eksperter. Vores succes måles i partnersalonernes”, siger Ulf. Deres produkter er ikke at finde i multi-brand saloner, og salonejerne skal have nogenlunde samme ”mindset” som menneskerne bag, for at kunne identificere sig med konceptet. 

Hårstylistens ståsted
Ulf er opvokset i frisørbranchen; i 80’erne var han lærling hos sin far, og som voksen drev han egne saloner. I mange år arbejdede han for flere internationale aktører, og som artistisk leder for Intercoiffure rejste han verden rundt som hårstylist. I dag ejer han fortsat frisørsaloner men arbejder ikke længere som frisør.

”Jeg savner frisørfaget, men i dag får jeg oplevelsen af at være med til at fremdyrke lidenskab for håndværk og frisørfaget. Fordelen ved at kende branchen indefra, og selv være en del af den, har jeg haft stor glæde af i jobbet som leverandør”, siger han. Ulf har arbejdet med Bb siden 2000 og synes, at det kvalitetsmæssigt er fantastisk.

”Selskabet tænker på produktudvikling fra en hårstylists synspunkt, og Bb har stået for mange produktinnovationer, som flere senere har kopieret”, fortæller han. Bb blev grundlagt i 1977 af Michael Gordon i hans hippe New York-salon. Med tiden kom behovet for nye innovative produkter. Udviklingen stod hårstylisterne selv for – noget, de stadig gør i dag.

Ulf Schjerpen har genopbygget sin salon i Hamar til en fyldig Aveda Lifestyle salon, der udfører wellness ritualer på alle gæster.

Produkttestning sker hos Bb’s mange teams under New York Fashion Week. Innovativt hårpudder, saltvandsspray og nye varianter af tørshampoo er alle blevet født her. I Meatpacking District, New York, åbnede The House of Bumble i 2004. Et kreativt hus hvor alt, udover produktionen af Bb, foregår. Her drives også Bumble and bumble University (BbU), kaldt ”The Harvard of Hairdressing”, hvor frisørers videreuddannelse har nået nye højder, ifølge Ulf. ”I løbet af årene har jeg fået mange gode venner i Bb og dermed kontakt til de nye ejere, Estée Lauder, der også har livsstilsmærket Aveda i sin kosmetikportefølje”, siger han.

Plantebaseret innovation
Aveda blev grundlagt i Minneapolis i Minnesota i 1978 af frisøren Horst Rechelbachers. Hans mål var at lave plantebaserede professionelle skønhedsprodukter, der er bedre for miljøet og mennesket. I dag er han omtalt som en legende i kosmetikbranchen. Aveda er tilgængelig i mere end 30 lande og ledende inden for professionel, plantebaseret hår- og hudpleje. Aveda er det tredjestørste professionelle hårplejemærke i USA med 5.700 saloner.

”De arbejder tæt med få, men dedikerede, saloner i stedet for at gå bredt ud. På den måde kan man også tilpasse samarbejdet efter hver salons behov. Det er en utroligt givende og udviklende måde at samarbejde på”, siger Ellen Marie. Hun fortæller, at We are One investerer meget i kurser og oplæring.

”Både Ulf og jeg har bankende frisørhjerter med en baggrund inden for kurser og brænder for dette. Vi har mange dygtige konsulenter fra ind- og udland, der deler deres kundskaber her hos os”, siger hun. Den faglige kompetence er yderligere styrket gennem ansættelsen af Lars Eriksen Eitran som Aveda Nordic Ambassador. Ansvarlig for Aveda Color Educator i Norge og Danmark er Ida Gustavsson fra Dugg. Hertil har de et hold af freelancekonsulenter inden for farve, hudpleje, spa og makeup.

Velvareritualer og signaturbehandlinger
I dag findes der cirka 50 Aveda-saloner i Danmark og Norge. Udover Inch i Oslo, der har været en Aveda Lifestyle-salon i flere år, før We are One blev etableret, har Ulf ombygget sin salon i Hamar i Norge til en fuldværdig Aveda Lifestyle-salon. ”I Hamar har vi siden tredoblet omsætningen. Jeg ønskede at vise, at det ikke kun er i storbyerne, at konceptet fungerer. Samtidig har Podium fantastiske medarbejdere, der har taget Avedas koncept seriøst”, siger han. Podium Aveda Lifestyle & Spa udfører velværeritualer på alle gæster. Aveda er kendt for relationen til Ayurveda, et 5.000 år gammel ur-medikament fra Indien.

”Ritualerne afstresser gæsterne og sørger for en behagelig start. Det giver også et lille pusterum for frisørerne”, siger de. Podium i Hamar har implementeret Avedas business-system gennem Aveda Business College. Det har flere norske Aveda-saloner også. Programmet består af kurser for ledere, frisører og lærlinge og gør medarbejderne opmærksomme på forretningen, de skaber. Aveda anvender kendte rammer, sat i en praktisk og letforståelige kontekst – blandt andet fordi det er på ”frisørernes sprog”.

Etik er hjørnestenen
Bag kvalitetsprodukter med herlige dufte synes distributørerne, at det er meget interessant at se, hvordan selskaberne drives. Gældende for Aveda er, at etikken er hjørnestenen i hele selskabets opbygning. ”I tons køber Aveda flest økologiske råvarer i kosmetikverden og er kendt for rene, naturlige aromaer. Produkterne har ypperste kvalitet og samtidig en bæredygtig produktion med plantebaserede og økologiske ingredienser. Produkterne er heller ikke testet på dyr”. Aveda har været visionære og fremadrettet i snart 40 år. Selve fabrikken ligger i et naturreservat.

”Det vigtigste for os er at varetage værdikæden fra bonden til frisøren, mens kunden får trygge og plantebaserede produkter. Det betyder også bæredygtig transport og produktion; Aveda var først ude med at tage vindenergi i brug. Vi oplever, at disse værdier er vigtige for frisører i Norge og Danmark. Også forbrugere har et stort miljømæssigt fokus og vælger produkter, der er bedre for dem og miljøet”, afslutter begge.

Væggene har morsomme håndskrevende citater. 

ANNONCE