Annonce

Warehouse

Warehouse
28. marts 2013 bal@freemindsmedia.com

28. marts 2013

Warehouse vil spille positivt ind på markedet


Morten Weihe Olsen, country manager for Warehouse.

Warehouse har været igennem en turbulent tid. Nu er der absolut styr på virksomheden i Danmark, og country manager Morten Weihe Olsen er ikke i tvivl om, at man i fremtiden vil komme til at spille en endnu mere central rolle i branchen. ”Vi rammer bredt på markedet, og vi gør alt, hvad vi kan for at være fremme i skoene”, siger han.

”Vore mål er at være en spændende og seriøs modspiller til de store i branchen. At være den lidt irriterende lillebror, der kan spille positivt ind på markedet, som er fleksibel, og som kan spænde over hele markedet, fra high end delen til den mere prisbevidste del”. Sådan lyder det fra Morten Weihe Olsen, der overtog jobbet som country manager i Warehouse i november.

Han er dog ingen novice i branchen. Faktisk har han arbejdet i industrien siden 2002, hvor han startede i L’Oréal.

Warehouse har været igennem en lidt turbulent tid. Vi har overtaget distributionen af flere brands, men nu er vi på plads og klar til at rykke”, fastslår Morten Weihe Olsen.

Og han beskriver virksomhedens portefølje som et bredt spektrum af, hvad markedet har behov for.

”I luxury-enden af markedet findes TIGI Hair Reborn, og i den anden ende af markedet findes vores nyeste brand i porteføljen, nemlig Framesi, der er super stærke – ikke mindst på farver”, fortæller Morten, og kalder Framesi for frisørbranchens Ikea, hvor man får god kvalitet til fornuftige penge.

Warehouse arbejder i de fire skandinaviske lande, men frihedsgraden er stor i forhold til de enkelte markeder.

”Markederne er ikke ens, og derfor arbejder vi med en dynamisk strategi, der kan tilpasses de enkelte markeder, så vi i Danmark kan gøre det, der skal til for at få succes på netop vores marked”, forklarer Morten.


Warehouse fine hovedkontor med showroom.

Han beskriver brandpaletten som tre lejre: TIGI er det engelske, farvestrålende med stærke rødder i Toni & Guy og Mascolo familien, Fudge er et australsk surferbrand, der er super stærke på styling og textur, og Framesi er ”newcommeren”, der ikke mindst er stærke på farver, men som også har en fuld palet af haircare- og stylingprodukter.

”Vi fornemmer, at vores kunder er meget bevidste om, hvad de bruger på deres farver. Besøgsfrekvensen er lavere end nogensinde ude i salonerne, og derfor handler det om at optimere marginen, så man får mest muligt ud af de besøg, man har, uden det går ud over kvaliteten. Her er Framesi et fantastisk produkt, hvor du betaler 45 kroner for en 100 ml tube farve – og du får et produkt, som er i top 5 over mest solgte i USA”.

Og Morten Weihe Olsen ser en parallel til modebilledet i forhold til, hvordan frisørbranchen er skruet sammen på.

”I dag køber mange også tøj hos H&M som så at suppleres med noget i den absolut dyre ende… Det gør kunderne også hos os!”

I porteføljen findes en række brands, og Morten Weihe Olsen trækker bl.a. Gorgeous frem. Et brand, der arbejder på hardwaresiden med fladjern, føntørrere med videre. Så også den del er repræsenteret.

”Det er klart en af Warehouse-styrkerne. Vi arbejder bredt, og dels med distribution og dels med brands, vi selv ejer en del af som Gorgeous”.

På farvesiden har Warehouse også TIGI Copyright Colour, der med sine mange kolde farver, harmonerer perfekt med de skandinaviske kvinder.


TIGI produkter.

En tid med udfordringer

Morten Weihe Olsen indrømmer gerne, at det har været forbundet med en del udfordringer at fusionere og skabe Warehouse i Danmark.

”Vi har i princippet taget TIGI fra at være en lokal butik til at være en del af en skandinavisk organisation med de fordele, det kan give”.

