Annonce

Kevin Murphy – En trendy miljøforkæmper

Kevin Murphy – En trendy miljøforkæmper
30. juli 2018 Cecilia Lindahl

Kevin Murphy – En trendy miljøforkæmper

Tekst: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann Red.)
Foto: Patricia Egardsson & Ida Holmström

Kevin Murphy og hans team arbejder backstage på de mest prestigefyldte modeuger verden over, driver udviklingen af brandet KEVIN.MURPHY og inspirerer med de seneste hårtrends på de største frisørarenaer. Hair Magazine mødte Kevin på Top Hair i Düsseldorf, hvor han var et af de store trækplastre på messen.

Hvis der er nogen, der har styr på de seneste trends, så er det australske Kevin Murphy. ”Naturlig tekstur har kunnet ses på catwalken mange sæsoner nu, og det er ikke på vej væk”, siger Kevin om hårets udvikling inden for den kommende sæson. ”Fremover kommer vi til at se noget blødere kanter med en lille hyldest til 60’erne. Der vil komme en bølge med kortere hår til kvinderne, da kønsidentiteterne flyder mere sammen. Flere kvinder vil satse på ”The No Fuss Boy Cut””.

Den bedste version
Navnet Kevin Murphy er et af de allerstørste inden for branchen i dag. Både frisører og forbrugere kender til ham – mest på grund af hans vellidte produkter med et fokus på miljøet, der sælges i 43 lande. De, der har mødt ham eller set ham på scenen, forstår, at hans ydmyge fremtoning og skønne attitude kombineret med passionen for frisørfaget er en stor del af hans succes.

Kevin er født og opvokset i Melbourne, Australien. At han skulle være frisør, var en selvfølge – både hans mor og kusine var frisører, og han er altid kommet i ”frisørkredse”. Valg af erhverv har han aldrig fortrudt, og selvom han laver meget andet end at klippe kunder, er det selve grundstenen i frisørfaget og stadig dét, han elsker ved sit arbejde den dag i dag.

”Vi kan ændre, hvordan nogle opfatter sig selv – selvom det bare er et enkelt øjebliks lykke på et overfladisk niveau. Jeg har altid godt kunnet lide at hjælpe mennesker med at give dem den bedste version af sig selv. Det er en skøn følelse, når man kan se, hvor meget de elsker, hvordan de ser ud, når de forlader stolen. Jeg er godt klar over, at jeg ikke redder liv, men mit job er at få folk til at få det bedre med, hvordan de ser ud, og det er meget givende”.

”The beach wave”
Kevins kreativitet og nysgerrighed førte ham til Vidal Sassoon Academy i London, men topstylisten Ray Allington inspirerede Kevin til at begynde med session-styling. Han flyttede tilbage til Melbourne og kombinerede backstagelivet med salonlivet på berygtede Smithers Salon, som han købte som 22-årig.

”Frisørfaget er det sidste af håndværksfagene, hvor en robot aldrig kan give en ligeså personlig tilpasset service som en god frisør”, siger Kevin Murphy om faget, der har taget ham jorden rundt flere gange.

Han blev hurtigt stylisten på alles læber og har skabt looks for Vogue, Harper’s Bazaar, Sports Illustrated swimsuit edition, Marie Claire og Vanity Fair sammen med førende modefotografer som Patrick Demarchelier og Robert Erdman. Listen med højprofilerede kunder er lang og indeholder blandt andre Cate Blanchett, Naomi Watts, Selma Blair, Kylie Minogue, Enrique Iglesias, Vanessa Hudgens, Heidi Klum og Miranda Kerr. Han har desuden lavet håret til Baz Luhrmans succesfilm Moulin Rouge.

Ved en fotografering på en strand i Malaysia stylede Kevin hår, da en bølge skyllede ind over stedet, hvor de stod. Han fik en idé om at blande øjenskygge med hårgelé, og Vogue navngav ham herefter som skaberen af ”The Beach Wave”.

Et lys gik op
Kevin har fået mange idéer gennem årene, og dét, der startede hans nu verdensomspændende produktserie, var idéen om, at hudplejeprodukters egenskaber kan anvendes for et bedre resultat i hårplejeog stylingprodukter.

”Idéen til KEVIN.MURPHY kom, da jeg arbejdede som session-stylist og opdagede, at de produkter, der fandtes på markedet på det tidspunkt, gjorde håret fedtet og fladt. Jeg ville have volumen og tekstur. Jeg kunne mærke, at jeg fik et bedre resultat, når jeg anvendte hudplejeprodukter i håret. Jeg blandede bodylotion med hårspray og ansigtstoner med gelé for at gøre produkterne lettere, så de blev hurtigttørrende og vægtløse. Der gik et lys op for mig; at jeg måske kunne skabe sådan nogle produkter på egen hånd”.

Udover at gøre hverdagen lettere for både stylister og privatpersoner, tog Kevin Murphy tidligt stilling til miljøforurening og har arbejdet aktivt for at finde på nye alternativer. ”Jeg ville ikke være den, der ”dræbte verden”, så jeg besluttede mig for at tænke på miljøet og havene samt forsikre mig, at jeg ikke var en del af problemet ved at træffe nogle bevidste valg. Jeg ville gerne have, at mine produkter skulle være bæredygtige ved at anvende naturlige ingredienser, der kan vokse på ny, fordi jeg ville have mindre plast i verden. For alle valg vi træffer, når det gælder produkterne, spørger vi os selv; hvordan kommer det til at påvirke miljøet? Kan det genbruges? Bliver det nedbrudt på 60 dage, eller vil det være at finde på jorden i 500 år?”.

Nye mål
Kevin har haft mange store øjeblikke i sin karriere. Han beskriver det selv som, at han ved hvert stort øjeblik har tænkt, at han var fremme ved målet, at han var færdig, og så åbnede der i samme øjeblik en ny dør og et nyt mål at stræbe mod. Men der findes dog visse minder, der betyder ekstra meget.

”Det største øjeblik i min karriere må dog være vores første stand på Salon International i London, hvor det lykkedes os at skabe et område, der gjorde stort indtryk, ved hjælp af store billeder og gigantiske flasker og produkter, der var stablet op mod himlen”.

Kevin fortæller, at det bedste ved at have sin egen produktserie er, at hans arbejde ikke føles som arbejde. Han føler sig mest hjemme, når han tester nye produkter og skaber ting, som andre mennesker får glæde af. Han bruger størstedelen af sine vågne timer på farten, på scenen eller bagved. Det er ikke altid let, men Kevin har et trick til at føle sig hjemme, hvorend i verden han befinder sig.

”Når jeg rejser, har jeg altid min mand Luis med mig. Han gør turene sjovere, da jeg på den måde altid har familie med mig”.

Bedre og bedre
Kevin er et stort forbillede for mange, og til spørgsmålet om, hvilke råd han vil give til unge frisører, svarer han:

”Arbejd altid sammen med mennesker, der kan mere end dig. Tag på alle de kurser og tag alle de uddannelser, som du har råd til. Jeg lærer så meget ved at se andre arbejde, og jeg lærer altid noget nyt på hvert kursus. Så længe du ikke bliver gammel og træt som frisør, så bliver du bedre og bedre til dit håndværk”.

ANNONCE