Annonce

Trontveit

Trontveit
9. marts 2018 bal@freemindsmedia.com

09. marts 2018

Trontveit: En virksomhed med personlighed

“Vi skal inspirere frisøren, og det skal være spændende og anderledes at komme til os”. Det siger Thomas Trontveit, der etablerede Trontveit for seks år siden. Blandt kodeordene er: Edutainment, fællesskab, kvalitet og udvikling, og Thomas har ambitiøse mål for fremtiden.


I virksomhedens lokaler holdes halvårlige kurser for frisørerne, så de kan blive inspireret og få ny energi med hjem i salonerne.

Det der skal kendetegne Trontveit er, at vi er et moderne firma. Vi vil være inspirerende for frisøren, og vi skal have en høj kvalitet. Det skal med andre ord være spændende og anderledes at komme til os”. Det siger Thomas Trontveit, der startede sin egen virksomhed for godt seks år siden i 2010.

Læs også: Trontveit afholdt jubilæumsshow og kursus i Nørresundby

Siden har virksomheden udviklet sig støt og roligt, og i dag har man en stor eksport til 13 europæiske lande, man arbejder med edutainment, og tænker i det hele taget ud ad boksen. Og så er det vigtigt for Thomas Trontveit, at man ser kunderne som en arbejdsgiver. ”Frisørerne er vore kunder og de allervigtigste mennesker i virksomheden. Derefter kommer personalet. Dem, der udfører dét, vi beslutter. For hvis kunden og personalet har det godt i firmaet, følger indtjeningen med”, er Thomas Trontveits forretningsfilosofi.

Thomas er uddannet frisør – egentlig ved en tilfældighed. Og selvom det mest var for de mange flotte pigers skyld, gennemførte han uddannelsen. ”Jeg havde tilmed en rigtig god læreplads, men jeg vidste inderst inde godt, at jeg ikke skulle være frisør resten af livet”, fortæller Thomas. I stedet blev han sælger af frisørartikler og –produkter, og selv siger han med et smil: ”Jeg er sikker på, jeg gjorde verden til et smukkere sted den dag, jeg stoppede som frisør”.


Siden etableringen i 2010 har Trontveit udviklet sig støt og roligt til bl.a. i dag at omfatte en stor eksport til 13 europæiske lande.

Starter eget firma
Sit første sælgerjob fik han som 23-årig, som 26-årig blev han salgschef, og senere blev han international salgschef. ”Men jeg vidste hele tiden, at jeg ville have mit eget, og i 2010 tog jeg springet og startede Trontveit med tre egne produkter”. ATTITUDE, som Trontveit’s egen produktserie hedder, voksede, og blev grundlaget for virksomheden. ”Lige fra begyndelsen var målet at satse på at have sin egen profil og sine egne brands. Jeg var ikke interesseret i at bruge kræfter på at bygge brands op, som jeg risikerede ville blive taget fra mig igen”.

At virksomheden skulle være international var også med i planerne fra begyndelsen, og inden for kort tid havde Trontveit eksport til fem lande. ”Jeg åbnede min virksomhed midt i finanskrisen med de 80.000 kr. ’på  hånden’ det koster at etablere et aps. Jeg fik ingen løn, solgte min bil, skruede ned for tv-pakkerne og den dyre rødvin, og da der var gået ni måneder, kunne jeg få min første, lille løn”, husker Thomas.

I begyndelsen gav konkurrerende virksomheder Trontveit seks måneder at leve i. I dag er virksomheden den største af sin art i Nordjylland, og man eksporterer til 13 lande.


Thomas Trontveit brød med sine egne mål om kun at have egne brands, og har taget Sexy Hair ind i porteføljen. “Brandet passede som hånd i handske til vore andre brands”.

Jeg var træt af upersonlighed
Da Thomas Trontveit startede firmaet, var han træt af upersonlighed. Han ville etablere en virksomhed, hvor både kunder og ansatte følte, de var en del af en familie. Derfor investerede han i kunderne, og han medgiver, at det kostede – og koster – penge. Der arrangeres events, kurser og frisørcruises. Men han tvivler heller ikke på, at det, han giver ud, er kommet mange gange igen.

Siden starten for seks år siden, er produktporteføljen naturligvis også udvidet. ATTITUDE er stadig den vigtigste produktserie, der i dag rummer 8 produkter, der alle er godkendt af Teknologisk Institut til minimum at opfylde ”Grøn salon”-kravene og de krav, der stilles til produkter på positivlisten.

