Annonce

Søren Hedegaard (2010)

Søren Hedegaard (2010)
20. marts 2015 bal@freemindsmedia.com

20. marts 2015

Søren Hedegaard er Vild Med Dans…

VILD MED DANS” ER SOM EN TEATERFORESTILLING. DEN ER DIREKTE, MAN ER PÅ TIL TIDEN, OG GÅR NOGET GALT, KAN DET IKKE LAVES OM. DERFOR KRÆVER ARBEJDET MED HÅR OG MAKE-UP Til ”VILD MED DANS” MASSER AF PLANLÆGNING OG KOORDINERING, OG MANDEN, DER STYRER SHOWET BACKSTAGE ER SØREN HEDEGAARD.

Søren Hedegaard er vil med dans. På mange måder. For lige siden dansekonkurrencen på TV2 første gang fangede og tryllebandt en stor del af Danmarks befolkning foran skærmen mange fredage i træk, har Søren og hans team været med backstage, hvor de har sørget for den smukke make-up og det flotte hår. Og som en teaterforestilling, er ‘Vild med dans’ en direkte produktion.

Når klokken er 20.00, er der ingen kære mor. Tingene skal klappe, og der er ingen vej tilbage. ”Det er en spændende måde at arbejde på, men også en hård måde”, fortæller Søren Hedegaard, for netop fordi frisurerne og make-up’en skal sidde i skabet 1. gang, kræver det et meget stort forarbejde. Når udsendelsen kører i september, oktober og november, har Søren været i gang siden august, hvor han samler sit team af frisører og make-up artister. Der skal laves forproduktioner; introfilm, danserne skal præsenteres med videre, og når danserne går i træning, begynder Søren sine indledende møder med frisører og make-up artister.

Frie hænder – under ansvar  
”På et tidspunkt ved vi, hvilke danse, der indledes med, og jeg sætter holdet ind i, hvilken type hår, der matcher f.eks. standarddansene, og hvilken type frisure, der harmonerer med de latinamerikanske danse”, fortæller Søren. For når frisørerne og make-up artisterne står med hver sin del- tager på showdagen, har de frie hænder – under ansvar, naturligvis!

”Jeg er nok en lidt streng chef, for jeg tillader kreativitet, men jeg går meget op i, at man ikke lægger for voldsomt ud i begyndelsen, men at man lærer personen at kende, følger udviklingen – ikke bare i dansen men også den personlige udvikling, der sker, ser hvilke typer, vi har med at gøre, og ud fra det, finder frem til hvilke stilarter, der passer til de enkelte. Først herefter er det; på med vanten”, forklarer Søren med et smil.

Personligheden er vigtig
På dansegulvet står fra begyndelsen 10 dansere og 10 kendte, og til at tage sig af hår og make-up bag scenen er der syv frisører og make-up artister. Og denne gang var holdet faktisk helt nyt og sammensat af frisører og stylister, som Søren kender, og derfor ved, hvad de kan.

”Og der var ingen fra TV-branchen på holdet. Alle kom udefra. Det har været med til at give udtrykkene præcis den bløde stigning, jeg gerne ville have. Folk, der er vant til at arbejde i TV-branchen har nemlig en tendens til at lægge hårdt og meget spektakulært ud”, forklarer Søren Hedegaard, der denne gang ønskede at udvikle nogle nye sider. Og i modsætning til, hvad mange tror, skal også mændene en tur igennem Sørens mølle.

”Selvfølgelig tager det ikke helt så lang tid som med pigerne, men mænd ene skal også tænkes igennem, hårlængderne skal holdes, og der er forskel på frisurerne i forhold til, om de skal danse en klassisk vals eller en latinamerikansk rumba”. Søren Hedegaard fornemmer klart, at deltagerne går mere og mere op i det, som udsendelserne skrider frem og finalen nærmer sig; i showet, i deres udseende, i tøjet og i håret.

