Annonce

Jesper Dyrby

Jesper Dyrby
21. august 2014 bal@freemindsmedia.com

21. august 2014

Jesper Dyrby – Vær tro mod dig selv og find passionen!

Jesper Dyrby under interviewet

Café latten og den lille chokolade kan du kigge langt efter. Og børn under 16 År kommer ikke i salonen! Til gengæld kan du få en sort kop kaffe, en sodavand eller en whisky. Og så kan du opleve en kæmpe passion for herrehår og for dét, at være frisør.

Cybercut
Jesper Dyrbys salon CyberCut ligger i et af Odenses industrikvarterer på 1. sal i en tidligere fabriksbygning, og stilen er lige så rå, som Jesper selv. Her er ingen hvide vægge og spejlblanke, sorte overflader. Her er super råt. Rå vægge, betongulve og dekorationen er gamle våben kasser fra militæret. I øvrigt totalt gennemført på sin helt egen måde, for kigger man ud i baggården står der to armygrønne biler…

Her må man gerne tage en smøg, og man må gerne smække benene op. ”Salonen er bygget op, som jeg vil have det. Jeg er her halvdelen af mit liv, og føler jeg mig ikke godt tilpas, kan jeg ikke være kreativ”, siger Jesper Dyrby, og han er kreativ, og han elsker at gå på arbejde hver dag.

Fra en fancy til en rå salon
Jesper Dyrby har haft en fancy salon i byen med fin facade, ansatte og masser af kunder, men efter en arbejdstur til Australien, hvor han kom til at arbejde med nogle af de sejeste gutter inden for herrehår, kom han tilbage og havde taget sin beslutning. Han flyttede sin salon og koncentrerede sig om mændene.

”Hvis ikke jeg kunne få det til at fungere, havde jeg besluttet mig for at stoppe som frisør”, fortæller han. Han var træt af at se på, at en herreklipning blev betegnet som en loppetjans, hvor man ikke behøvede at koncentrere sig, og han var træt af at arbejde som ved et samlebånd.

Billede af Jesper Dyrbys salon
Her er ingen café latte eller chokolade, men du kan få en whisky.

Læs også: HairContrast og Hårologi afholdte show med Jesper Dyrby

”I dag lægger jeg mine priser på et niveau, så jeg har tid til at koncentrere mig og gøre et godt job, og når jeg ikke også skal bruge energi og tid på at servere café latte med minimælk, så bliver der mere klippetid”. Masser af blade findes heller ikke hos Jesper Dyrby, for han vil involvere kunderne i sit arbejde, og han placerer helt bevidst stolen så langt fra bordet ved behandlingspladsen, at kunderne skal række frem for at nå kaffen. For det er ikke den, det handler om. Til gengæld er hans produktsalg steget vildt, for når kunderne ikke kigger i blade, kan Jesper fortælle dem, hvad han gør, og hvilke produkter han bruger.

”Jeg køber shitloads af produkter. 200 ad gangen, for står der mange, sælger man mange! Faktisk betaler produktsalget for min løn og huslejen. Klipningerne betaler for det sjove”. Og Jesper fortæller, at han sælger mellem otte og 15 produkter om dagen.


Jesper fortæller, at han sælger mellem otte og 15 produkter om dagen.

Jeg klipper ikke for at tjene penge
”Jeg var dødtræt af at klippe for at tjene penge”, siger han, og filosoferer lidt over de fucking penge. ”Har man dem ikke, betyder de alt. Så er man nødt til at sige ja til Jonna Hansen, hadekunde nr. 1, og så er den dag ødelagt”.

Jesper har ikke hadekunder mere. ”Jeg siger til dem, at jeg synes, de skal prøve en anden frisør, og kan jeg ikke få mig selv til det, så har jeg bare en kæmpe venteliste, hver gang de ringer”, fortæller han med et smil, og tilføjer, at hviler man i sig selv, og gør man folk glade med sit arbejde, så skal pengene nok komme. Og det med ventelisten er faktisk ikke helt løgn. Jesper har flere måneders venteliste, og husker man ikke at bestille tid, når man forlader salonen efter en klipning, kan der gå lang tid, før der er plads igen.

Fra cykelsmed til frisør
Vi sidder og snakker i salonen, og stemningen oser af mandehørm. Her kommer man ikke langt med kvindefnider og tøsesnak. Jesper selv er lige så rå i sit udtryk som salonen. Med sit halvlange hår, sine skæg- stubbe og sin cowboyjakke med rygmærket ”Rogue Barber Brotherhood”. Han fortæller, at han egentlig ville have været cykelsmed, men da der var en anden i klassen, der kom i praktik som det, valgte han frisør – for han ville absolut ikke det samme som alle andre. Og det gik så godt, at han blev tilbudt en læreplads.

Istandsættelse af CyberCut
Jesper Dyrby åbnede sin nuværende salon for fem år siden, og brugte 1250 kr. på at sætte den i stand. ”Jeg tog lidt med fra den gamle salon, men det meste blev smidt ud”. I dag har han en rigtig god forretning, og han gør det på sin helt egen måde.