Læs også: Trontveit lancerer produktlinjen Smooth fra Sexyhair

Farverne og kemien fra Trontveit kommer fra Emma Diciotto, der bl.a. har udviklet MP comPLEX. Herudover har Thomas Trontveit brudt med sine egne mål om kun at have egne brands, og har taget Sexy Hair ind i porteføljen. ”Brandet passede som hånd i handske til vore andre brands,
og så har vi fået forhandlingen i både Finland og Danmark”.

For Trontveit har for fire år siden etableret et finsk datterselskab efter samme koncept som i Danmark. Herudover er man 1. februar begyndt at sælge Salon Ambience inventar, og man har etableret et showroom, og dermed er Trontveit totalleverandør til frisørbranchen. Sakse, klippemaskiner, fladjern med videre findes også i produktudvalget, og også her har man udviklet sit eget brand, Artist, i samarbejde med store fabrikker. ”Dermed kan vi få kvaliteten, som vi vil have den, og vi har nu en reparatør ansat, så vi ikke skal sende reparationerne ud ad huset. Vi ved, at frisørerne er afhængige af deres redskaber, derfor er det vores job at sikre, at de skal fungere kortest muligt uden dem”, er holdningen. I dag går der således maks. 72 timer fra man modtager en defekt klippemaskine til frisøren har en ny eller en repareret udgave retur.

Detangler børste
Udover i Finland har Thomas Trontveit også etableret et selskab i Holland, Tangle Mouse international, der blev stiftet i 2015, og som udvikler virksomhedens egen detangler eller volumenbørste. ”Ergonomien har jeg udviklet med en Apple mus som inspirationskilde, størrelsen og formen passer til både højre og venstre hånd, og den kan både bruges som detangler og som volumenbørste”, forklarer Thomas, der præsenterede den på Salon International med succes.

Når Thomas Trontveit udvikler nyt, har han både frisørerne og slutkunderne i tankerne, og produktet skal falde i begge målgruppers smag. Hvert halve år laver Trontveit ydermere sin egen frisurekollektion med billedmateriale til salonerne, hvor det typisk er en kendt dansker, der agerer model. ”Ved at bruge kendte mennesker, hjælper det frisøren med at sælge produkterne videre ude i salonerne”, er Thomas Trontveits tanke bag det. Han fortæller også, at der i dag er 11 ansatte i Danmark samt fire i Finland og fem i Holland.

Læs også: Trontveit tog frisører med på cruise

Edutainment er fremtiden
Trontveit holder allerede i dag kurser for frisørerne, og spørger man Thomas, hvad fremtiden bringer for Trontveit, er han ikke i tvivl om, at uddannelse er en stor del af fremtidsplanerne. ”Fremtidens og firmaets mål er høj kvalitet og service, og uddannelse er det, der skal til. Herudover vil vi gerne give frisørerne en god oplevelse”.

I 2015 holdt Trontveit for første gang et frisørcruise, og succesen gentages 18. juni i år. ”Alle tilbyder kurser i januar og august. Vi holder vores cruise i juni, og vi giver frisørerne al den undervisning og inspiration, de har brug for de næste seks måneder – og en rigtig god oplevelse.
Selve cruiset lægger fra kaj lørdag morgen. Undervejs mellem Frederikshavn og Oslo afvikles mindst tre kurser, og hertil kommer middag, drinks med videre, og det koster ikke mere end 1.500 kr. ”Det er edu tainment, og det er vores investering i vore kunder”, forklarer Thomas.

Læs også: Solid ATTITUDE fra Trontveit

Fremadrettet forventer Thomas, at brandet ATTITUDE inden for fem år vil være internationalt. ”Det danske marked alene er for lille, og vi er allerede godt ude på det internationale marked med distributører i en række lande”. Når det gælder produkterne, bestræber Thomas Trontveit sig
på, at de skal være lige så nyskabende som virksomheden. ”Vi lancerede den første ’dust’, der kan pumpes ind i håret, og dermed bliver det lettere at styre. Vores Dirty Angel ATTITUDE er i øvrigt skabt på kartoffelmel og ’dust’ i et og samme produkt. Produktet er blevet så godt modtaget, at det har overhalet vores topsællert Rock Solid ATTITUDE voks. ”Vi lancerede den første pumpe, der pumper ’dust’ ind i håret, og dermed bliver det lettere at styre”.

Salgsstyrken en fordoblet i 2015, der er kommet en ny marketingmedarbejder til, og Thomas lover, at der i løbet af de kommende fire-fem måneder også vil komme flere nye, spændende produkter til.


Trontveit Da Thomas Trontveit etablerede virksomhed ville han kalde den ATTITUDE Cooperation indtil en marketing-mand sagde: “Attitude kan være alt – vær i stedet glad for, du har sådan et åndssvagt mellemnavn og brug det. Det kan kunderne relatere til produkterne”.

 

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2016.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund

 


ANNONCE