Og den professionelle danser skal jo ikke bare guide den kendte igennem dansen, men også guide i forhold til, hvordan man ser ud, farver, stil og meget mere. ”Og som de hjælpes ad med dansen og koreografien, gælder det samme håret og udseendet i det hele taget”, fortæller Søren.

Denne gang skabte han – ud over at have det store overblik – Andrea Elisabeth Rudolphs hår, og i princippet har frisørerne og stylisterne, der arbejder med Søren Hedegaard frie hænder. ”Men bliver der lavet et eller andet højt og rodet, så får de det da at vide”, siger han med et smil. ”Det kan også være, at en af deltagerne har en drøm om at komme til at se ud på en bestemt måde, der bare ikke fungerer. Så får de det også at vide”. For selvfølgelig er der nogle regler. Flagrende hår, der kan hænge fast i pailletterne er f.eks. et ”no go”.


Andrea Elisabeth Rudolph holdt et mere dæmpet men et stærkere udtryk denne gang end tidligere. ”Trenden byder på et mere naturligt look, og det forsøgte vi at skabe”, lyder det fra Søren Hedegaard.

Dæmpet og stærkere
 Andrea holdt også et mere dæmpet men et stærkere udtryk denne gang end tidligere. ”Trenden byder på et mere naturligt look, og det forsøgte vi at skabe”. Men der var også flere at deltagerne, der havde deres egne holdninger til tingene, og det lyttede man naturligvis også til. ”Malena Belafonte var f.eks. glad for en bestemt frisure, når hun dansede latin og en anden frisure, når hun dansede standarddanse, og det efterkom vi selvfølgelig, for det er alt andet end lige med til at understrege personligheden”, forklarer Søren.

Men der har da været situationer, hvor Søren har måttet sige nej. ”Og det er ikke bare til de kendte deltagere – også de professionelle dansere glemmer ind imellem de regler, der trods alt skal overholdes. F.eks. lægger dommerne mærke til nakkelinjen i standarddansene, så nytter det jo ikke, at man ikke kan se den.

Det betyder, at man f.eks. ikke kan lave en knude, der ligger lavt, hvorimod der er mere frit slag i de latinamerikanske danse, hvor dansen såvel som håret og make-up’en gerne må være mere sexet og frækt, og man har lidt mere frit spil i det hele taget”.

Lærer dansen at kende
Søren Hedegaard havde ikke det store dansekendskab inden han begyndte at style danserne i ”Vild med dans”, så kendskabet er kommet i takt med, at han har sat sig ind i, hvad der kræves, og i hvor mange hårnåle, der skal bruges, for at frisuren bliver på plads! ”Men det er en kombination af gode produkter og teknikker”, fortæller Søren Hedegaard, der arbejder med Redkens produkter i forbindelse med ”Vild med dans”.

”Jeg har været frisør i mange år, og har masser af fif oppe i ærmet, som de unge kollegaer naturligvis kan nyde godt af, når det brænder på”, siger Søren med et smil, og fremhævner i øvrigt det gode samarbejde, han har med Redken. ”Deres produkter bruges meget i modebranchen, og de er faktisk helt fantastiske at arbejde med”, er hans holdning.

En dag med ”Vild Med Dans”
Kl. 10.00: Forud for ”Vild med dans” går som nævnt en masse forarbejde, men når fredagen i sendeperioden oprinder, er Søren Hedegaard klar allerede kl. 10 om formiddagen. ”Jeg kommer ud på studiet, jeg tjekker op på, hvordan dagen ser ud, får et dagsprogram tilsendt, så vi ved, hvornår parrene møder ind, og hvordan prøverne ligger. Vi gennemgår, hvilke kjoler, kvinderne har på, og hvilket hår, der matcher, og så tilrettelægger vi dagen – får puslespillet til at gå op, så alle er klar, når showet går i luften kl. 20.00”. Og det er ikke nogen nem opgave, for det tager godt halvanden time at få en enkelt af kvinderne klar, og godt en halv time pr. mand, der skal på dansegulvet. ”Vi finder ud af, hvem, der skal sætte hår og make-up på hvem, for selv om jeg tilstræber, at det bliver den samme hver gang, er det ganske enkelt ikke altid muligt”.

