Annonce

Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella

Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella
13. november 2014 bal@freemindsmedia.com

13. november 2014

Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella

“Vi skal for alvor have gang i det positive hjul”. Det mener Country Manager, Jens Egelund-Müller, og vejen frem er konsultation, prissætning, uddannelse og at kende sine forretningsmuligheder.


Indehaver af Hot N’ Tot i Lyngby, Christel Friis Lærke fortæller Jens Egelund-Müller, at man har et index 2000 på Nioxin i salonen, siden hun har været på efteruddannelse. ”Jo mere viden vi har, jo mere sælger vi”, siger hun, og tilføjer at det ud over viden også handler om konsultation; at lytte til kunderne og tage udgangspunkt i det, de siger.

For at øge sin viden har Christel Friis Lærke været på Wellas Master Color Expert kursus, og hun ville ønske, hun kunne sende alle sine frisører afsted. ”Man lærer alt om farver, farvers betydning, forretningsdrift og dermed mersalg”, siger hun.

Se også: Wella Professionals Master Color Expert 2014

”Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe med at forstærke salonernes forretning og position. Det har været vores mission igennem de senere år, og nu har vi sat endnu større fokus på det”. Det siger Country Manager for Wella i Danmark, Jens Egelund-Müller.

Frisørbranchen udvikler sig ikke nok
”Frisørbranchen bliver overhalet af beauty- og modeindustrien. De formår at få forbrugerne til at bruge flere penge, mens der ikke bruges flere penge på frisørbesøg. Vi er klart oppe imod store spillere i beauty- og modebranchen, der ofte er placeret på topplaceringer i byerne. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan, for at hjælpe frisørsalonerne
med at blive mere attraktive”, fastslår Jens Egelund-Müller, der mener, at frisørbranchens udfordring er, at man kan vælge at lægge sig ned, eller man kan vælge at udvikle sig.

”Vi mener klart, at salonerne skal tjene penge. For tjenes der penge, er der også bedre mulighed for at udvikle sig og investere i salonen”, lyder det. Derfor gør Wellas sælgere meget i forhold til at tale forretningsdrift, når de kommer ud i salonerne, for netop at coache salonindehaverne og drøfte idéer til, hvordan de kan øge indtjeningen.

”De skal i simplifikationens ånd sørge for at hele paletten spiller”, fastslår Jens Egelund-Müller.

Se også: Sassoon Professionals show – This is Hair Design

Konsultationen er nøglen
”Først og fremmest er konsultationen super vigtig, og vi oplever ofte at den faktisk bliver negligeret lidt. Men her handler det om samspillet mellem kunden og frisøren, og om at få afstemt forventningerne; Hvad ønsker kunden, og hvad kan frisøren tilbyde”.

Faktisk viser undersøgelser, at 70 pct. af kunderne forventer en konsultation, men at kun 20-25 pct. får det! Og at flere overvejer at skifte eller har skiftet salon, fordi de ikke får den konsultation, de forventer; at de ikke får tilbudt noget nyt, eller fordi de synes, der mangler noget.

”Det er jo ikke nogen paladsrevolution, der skal til”, lyder det fra Jens Egelund-Müller, han mener blot, man skal gøre konsultationen til en fast del af rytmen i salonen, og se den som en  mulighed for at øge forretningen ved at kunne tilbyde kunderne forskellige behandlinger og produkter. ”Samtidig handler det også om, måden frisørerne præsenterer sig på, og om at salonen skal være et rart sted at være, hvor kunderne føler sig velkomne, når de træder ind ad døren, og et sted de kan identificere sig med. Med andre ord, skal man gøre sig klart, hvilken målgruppe man vil gå efter i sin salon og agere derefter”.

Prissæt behandlingerne
Jens Egelund-Müller mener også, det er vigtigt, at frisørerne sørger for at prissætte behandlingerne i salonen på en enkel og overskuelig måde. ”Gør man priserne overskuelige for kunderne, og står de frit fremme, så kunderne kan se dem, er det meget lettere at sælge ekstra behandlinger. Danske frisører er verdensmestre i deres håndværk, men de skal blive bedre til at tjene penge. Og det skal de gøre nu!”

