Annonce

L’Oréal Professional

L’Oréal Professional
13. september 2016 Sascha Tejlmann

13. september 2016

L’Oréal Professional – en ny nordisk organisation

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

L’Oréal i Norden har den 1. august fået ny organisationsstruktur. Kraftcenteret, der samler eksperter fra hele Norden, ligger i København, men også de lokale kontorer styrkes, og Mai-Britt Rasmussen fornemmer allerede nu en helt ny energi og dynamik i virksomheden.

Man skal forandre sig og udvikle sig for at vokse. Og netop ”Change to grow” har været mantraet igennem hele den organisationsforandring, som L’Oréal i Norden netop har gennemgået. Den 1. august var den nye organisation på plads, men allerede nu kan Mai-Britt Rasmussen, der er General Manager Professional Products Division Nordic, mærke at der er kommet en helt ny energi og dynamik i virksomheden.

De lokale salgs- og uddannelseskontorer forbliver lokale, og dermed er det de samme velkendte ansigter, frisørerne i de respektive lande vil møde, også i fremtiden. Hovedkontoret ligger i København, hvor man er flyttet fra Glostrup og ind i noget helt nyt på Københavns havnefront, med masser af muligheder for udvikling.

Forenkling, effektivitet og dynamik er i fokus
”Tanken bag omstruktureringen af L’Oréal organisationen i Norden var i princippet, at forenkle forretningsgangene, og ikke mindst at samle ekspertisen og dermed at skabe en dynamisk og effektiv organisation”, fortæller Mai-Britt Rasmussen.

Således har man i stedet for fire relativt små landeorganisationer, der alle skulle vide alt fra A-Z, nu skabt en samlet nordisk organisation, hvor man kan skabe ekspert teams inden for de forskellige områder, som alle så kan trække på. ”Det betyder en styrkelse af vores brands og en styrkelse af vores markeds- og forbrugerforståelse”, fastslår Mai-Britt Rasmussen. Hun ser et stort potentiale i branchen. ”Branchen ændrer sig hurtigt, og vi skal forandre os med den”, er hendes holdning.

Mai-Britt Rasmussen fortæller, at man har arbejdet på den nye organisationsstruktur det seneste år, og at den blev meldt ud i organisationen i april. Selv har hun siddet på posten som General Manager Professional Products Division Nordic siden maj sidste år, og hun har bestemt ikke ligget på den lade side siden da.

L'Oréal Professional portræt

”Tanken bag omstruktureringen af L’Oréal organisationen i Norden var, at forenkle forretningsgangene, og ikke mindst at samle ekspertisen og at skabe en dynamisk og effektiv organisation”, fortæller Mai-Britt Rasmussen.

L'Oréal Professional portræt

L’Oréal’s hovedkontor er flyttet fra Glostrup og ind i noget helt ny på Københavns havnefront, med masser af muligheder for udvikling.

Flere fornyelser
Udover at skulle implementere den nye organisationsstruktur, tilføjer man nemlig endnu en division i oktober, nemlig skincare med købet af Decléor og Carita, der leverer skincare produkter til professionelle til anvendelse i såvel spa, skønhedsklinikker og stormagasiner. Herudover indrettes et helt nyt akademi i L’Oréals nye hovedkontor. Det skal stå klar til november. Hele L’Oréals store kursus- og seminarportefølje er blevet gennemgået og opgraderet, og sidst men ikke mindst har Mai-Britt Rasmussen gjort en stor indsats i forhold til personligt at tale med alle de medarbejdere, der er blevet berørt af omstruktureringen af virksomheden.

”Bl.a. derfor – og fordi vi ikke har hastet den nye organisation igennem, men ladet alle få tid til at vænne sig til tanken – bakker alle i dag op om den nye organisation, og vi har fået skabt en ånd og en atmosfære, der udstråler dynamik”, fortæller hun.

Divisionen tæller i dag ca. 200 medarbejdere fordelt i de nordiske lande. Mai-Britt Rasmussen fortæller, at man har været i stand til at genplacere eller flytte langt de fleste der var berørt af den nye organisationsstruktur.

”Rigtig mange har syntes, det var spændende at flytte med til København, og i dag har vi et stærkt nordisk team samlet på hovedkontoret. Komplimenteret med stærke lokale salgs- og uddannelsesteams i landene. Og som noget helt nyt har vi oprettet trade marketing stillinger i landene for at sikre perfekt eksponering af vores brands i salonerne”.

L'Oréal Professional firmaportræt

L’Oréals hovedkontor er en skøn smeltedigel af medarbejdere fra hele Norden. Her ses Diana Ferro og Emma Engqvist.

Tættere på kunden
Mai-Britt Rasmussen mener klart, man med den nye struktur kommer endnu tættere på frisøren, og hun slår helt fast, at fokus nu som tidligere er frisøren.