Her nævner Morten bl.a. et kæmpe TIGI arrangement, Soul of Design, i Cirkusbygningen i efteråret, hvor TIGI kunder fra hele Skandinavien var samlet.

”Vi har fået lidt større muskler at spille med. Det gør os i stand til at holde fast i at give vore kunder den lokale oplevelse og samtidig have en teknisk afdeling, der kan undervise i salonerne og yde daglig support. Og vi har en medarbejderstab, der er større, end man normalt ser for vores størrelse virksomhed”.

Årsagen til, at det kan lade sig gøre, er, at man har valgt, at Warehouse ikke har noget hovedkontor i Danmark, men at man i stedet er ude hos kunderne.

”Vi har investeret i medarbejdere fremfor i kontorlokaler. Vi pakker vores ting og kommer ud til kunderne. Ud hvor virkeligheden er, og hvor vi kan fungere som de aktive medspillere, vi skal være”, lyder det.

”Og er der større arrangementer, har vi mulighed for f.eks. at trække kunderne med til Tigi Studios i London, hvor de for alvor kan sparke sokkerne af folk”.

Spørger man Morten Weihe Olsen, hvorfor han valgte at tage imod jobbet som country manager i Warehouse Danmark, er svaret ganske enkelt:

”Det, jeg oplever – ikke mindst i disse tider – er, at vi er gået fra at have et supernemt retailmarked, til at vi nu skal arbejde med kunderne. Og det formår vi med den brede produktpalette og de kompetencer vi har”.

Han ser også en tendens til, at produktlinjerne fremover bliver meget mere strømlinede og i langt højere grad rammer forbrugernes og salonernes behov frem for at være store og forkromede med en lang række hyldevarmere imellem, som salonerne ikke sælger.

”En produktserie skal afspejle tiden, og vi var ude i, at nogle serier var blevet så omfattende, at selv frisørerne blev småforvirrende for slet ikke at tale om forbrugerne…”, siger Morten Weihe Olsen, og han ser det som Warehouse’s opgave at hjælpe kunderne med at strømline varesortimentet på hylderne såvel som det tekniske varelager.

Bredere samarbejder

Warehouse har i dag seks sælgere i Danmark samt to teknikere, der tager ud og besøger salonerne og sørger for telefonisk support.

Warehouse er bredt repræsenteret i Danmark, men Morten Weihe Olsen kunne godt ønske sig lidt tættere samarbejde med de enkelte frisører.

”Tungere, tekniske samarbejdsrelationer er vi klart rustet til”, siger han, og fastslår, at Warehouse fremover vil vinde på det tekniske momentum.

”Vi er meget brede prismæssigt både på farvesiden, og når det gælder styling og haircare, og vi har en luksus-serie, TIGI Hair Reborn, der ikke er den kinesiske mur af varer, men rummer produkter, der faktisk er salg i. Sidst har vi en adræthed, som man ikke har, når man er producent eller er del af en større international virksomhed”, understreger han.

Og fremadrettet ser han Warehouse som en spiller, der hele tiden er i stand til at tilpasse sig markedet.

”Samtidig kan vi også spille ind på det kreative. Vi ser, hvad der sker på modefronten overalt i Skandinavien og resten af verden, og vi bruger det til at formidle tendenserne videre til vore forhandlere”.

Og Morten Weihe Olsen ser ikke kun tendenserne komme fra de store, internationale catwalks.

”Hår, fashion og make-up hænger uvægerligt sammen, men den nye udvikling er, at det ikke kun er modehusene, der dikterer trenden, men i høj grad arketyper og glamourstars i gadelivet. Vi har tre brands med tre typer produkter og dermed tre huses designere og udviklere at trække på, så vi har også i fremtiden alle muligheder for at spille på de rigtige strenge”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Peter Hartly

     

Denne artikel blev vist i 2. udgave 2013.

For yderligere information kontakt Warehouse på tlf.: 80 88 57 49 eller se www.warehouse.no

Se flere produktnyheder, eller læs om frisørshows eller styling her!

 


ANNONCE