Se også: Wella med backstage under Paris Fashion Week

Wella gør også rigtig meget i forhold til uddannelse og inspiration. ”Der sker en stor udvikling inden for produkterne. Den viden skal frisørerne have med i baggagen, og derfor er det super vigtigt, at de både uddannes og inspireres”, mener Jens Egelund-Müller.

Og han fortæller, at man har målt på en række saloner, og det viser sig klart, at de frisører, der bruger tid og energi på regelmæssig uddannelse og seminarer, omsætter for godt 15 pct. mere end de saloner, der ikke tager sig tid til uddannelse. ”Det handler i princippet om hele tankesættet omkring uddannelse”.

Konsulenterne spørger ind
Udover kurserne, har Wella også uddannet sine salgskonsulenter, så de ikke længere ’bare’ går ud med en kampagne til frisørerne, men at de går ud og spørger ind til, hvordan det går i salonerne, hvad de har fokus på, og måske hjælpe med at fokusere de rigtige steder. ”Det kræver mere af vore konsulenter at skulle tale om den generelle situation og de overordnede behov end blot at præsentere udbuddet af produkter, men taler man om en salons sundhedstilstand, så understøttes den af produkter. Frisørerne køber med andre ord ikke blot, fordi de skal, men fordi de har et behov og en opgave, der skal løses”.

Når Wellas konsulenter besøger salonerne, sker det med en iPad, hvor der kan foretages en hurtig salonanalyse: Hvor meget omsættes pr. kunde, og med konkrete forslag og vejledning til produktsammensætninger og løsningsmodeller. “Vi tror, det er det, der skal til i forhold til fremadrettet at skabe en væsentligt sundere branche”, mener Jens Egelund-Müller.

Læs også: Jens Egelund-Müller – Vi har fokus på salonernes udvikling

Frisørbranchen i fremtiden
Han ser frisørbranchen i fremtiden som endnu mere attraktiv end i dag, og dermed ser han en branche, frisørerne gerne vil være i, ligesom den kan tiltrække nye unge frisører. “Vi skal for alvor have gang i det positive hjul for at blive en endnu stærkere branche, end vi er i dag. Ikke mindst
i Danmark, hvor der er mange mindre, selvstændige frisører, er uddannelse vigtig.

Så konsultation, prissætning, uddannelse og at kende sine forretningsmuligheder er ifølge Jens
Egelund-Müller de vigtigste parametre i fremtiden. “Der ud fra kan vi adressere og ikke mindst identificere salonens behov”. Skal der fokus på vækst kræver det naturligvis et tæt og åbent samarbejde mellem Wella og salonen.

“Vi håber, salonerne i fremtiden vil vælge os som samarbejdspartnere; ikke blot for at få produkter i salonen, men fordi de har tillid til os, og fordi de føler, vi støtter dem i det
omfang, de har behov for, så de opnår deres egne mål”.

Sådan skaber du vækst i salonen

  • Giv en god konsultation hver gang
  • Hav en gennemskuelig prissætning
  • Sørg for uddannelse og videreudvikling
    af såvel personale som Indehaver
  • Kend din forretningspotentiale og behov
  • Lav en målsætning for, hvad du vil med din salon
  • Del ambitionsniveauet med medarbejderne

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 5. udgave 2014.

Se også: Wella Professionals Master Color Expert 2014

Se også: Sassoon Professionals show – This is Hair Design

Se også: Wella med backstage under Paris Fashion Week

Læs også: Jens Egelund-Müller – Vi har fokus på salonernes udvikling

For yderligere information kontakt Wella – The Salon Professional Division of P&G på tlf. 33 26 91 11. Se også www.facebook.com/WellaProDanmark

Se flere frisørartikler om frisørkurserfrisørshows og hårmode her!


ANNONCE