Annonce

Marta Spizewska

Marta Spizewska
8. november 2016 bal@freemindsmedia.com

08. november 2016

Marta Spizewska – ­ En kreativ chef med hele verden som arbejdsplads

Rejser, glamourøse shows og uddannelse verden over. Hair Magazine stjal lidt taletid med Marta Spizewska, kreativ chef for Wella i Norden.

”Det har aldrig været så spændende at arbejde som frisør, som det er lige nu”, siger hun.

Marta Spizewska har hele verden som sin arbejdsplads.
Selvom Marta trives vældig godt i rollen som lærer, vil nogen nok opfatte hende som ret hård. ”Jeg forventer, at alle skal gøre det så godt, de kan, og at alle skal arbejde lige så hårdt, som jeg selv gør. Siger jeg ikke noget – så er det godt!”.

Snefnuggene hvirvler forbi uden for vinduet, da vi mødtes i Wella studio i det centrale Stockholm. Vi har forsøgt, at få planlagt interviewet et stykke tid, men Marta Spizewska, 33, er ikke en person, der opholder sig på samme sted ret lang tid ad gangen. Enten står hun backstage på et show i Monaco, holder kurser i Italien eller befinder sig et eller andet sted mellem Frankfurt og Athen.

Marta har meget på sit bord  

Hun rejser enormt meget. Arbejder enormt meget. Men noget spor af træthed eller mangel på energi, fornemmer man ikke.

”Jeg har nok det bedste job, man kan have – ikke to dage er ens! Selvfølgelig er det stressende indimellem, men jeg er den type person, der får et kick af stress”, siger Marta.

Læs også: Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella

Som kreativ chef for Wellas nordiske team har hun meget på sit bord. Hun er ansvarlig for at komme op med nye uddannelser af Wellas frisører i hele Norden, hun holder ”train the trainer”­uddannelser, tester nye produkter for at se, hvilke der passer til det nordiske marked, gennemgår trends og inspirationsmateriale, og hun er med til at udvikle nye teknikker. Herudover holder hun selv kurser, laver shows og demonstrationer, styler modeshows og meget, meget mere. ”I år sidder jeg også i juryen i forbindelse med Årets frisør i Sverige. Jeg har selv konkurreret meget og vundet både Årets talent og Årets frisør, så det føles faktisk ret sjovt, nu at få lov til at være med til at få de bedste talenter til at vokse.

Hård men god træning

Sine egne evner har hun aldrig tvivlet på. Marta er opvokset i Kungsör i Sverige, hvor hun kom til som 5­årig med sin familie fra Polen. Efter folkeskolen gik hun på frisørskole i Eskildstuna, hvor hun vandt en Best Student Award og fik mulighed for at komme på inspirationskursus i Stockholm.

Da hun var færdig som frisør, blev hun ansat ”Hos Tomas” i Stockholm. ”Jeg trænede super hårdt. Det var som i ”Karate Kid” bare med læbestift og stiletter”, fortæller Marta leende. ”Men det var god træning. Nu kan jeg løbe rundt i stiletter hele dagen uden problemer”.

Efter nogle år begyndte Marta som tekniker for Wella. ”Det var noget helt andet”, siger Marta. Som frisør er din hovedopgave at gøre kunden tilfreds, men nu skulle jeg pludselig stå på en scene med et publikum, som skulle forstå og analysere hver eneste af mine bevægelser”.

I dag elsker hun at stå på en scene og siger, at hun gør sig bedst live. Men hun fortæller samtidig om en af de første gange, da hun af ren nervøsitet forvekslede to farveskalaer, og hvor resultatet blev en farvning med lyst hår i bunden og mørkt hår øverst. Det var ikke sjovt! I dag har jeg teknikker, jeg bruger for ikke at blive nervøs, som at jeg altid låser mig inde på toilettet i to minutter, inden det er tid til at gå op på scenen. Der gentager jeg de første sætninger, jeg skal sige, og derefter går det”.


”Jeg har nok det bedste job, man kan have – ikke to dage er ens! Selvfølgelig er det stressende indimellem, men jeg er den type person, der får et kick af stress”, siger Marta.

De seneste seks år har Marta været kreativ chef for hele det nordiske uddannelsesteam; et job, der størstedelen af tiden, har foregået i Danmark. ”Det var en milepæl i livet”, siger hun. Da jeg flyttede til Danmark, var der jo ingen der vidste, hvem jeg var, så på en måde skulle jeg begynde helt forfra”. Marta elsker at stå på scenen og har en meget udadvendt personlighed. ”Men at stå på scenen er bare en brøkdel af det, jobbet består af – måske kun fem procent”, siger hun.

Arbejdet med modeugen i København

Igennem flere år var Marta desuden kreativ ansvarlig under Københavns modeuge, som Wella var sponsor for. ”Det var utrolig spændende og lærerigt. Det første år havde vi tre designere, men til sidst havde vi 1213 designere. Helt vildt!

Læs også: Jens Egelund-Müller – Vi har fokus på salonernes udvikling

At lave hår til et modeshow er en hård opgave. Ikke bare skal designeren være tilfreds og føle, at modellernes hår matcher visionen med kollektionen – som regel skal alle modellerne desuden se fuldstændig ens ud – uanset hår. Og ikke nok med det; håropsætningerne skal ske hurtigt, og det skal gå endnu hurtigere med at tage det ned igen. Det er ikke usædvanligt, at modellerne kun har 5­-10 minutter til at få børstet håret igennem, inden det er tid til at styrte afsted til næste show. ”Årene med modeugen har virkelig lært mig at strukturere mig selv og min måde at arbejde på”, siger Marta

 
“Frisørfaget har forandret sig meget. Konsultationen er alfa og omega. Det handler om at lære kunden at kende og at finde ud af, hvilke værdier de har”, siger Marta.

Hvad er du mest stolt over?

”Mit ”peak moment” var nok, da jeg fik tre forskellige patenter på farveteknikker med Wellas Color ID, som jeg var med til at udvikle. Det føltes meget stort! Men der er mange gode øjeblikke. Indimellem laver man et show eller en frisure, hvor alt bare er perfekt, og så er det bare helt vildt!”

Vil påvirke frisørbranchen positivt 

Glamourøse shows, rejser og samarbejder med verdenskendte stylister til trods banker Martas hjerte for undervisningen. Hun taler varmt om vigtigheden af at skabe kurser på en måde, der inspirerer og som gør, at frisørerne kan udvikle sig.

”En af de store fordele ved mit job er, at det er så bredt, og at jeg virkelig føler, jeg kan være med til at påvirke frisørbranchen positivt. Ikke bare ved at uddanne kollegaer og frisører til at skabe bedre hår – med ved at være med til at udtænke koncepter, der driver hele branchen frem”.

Og at hun trives godt i rollen som lærer, hersker der ingen tvivl om. ”Men jeg er ret streng”, siger hun og ler.

Tekst – Pia Finne (red.)
Foto – Mikael Sjöberg

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2015.

Læs også: Udvikling er vejen frem, mener Jens Egelund-Müller fra Wella

Læs også: Jens Egelund-Müller – Vi har fokus på salonernes udvikling

 

For yderligere information kontakt Wella – The Salon Professional Division of P&G på tlf. 33 26 91 11. Se også www.facebook.com/WellaProDanmark 

 

Se flere produktnyheder, eller læs om frisørshows eller styling her!


ANNONCE