Kl. 12.00: begynder danserne at komme ind. ”Og dem, der kommer under kærlig behandling først, må finde sig i at gå rundt med højt hår og make-up hele dagen igennem”, lyder det smilende fra Søren.

Kl. 16.00: er der generalprøve indtil kl. 18, og så skal der repareres og shines op, så alle er klar kl. 19.30.

Kl. 20.00: Går ”Vild med dans” i luften. ”Det er et super hektisk tidsrum, for er der en frisure, der ikke fungerer under generalprøven, er det også her, den skal laves om!”. Der skal justeres og rettes ind. Det kan være, vægten i frisuren ligger for lavt, at lokkerne ikke sidder ordentligt fast, at håret krøller på den forkerte måde eller noget helt fjerde. ”Så det kræver en enorm selvjustits, og ikke mindst at alle er deres ansvar bevidst. For vi har den tid, der er sat af – ikke et minut mere. Eller det jeg kalder frihed under strenge tidskrav”, fortæller Søren Hedegaard.


”Malena Belafonte var glad for en bestemt frisure, når hun dansede latin og en anden frisure, når hun dansede standarddanse, og det er med til at understrege personligheden”, forklarer Søren. Her ses Malena således med tre frisureudgaver til tre forskellige dansetyper, og man ser tydeligt, at håret helt klart matcher stilen.

Balance i tingene
Hvordan hver enkelt kommer til at se ud, overlader Søren Hedegaard til de stylister, der arbejder med vedkommende. ”De skal have mulighed for at være kreative inden for de rammer, vi på forhånd har aftalt, og så skal der selvfølgelig være en balance i tingene”.

Sørens eget forløb med Andrea er i princippet det samme, dog svinger hun sig ikke på dansegulvet, og skal derfor ikke leve op til dansereglerne. ”Det vigtigste i forbindelse med hendes hår er, at det matcher perfekt til tøjet. Hun skal ikke ligne et juletræ, men på den anden side skal det være festligt, så at finde balancen mellem det naturlige og det udtryks- fulde er min opgave”. Søren Hedegaard står også bag stylingen, når By Malene Birger holder show i forbindelse med modeugen i København, og det, fortæller han, foregår i princippet på samme måde. ”Dog er det look, vi beslutter os for, gennemgående på samtlige 32 piger, og kreativiteten ligger alene hos mig. Jeg skal kreere et look, der harmonerer med kollektionen og med de ideer, Malene har. Men stemningen og den hektiske atmosfære er den samme, som når vi laver ”Vild med dans”.

Universerne er forskellige – fremgangsmåderne er de samme!”

Mange vil gerne glamouren
Det skorter ikke på frisører og stylister, der gerne vil være med, når Søren skal lave show. ”Mange vil gerne glamouren. De vil gerne gå blandt de kendte, men det er slet ikke gået op for dem, hvilket stort og hårdt arbejde, det er, og hvor meget teknik man faktisk skal kunne, for at kunne klare sig i den branche”.

Søren har haft flere inde på prøve, og det, han kigger allermest efter, er, om de holder fokus. ”Og så er der også en del, jeg sender hjem igen, med besked på at øve sig lidt mere…..”

I øjeblikket har Søren Hedegaard to assistenter, der har arbejdet med ham et års tid, og han er da ”meget beæret”, som han selv udtrykker det, over, at der er unge mennesker, der mener, de kan lære noget af at arbejde sammen med ham. ”Jeg synes, det er en cadeau til mig, at unge mennesker på 19-20 år mener, min stil holder, og at de gerne vil lære min måde at gøre tingene på”. Og Søren føler sig bestemt ikke for god til at lære. ”Jeg lader mig gerne inspirere af andre kollegaer. Men modebranchen er mit liv, og dermed gør jeg også meget for hele tiden at følge med. Og sjovt er det jo i øvrigt at se, at moden går i ring, så det tøj og de frisurer, der i dag er hotte, har det samme udtryk som dem, vi lavede for 20 år siden– men på en ny måde og i et nyt univers”.

