Annonce

Nu er det tid til bryllupper, konfirmationer og opsætninger i salonen

Nu er det tid til bryllupper, konfirmationer og opsætninger i salonen
26. juni 2018 bal@freemindsmedia.com

26. juni 2018

Nu er det tid til bryllupper, konfirmationer og opsætninger i salonen

Her er en betydelig omsætning at hente for de frisører, der har lyst til at gøre en indsats. For tiden er til store kjoler og smukt hår, og hvad enten det gælder et bryllup eller en konfirmation, ofres der gerne mange penge på udstyr og udtryk.


De fleste brude bruger måneder hvis ikke år på at planlægge deres bryllupsdag ned til mindste detalje.

Det handler om intet mindre end perfektion fra top til tå – og en fantastisk frisure er næsten lige så vigtigt som drømmekjolen. Og krisen betyder ikke det store for forelskede kvinder. Således bruges i gennemsnit omkring 150.000 kr. pr. bryllup, og det er derfor vigtigt for frisørerne at anerkende at bryllupshår kan betyde store penge i kassen. Og også de unge piger, der skal konfirmeres vil gerne se godt ud med håret sat til dagen.

Vil man sikre sig, at kunderne kommer, når de skal have sat hår til festlige lejligheder, er en mulighed at holde et specielt bryllupsarrangement eller et arrangement for de kommende konfirmander i salonen, hvor du viser de seneste nye frisurer for kunder, der går i bryllupstanker, eller når det gælder konfirmander; frisurer, der får de unge piger til at ligne en million.

En bryllups- eller konfirmandpakke, der sammensættes til kunderne, skal være yderst professionel og super personlig for at vinde hjerterne og hjernerne hos såvel dine eksisterende kunder som hos de nye kunder, et arrangement kunne måske tiltrække, og så handler det jo om at puste til fantasierne og give de kommende brude- og konfirmandkunder masser af nye muligheder i en rar atmosfære.


Irina De fra Gold Pantera er en af de frisører, der gør meget ud af bryllupsfrisurer.

Vil man lave en event, er det vigtigt, at man sikrer sig, at alle medarbejdere er helt klare på, hvad formålet med eventen er, så de kan formidle det videre til deres kunder i tiden op til arrangementet. Begynd at kommunikere det ud mindst en måned før det løber af stablen, og send sms’er eller ring op til de kunder, der måtte have vist interesse. Personlige invitationer til udvalgte kunder fungerer også fint, netop fordi de føler sig udvalgte.

Antallet af deltagere skal være i balance – ikke for mange og ikke for få. Der skal være mange nok til at det ikke er pinligt, og få nok til at alle kan få en individuel service. Og så må intet være overladt til tilfældighederne. At tage tingene som de kommer, er for amatører!

Fortæl om, hvad du kan tilbyde de kommende brude og de unge konfirmander, demonstrer det på modeller, og tal med den enkelte deltager om, hvad hun kunne tænke sig. Og så brug muligheden til at fortælle, at I når det gælder bryllupper, naturligvis også kan sætte frisuren på brudgommen, brudepigerne og brudeparrets forældre… Sidst handler det om at følge op på alle, der deltog i arrangementet og sørge for, at der kommer nogle bookninger i bogen.

Bryllupsmesse
Har man ikke plads til at holde et bryllupsevent i salonen, er en bryllupsmesse et godt alternativ. I Danmark holdes Bryllupsmessen i januar og fem forskellige steder i landet, så alle har mulighed for at være med.

”Vi bruger bryllupsmesserne til hurtigt at opbygge et klientel”, lyder det bl.a. fra en frisør, der har benyttet messerne. Der kommer rigtig mange brude, og endnu bedre er det, hvis man kan få arrangøren til at give én en liste over de besøgende, der har været på messen, så man selv kan tage kontakt til dem efterfølgende.

Bryllupsmesse

“En rigtig god idé, hvis man vælger at gå på messe, er at tage et velforberedt team med og demonstrere brudefrisurer på standen”. Og endnu et råd fra frisører, der har prøvet at være på messe: Tal med de besøgende, giv dem små brochurer med prislister og måske nogle udtalelser fra brude, der har fået lavet deres hår i din salon, og forhåbentlig føler de kommende brude sig inspireret til at udveksle kontaktinformationer, så du kan tage kontakt til dem efter arrangementet.

Loyale kunder
Mange frisører ”gider” ikke brudehår. Men der er penge at hente. Som det også lyder, så booker mange brude, deres frisør til brudehåret mange måneder i forvejen, og ganske ofte begynder bruden at flytte alle sine frisørbesøg til din salon, både almindelige farvebehandlinger og klipninger, og de fortsætter med at komme efterfølgende, så man ved at lave frisuren til deres bryllup, har skabt en loyal kunde til salonen.


Her ses Søren Hedegaard til et af Haircontrasts kurser, hvor han viser et forslag til en bryllupsfrisure. Haircontrast er et af de firmaer, der afholder arrangementer for frisørerne for at give inspiration til brude – og konfirmationshår.


Gode frisureråd

  • Et godt råd, når man skal lave brude- og konfirmandhår er, ikke at lave en frisure, der ligger alt for langt væk fra den naturlige stil.
  • Analyser hendes krop, ansigtsform og størrelse, og spørge om du kan få lov til at se kjolen. Alt skal tages med i betragtning.
  • Når den rette farve skal findes, brug da længderne og spidserne i stedet for rødderne, og ødelæg ikke stilen med alt for meget pynt.
  • Har kunden valgt permanente extensions, skal du sikre dig at de påsættes seks til otte uger før festen, så kunden kan vænne sig til den øgede mængde hår og vægten i det. 
  • Clip-on extensions er fantastiske, når der skal skabes naturlige langthårsopsætninger.

Tekst: Pia Finne
Foto: Diverse

Denne artikel blev udgivet i Hair Magazine 2. udgave 2013.


ANNONCE