”Kernen i vores fag er uddannelse og inspiration. Og her er vores akademier centrale. Vi investerer i dem og der kommer til at ske en kæmpe udvikling på dette område. De skal være hjertet i vores lokale organisationer og et sted vi kan samle branchen”.

På hovedkontoret i København er der således etableret nye afdelinger; en market-insights afdeling, der ser på forbrugsmønstre i hele Norden, og en Business Development afdeling, der ser på de parametre, der skal til for at stimulere branchen til vækst – fra indretning til øget brug af de digitale medier, ligesom man ser på, hvilke produkter, der matcher det fine skandinaviske hår og det fugtige klima, og formidler den viden videre til udviklingsteamet i Paris, så de kan bruge det i deres arbejde.

”I og med at Norden nu er én stor samlet division, får vi også mere at skulle have sagt internationalt”.

I forbindelse med undervisningen, der er en af grundstenene i L’Oréal, er planen at undervise på et endnu højere niveau i eksempelvis farvebehandling og andre faglige aspekter af branchen, ligesom man vil køre kurser i forretningsdrift, samt i brugen af de nye digitale medier.

”Som en af mine regionale chefer sagde; ”tidligere oplevede jeg, at jeg lidt havde ryggen vendt til mine kunder, nu vender jeg ansigtet mod dem”. Den nye struktur fordeler ansvaret klarere og vi kan bedre fokusere på at være der for vores kunder.

Den perfekte oplevelse for forbrugeren
Netop for at sætte fokus på den perfekte frisøroplevelse for forbrugeren, arbejder L’Oréal på et Salon Emotion projekt, hvor man vil hjælpe frisørerne med alt fra indretning, til videresalg og rådgivning.

”I dag handler det om at skabe oplevelser; hos bageren, på caféen og også hos frisøren. Vi skal give forbrugeren den bedste rejse, og det gør vi med hjælp fra vores education team”, fastslår Mai-Britt Rasmussen. På et af vores mærker – Kérastase – deltager nogle af vores kunder i et ”mystery clients” projekt i salonerne. Ud fra deres oplevelser, danner vi os et indtryk af hvor der er muligheder for forbedringer”, forklarer Mai-Britt Rasmussen.

”Typisk er frisørerne rigtig gode til at have produkterne pænt eksponeret på hylderne. Når det gælder diagnose, konsultation og tips til pleje og styling, er der muligheder for forbedring, ligesom når det gælder kontakt med kunderne mellem frisørbesøgene og genbookinger. Vi planlægger i fremtiden kurser og seminarer, hvor vi kan hjælpe frisørerne med en række initiativer omkring dette”.

L'Oréal Professional

Michael Forster og Lauren Roberts i L’Oréals nye hovedkontor på Havneholmen i København.

L'Oréal Professional

Sophia Blichfeldt, Heidi Tynkkynen og Hanna Jarden i fuld gang med brainstorming. L’Oréals nye kontorer er indrettet åbne og lyse, med masser af alternative muligheder for møder.

Vi har et socialt ansvar
Mai-Britt Rasmussen mener også, at en markedsledende virksomhed som L’Oréal i Norden har et socialt ansvar. Det sker under overskriften ”Sharing beauty with all”, hvor man arbejder med forskellige programmer: ”Beauty for a better life”, er et globalt projekt, der giver unge muligheden for en uddannelse til frisør eller beautician og en indtægt. Der arbejdes med støtte til forskning i programmet ”For Women in Science” og med ”Look good feel better”, der hjælper kræftramte kvinder til at føle sig bedre tilpas med sig selv, ligesom ”Hairdressers against AIDS” også er et projekt, L’Oréal i Norden støtter.

Også i forbindelse med etableringen af det nye hovedkontor – og på de øvrige kontorer i Norden – arbejdes der med det miljømæssige fodaftryk. Det nye hovedkontor er således bygget i 2010 og er ifølge EU en GreenBuilding. Det betyder at bygningen er energieffektiv og designet, så pladsen udnyttes optimalt. Lige nu er man ydermere ved at få endnu en miljøcertificering, nemlig den amerikanske standard LEED.

Lykkes over alt forventning
Selv om ”det nye L’Oréal” kun lige har set dagens lys, er Mai-Britt Rasmussen meget tilfreds. ”Vi har været meget proaktive med kommunikationen i processen, og transformationen er lykkedes over al forventning. Medarbejderne er motiverede, de er indstillede på at løfte i flok, og de har taget rejsen med L’Oréal super positivt og konstruktivt. Så der er ingen tvivl om, at den nye organisation allerede har og i fremtiden vil styrke L’Oréal Professional Products i Norden”.

L’ORÉAL PROFESSIONAL PRODUCTS DIVISION varemærker
Hårpleje: 
L’Oréal Professionnel, Kérastase, Redken, Matrix, Pureology, Shu Uemura Art of Hair
Negle: 
Essie Pro
Skincare: 
Decléor og Carita
Antal ansatte i Norden: 
Ca. 200

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 5. udgave 2015