Hjertet og sjælen med
For Søren er alfa og omega, at man har hele hjertet og sjælen med. ”Jeg tror ikke, man kommer nogen vegne uden! Det er også det, jeg prædiker for de unge mennesker, og i øvrigt fornemmer man meget hurtigt, om man står overfor en person, der virkelig vil det!”

Sørens skarpeste kritikker er af ham selv. Og er han ikke tilfreds med et resultat, begynder han forfra. ”Der er gud ske lov længere imellem de helst store fejltagelser i dag end tidligere, men samtidig er jeg ikke i tvivl om, at jeg er kommet derhen, hvor jeg er, fordi jeg altid har villet dygtiggøre mig”, siger Søren Hedegaard med et smil. Og han holder sig ikke for god til at stå derhjemme og arbejde med et træningshoved.

”Som en violinist, der også må tage sin violin med hjem og øve en skala, er der også ting, som vi frisører og make-up artister må holde ved lige ellers mister vi spontaniteten. Jeg tror, den dag, jeg føler mig udlært, er den dag, jeg holder op”. Han kalder sit arbejde for både vidunderligt og hårdt. Og så holder jeg meget af, at det ikke er statisk men dynamisk. Jeg er freelance. Jeg møder ikke samme sted to dage i træk og arbejder ikke sammen med de samme mennesker”.

Derfor rejser Søren også med sit eget spejl, sin egen stol og sit eget gear. ”Dermed skaber jeg nogenlunde de samme arbejdsforhold for mig selv uanset, hvor jeg skal stå”.

På Sørens efterårsprogram stod således også en julekoncert, Malene Birgers nye kampagne, forskellige redaktionelle ting, bl.a. nogle beauty-sider for Elle, ligesom han har været i Milano med Mac kosmetik til en kongres for chefredaktører og skønhedsredaktører fra hele verden.

I forbindelse med ”Vild med dans” har han haft et website, hvor han gav forbrugerne tips til alt fra, hvordan man sætter kunstige vipper på, til hvordan man hurtigt kan lave en opsætning, og i december var han på GO.tv2.dk, for at fortælle om øjenbryn og negle, ”Jeg elsker kontrasten mellem at bruge min viden til at gøre forbrugerne glade, og så at arbejde med hår og make-up på professionel vis som i ”Vild med dans”. Når jeg f.eks. laver forbruger-tips, ser jeg det lidt som at jeg tømmer min rygsæk med viden, for at der kan blive plads til noget nyt”.

Talent er alfa og omega
Søren er helt klar på, at talent er en forudsætning for at udvikle sig i frisørbranchen, men herudover er det kun fantasien og selvjustitsen, der sætter grænserne for, hvad man kan udvikle det til. Og i øvrigt har Søren bestemt ingen planer om at holde op.

”Så længe jeg kan holde til det fysisk – f.eks. står vi op i 15 timer i træk, når vi laver ”Vild med dans”, så bliver jeg ved. Jeg har ikke lagt noget tidspunkt fast for, hvornår jeg stopper, men så længe jeg er i bevægelse og stadig har min sans for at udvikle, forbedre og dygtiggøre mig, fortsætter jeg. i princippet så længe, jeg stadig er klar til at prøve nye ting. Den dag, jeg fornemmer, at den lyst visner, eller jeg ikke synes, det er sjovt mere, så stopper jeg”.

Tekst – Pia Finne
Foto – Jeppe Michael Jensen, TV2, m.fl

Denne artikel blev udgivet i Hair Magazine 1. udgave 2010.

 

Se flere frisørartikler om frisørkurserfrisørshows og hårmode her!


ANNONCE