Annonce

Tænk på væskebalancen i salonen

Tænk på væskebalancen i salonen
17. januar 2019 Cecilia Lindahl

17. januar 2019

Tænk på væskebalancen i salonen

Mange frisører oplever i løbet af dagen, at de bliver påvirket af hovedpine, træthed eller til og med føler sig svimmel. Mange gange er årsagen til dette mangel på vand. Vand er en enkel og billig løsning på problemet. Alle bør drikke mindst to liter vand i løbet af dagen.

At have en hektisk og fuldbooket dag er ikke usædvanligt i frisørbranchen. Det kan være svært at finde tid til både at spise og drikke, når du har tralv med at vaske, klippe og være den nærværende frisør, som du gerne vil være.

Mennesker består af 50-75 procent vand, og for at bevare den tilstand er det vigtigt regelmæssigt at fylde på med væske. Vi får vand gennem maden, vi spiser, men det er vigtigt også selv at tilføre to liter vand om dagen. En start kan være at undgå at drikke så meget kaffe, da det virker udtørrende, og mange gange er det årsag til blandt andet hovedpine og træthed.

Nogle af de fordele, som vand medfører, er blandt andet, at vand transporterer næringsstoffer til dine celler, hjælper med at optage fibrene fra maden, hvilket giver en god fordøjelse og også hjælper til med at beholde saltbalancen i kroppen. Det giver dig energi og gør dig mere frisk, hvilket vil være værdsat af dig selv som frisør og dine kunder.

Behovet for mængden af væske kommer generelt an på dit arbejde. Hvis du har et mere fysisk arbejde end normalt, som for eksempel en føntørring af et langt, tykt hår, hvor du skal stå op længe, er behovet større end ellers. En vigtigt faktor er også, hvilken temperatur og fugtighed, du arbejder i, da det påvirker, hvor meget du sveder i løbet af dagen. Vandtabet fra kroppen er normalt 1-2 liter per dag.

Tips til at drikke mere vand i løbet af dagen:

  • Tilsmag vandet med noget, du kan lide. Det kan være citrusfrugter, agurk, bær eller mynte.
  • Gør det til en vane altid at have en vandflaske stående i nærheden. På den måde er den altid lettilgængelig, og det er ikke lige så let at glemme.
  • Opsæt ”vandmål” i løbet af dagen og bestem dig for at du skal drikke en bestemt mængde vand, før du går hjem fra arbejde.

ANNONCE