Annonce

Må vi så bede om salontonen!

Må vi så bede om salontonen!
26. april 2019 Sascha Tejlmann
Må vi så bede om salontonen!

26. april 2019

Må vi så bede om salontonen!

Tekst: Benjamin Martin

De fleste kender begrebet ”salontonen”, men de færreste ved, at det stammer fra oplysningstiden (sidst i 1700-tallet), hvor der blev holdt litterære diskussionssaloner.

En salon var et fint og fornemt sted, så en salontone er en pæn, ordentlig og høflig tone, og det har vi vel egentlig også i nutidens frisørsaloner, eller hvad?

Jeg er med min coaching og foredrag rundt omkring i Danmark med til at styrke salontonen, altså retorikken, mellem arbejdsgivere og ansatte, kollegaerne imellem – inklusiv den professionelle konsultation, men hvad med den personlige hyggesnak frisør og kunde imellem? Hvor opmærksomme er vi på den? Det er jo ”bare hygge”…

Ja, det er hygge, så længe vi er omkring ferieplaner, kæledyr eller nye puder til sommerhuset, men tidens tand kan bide tungen overraskende hårdt igen. Samfundet har nemlig aldrig været mere sensitivt end nu, hvis der luftes holdninger inden for emner som politik, race, religion og seksualitet, og træder man forkert, hænger begreberne ”me too”, ”time’s up”, ”diskrimination” og ”hatecrime” løst. Det kræver kun én ubehagelig overhørt samtale i en salon og ét offentligt post fra en krænket kunde på sociale medier at skade eller ødelægge en forretning.

Denne udgaves klumme er derfor mit opråb til, at man i alle saloner får snakket sin ”salontone” igennem, og som team tager stilling til, hvordan man forholder sig og tackler eventuelle situationer, hvor kunderne, ligeså forskellige som vi frisører, berører ovennævnte lidet salonrelevante emner.

Kunden har virkelig ikke altid ret, og så må vi godt bede om salontonen!

Ja, så kan du lidt igen.
– Benjamin Martin

Læs også denne artikel i vores online magasin!

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2019.

ANNONCE