Annonce

Schorem Barbers

Schorem Barbers
10. november 2017 bal@freemindsmedia.com

10. november 2017

Schorem Barbers – The Scumbag Gentleman Barbers

Cowboyhat, stribede bukser, tatoveringer og skæg. Hair Magazine har mødt de levende legender Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf, før de to hollændere skulle optræde for flere hundrede forventningsfulde frisører og barberer.

Leen og Bertus har virkelig redet på barberbølgen, eller var det dem, der skabte den? Uanset om de er hønen eller ægget, har duoen skabt sig et navn gennem barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam, som allerede har opnået kultstatus inden for branchen. De er kontroversielle, og uanset om man kan lide dem eller ej, repræsenterer de noget helt unikt; dem selv.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers som de også kaldes, åbnede sammen en barbershop, fordi de var trætte af at klippe kvinder. Konceptet blev en klassisk barbershop, der fungerer som et fristed for mænd. Her tilbydes traditionelle klipninger og signaturklipninger, skægtrimning og klassisk barbering. Kvinder har ingen adgang i shoppen.

I barbershoppen i Rotterdam er der kun adgang for mænd.
I barbershoppen i Rotterdam er der kun adgang for mænd, men på Top Hair fik Camilla lov til at hænge ud med alle de mandige mænd backstage.

”Vi åbnede kun barbershoppen for vores egen skyld. Det har altid været vores drøm, at vi som 65-årige skulle klippe alle mændene i vores bydel og stå uden for salonen og pifte efter 20-årige. Så gik det op for os, at vi faktisk ikke behøvede at vente. Hvorfor ikke bare gøre det nu?”

Barbershoppen blev en øjeblikkelig succes. Schorem Barbers arbejder efter princippet first come, first serve, og allerede efter tre uger var der kø langt ud på gaden og en ventetid på op til otte timer. I starten var det kun de to, men selvom der var stor interesse for shoppen, blev det ikke, som de havde ønsket.

”Vi åbnede barbershoppen for at have det sjovt, men det havde vi ikke. Vi var nødt til at gøre alting selv, såsom at tage telefonen, vaske håndklæder og brygge kaffe, mens køen bare blev længere og længere. Derfor besluttede vi os for at ansætte en hjælper og tog også en praktikant ind, og så begyndte det pludselig at blive sjovt igen!”

Et ægteskab
I dag arbejder Leen og Bertus ikke længere i barbershoppen. De har travlt med at undervise ved store shows i hele verden, men også på deres eget akademi i Rotterdam. Hvert år arrangerer de desuden en rock’n’roll-festival i byen. De har deres eget produktmærke, og indimellem prøver de at finde tid til at ses med familie og venner.

Venskabet er intakt, uanset hvor de tager hen sammen. Leen startede sin første salon i 1995, hvor Bertus kom ind og søgte arbejde, og de to blev hurtigt gode venner. Siden da har de både arbejdet hårdt og haft det sjovt sammen. Leen beskriver deres forhold som et ægteskab.

”Der er både kærlighed og had. Hvis vi er på turné i en måned, behøver vi hverken ses eller tale sammen i en uge efter.”

”Det er ikke, fordi vi bevidst prøver at se ud som nogle hårde fyre”, siger Leen.Nu om dage ser man mange drenge, der poserer sådan her. Men grunden til, at vi begyndte at posere sådan, var, at det var den eneste posering, vi kendte”, siger Leen. ”Det er ikke, fordi vi bevidst prøver at se ud som nogle hårde fyre.”

Intet er forberedt
The Worst Hair Show Ever. Sådan markedsfører Schorem Barber deres show. Præcis som med alt andet gør de tingene på deres egen måde, også når det kommer til undervisning. På scenen vil de genskabe atmosfæren i en almindelig barbershop. De bruger altid mennesker, som de finder på gaden før showet i stedet for professionelle modeller, og de har ikke forberedt et manuskript.

”Det har aldrig været vores ønske at lave store shows på scenen. På vores første tour i Canada forberedte vi ikke noget, og det var rigtig sjovt! Derfor besluttede vi, at vi aldrig ville øve før et show. Nogle ting har vi talt lidt om inden, men det vigtigste er, at vi har det sjovt på scenen. Så kommer publikum også til at have det sjovt.”

Til spørgsmålet om hvad de altid har med sig i rejsetasken, når de er på turné, vil Leen ikke have et kedeligt svar. Han råber gennem rummet på hollandsk til kollegaen, som har travlt med at forberede en model til den store opvisning i Düsseldorf. Bertus ser op under cowboyhatten og svarer kort og godt: ”Glidecreme!”

”Jeg er den kedelige af os”, konstaterer Leen. ”Jeg går altid tidligt i seng, for jeg orker ikke at holde mig vågen. Det er ikke altid så sjovt at være på farten, men vi gør det sjovt sammen. Der er mange, der tror, at det er et meget glamourøst liv, men det er det ikke. Vi optræder med et show, og bagefter vil alle ud og have en drink, men vi skal tidligt op dagen efter og videre på touren, finde nye modeller og være klar til næste show.”

Påklædningen er cowboyhat, stribede bukser, tatoveringer og skæg i salonen.
Cowboyhat, stribede bukser, tatoveringer og skæg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Fuldstændig eksploderet
Da Leen og Bertus åbnede Schorem, var der kun nogle få barbershops i hele Holland. Siden da er barbertrenden fuldstændig eksploderet, og Leen er glad for, at der nu findes mere end 300 barbershops i landet. Han er overvældet af udviklingen og overbevist om, at det ikke er en trend, der vil forsvinde lige foreløbig.

”Det, der kommer til at ske nu, er, at der vil åbne massere af barbershops. Men nogle personer tror, at de er barberer, hvis bare de har skæg og seler. De, der ikke er dygtige nok, vil automatisk ikke overleve, og om noget tid vil der værre færre, men rigtig gode, barbershops.”

Leen understreger vigtigheden af at være sig selv og ikke kopiere andre for at få succes.

”Hvis du kan lide housemusik, så spil det. Kan du lide rock’n’roll, så spil det. Kan du lide reggae, så spil det. Bare lad være med at spille rock’n’roll, fordi det ”skal der være” i en barbershop.”

Schorems eget mærke med skægpleje- og stylingprodukter.Reuzel, som betyder spæk på hollandsk, er Schorems eget mærke med skægpleje- og stylingprodukter. Schorem tilbyder både klassiske klipninger og deres egne signaturfrisurer.Schorem tilbyder både klassiske klipninger og deres egne signaturfrisurer.

Én i hele verden
Fremtiden ser lys ud for de to hollændere. Med fans over hele verden, eget skægpleje- og stylingmærke, der sælger som varmt brød, og en skole, der bliver mere og mere populær, har de rigeligt at se til i de kommende år. Alligevel er Leen og Bertus altid åbne for nye muligheder.

”Vi ved jo ikke, hvad fremtiden bringer. Hvis der dukker noget spændende op, vil vi helt sikkert kaste os ud i det. Uddannelse er meget vigtigt for os, så vi kommer til at udvide vores akademi. Måske bliver der et på hvert kontinent. Men en ting er sikkert; der vil altid kun være én Schorem barbershop i verden.”

Tekst og foto: Camilla Svensson 


ANNONCE