Annonce

Pokerface – I en følelseskamp

Pokerface – I en følelseskamp
25. september 2019 Dina Boysen
Benjamin Martin klumme

25. september 2019

Pokerface – I en følelseskamp

Tekst: Benjamin Martin

Jeg lever af at undervise i konsultationsteknik og forståelsen for kundepsykologi – en lyslevende ekspert ville nogen sige men tænk jer, her den anden dag blev eksperten udfordret i kamp.

En ny kunde sad i stolen. Udspillet var: ”Bare så du ved det, så er jeg vanskelig og bliver sjældent tilfreds”. Kampen var skudt i gang.

Efter et langt gennemsyn af kundens medbragte smartphone- billeder (læs her; en jungle af alt fra varm brunette til samtlige blonde pasteller), og undertegnede værende aktivt lyttende, var konklusionsønsket ironisk nok: Blond, som vanligt. To timer senere var kunden, ikke overraskende, utilfreds med resultatet. Det stod 1:0 til kunden, og tonen var negativ. Jeg beholdt mit pokerface på, mens min indre stemme brølede: ”Jeg kan lave lige, hvad det skal være, hvis din usikkerhed ikke gjorde dig så ubeslutsom, og du havde evne til at udtrykke dig klart og så stå ved din beslutning!”.

Læs artiklen i vores online magasin her!

Behandling nummer to lykkedes heldigvis, og kunden gik glad hjem. Stod det så 1:1 ved kampens afslutning? Jeg føler faktisk, at det stod 2:1 til mig, for at kunne holde sig positiv i en negativ situation er ikke naivt, det er ledelse, men noget var gået galt.

Jeg var jo drænet for al energi, og jeg lå næsten livløs tilbage på kamppladsen. Konklusionen er, at jeg ikke fik sagt fra. Jeg gik i praksis, i den gode services navn, i en af de fælder, som jeg strategisk advarer mod, når jeg underviser. Jeg tænker, at det bekræfter, at man aldrig bliver perfekt, selvom man udvikler sig. Men vi skal sige fra, når kunderne er urimelige. Stole nok på de mange daglige succesoplevelser med de tilfredse kunder til at sige stop, når en kunde dukker forudindtaget vanskelig og psykisk negativ op.

Heldigvis tog denne kamp ikke helt modet fra mig og i stedet for at kaste håndklædet i ringen, kaster jeg nu handsken, og mens jeg fejrer min viden og erfaring, der gjorde, at jeg ikke døde i kamp, suser jeg nu lettere såret men med fornyet lyst ud og coacher de danske frisører til endnu større succes med kunderne… Alle de dejlige men også dem, der altså er helt bims.

Ja, så kan du lidt igen.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 3. udgave 2019.

ANNONCE