”Jeg sælger masser af produkter, og jeg betaler dem med det samme. Så hver gang jeg sælger et produkt, kan jeg tænke fedt, det er mine penge, og på den måde kommer der mere ro på”.
”Hver fredag, når salonen er lukket, tager jeg mig en kold bajer, og finder regnskabet frem. 20 pct. af alt, hvad jeg har tjent, sætter jeg ind på en særskilt konto, så når der skal betales moms, kan jeg bare hente dem”. Regnskaberne derudover tager Jesper sig ikke af. ”Fra begyndelsen besluttede jeg, at jeg hellere vil klippe to kunder mere, og betale en revisor med de penge”.

Mændene er i fokus
for Jesper handler det meget om at tænke ud ad boksen, og han er rigtig glad for, at han for fem år siden tog beslutningen om, at satse på mændene. ”Se dig omkring. Nu er tiden, hvor mændene kommer frem i rampelyset. der er flere bilreklamer og sprutreklamer i biograferne og i bladene og mange flere letpåklædte kvinder. For 3-4 år siden var reklamerne målrettet kvinder, nu er det ved at vende”, forklarer han og overfører det til frisørfaget.

”I mange år, var mændene inde på kvindernes territorier, når de kom i frisørsalonerne. Nu kan kvinderne få lov til at stavre op ad min ståltrappe i deres stilletter. Vi er i mændenes zone”.
Hvilket jeg i øvrigt tydeligt mærkede, da jeg selv stavrede op ad ståltrappen i mine stilletter!


Café latten og den lille chokolade kan du kigge langt efter. og børn under 16 år kommer ikke i salonen! til gengæld kan du få en sort kop kaffe, en sodavand eller en whisky.

Håndværket skal kunne bære
Jesper klipper ikke noget, han ikke synes holder. ”Jeg vil hellere bruge en halv time på at forklare, hvorfor jeg ikke kan eller vil lave det, de beder om, end bare at gøre det. For jeg ved, at de ikke bliver glade for det – og i sidste ende er det mig, der får skylden, og de kommer ikke igen”.

Derfor skifter han også bladet på kniven hver gang – selv om det koster penge, han blødgør med en creme, som han i øvrigt kalder ”grundmaling”, ”for det er det, den er, den forbereder til barberingen”, og han afslutter med en aftershave moisturizing creme. ”Og ud over at give velvære, sælger det produkter”.

Jesper bruger ikke penge på annoncer
”Hvis ikke håndværket er stærkt nok i sig selv til at tiltrække kunder, så er det det nok ikke værd alligevel”, er hans holdning. en ishockeykamp har han dog sponseret. ”Så kan man jo komme ud og få et par bajere og have det sjovt med gutterne!”, og en svømmer, der har Jesper Dyrby stående bag på badebukserne. ”Det, synes jeg også, var lidt sjovt”. Udfordringer er super vigtige for Jesper, og det handler meget for ham om at holde sig skarp.

”Jeg skal kunne berettige, hvorfor kunderne skal betale 500 kr. for at blive klippet hos mig. Derfor gør jeg også meget ud af at fortælle og vise, hvordan de skal lave frisuren derhjemme og ikke fucker det op med forkerte produkter. og inden de går, tjekker jeg dem: ”Hvordan var det, jeg sagde, du skulle gøre!”

Rogue Barber Brotherhood
Et klart element i forhold til netop det at holde sig skarp er, at Jesper både deltager i og holder kurser, og han er blandt ”the first four” i Rogue Barber Brotherhood.
”I vores brotherhood handler det om passionen for faget. Alle kan komme ind som legionær, men man skal have lyst til at vise, at man er frisør, og man skal mene, at det er vigtigt, at vi holder sammen som frisører og løfter i flok. Man skal med andre ord være med til at holde vores dejlige fag i hævd”.

”Vi vil have lov til at nørde med det, vi laver!. Jeg laver f.eks. ikke et afklip uden at vide, i hvad retning håret falder. for ved du det, og får du det resultat, du ønsker, så bliver det nemlig 100 gange federe”.

Og Jesper er ikke i tvivl om, at man kan kende en god herrefrisør på den nakke, han laver. ”Nakken og siderne er fundamentet, og holder det ikke, kan du ikke få toppen til at fungere”. Er man en del af Rogue Barber Brotherhood har man både rygmærker og andre tags, og Jesper fortæller om en gang, da broderskabet skulle til Australien, hvor de blev stoppet i tolden. ”De troede helt klart, de havde fået fingrene i en bande bad ass motherfuckers. Men så måtte vi jo fortælle dem, at vi bare var damefrisører”, griner Jesper.

100 medlemmer af the Brotherhood
I dag er der 100 medlemmer af the Brotherhood på verdensplan, og fokus ligger på herrehår. Men det betyder ikke, at kvinder ikke er velkomne som Rogue Barber Birds.

”Medlemsskabet i the Brotherhood koster det samme som to kopper kaffe i københavn, og så kommer man med på kurser til halv pris. Pengene går til en øl og en mad, når vi holder møder, og så sparer vi faktisk sammen til en stand på messen i herning”, fortæller Jesper – selvfølgelig ikke en helt almindelig stand, men det sted, hvor der skal spilles musik, serveres en pilsner og klippes noget hår. Ud over arbejdet i Rogue Barber Brotherhood hyres Jesper også af brands til at vise herrehår og – teknikker over hele verden.


”Er man en del af Rogue Barber Brotherhood har man både rygmærker og andre tags” fortæller Jesper.

Ingen passion for kvinder
Spørger man Jesper, hvorfor det endte med at blive herrehår, han tog fat i, er svaret ganske klart: ”Jeg har ingen passion for kvinder. Jeg får ikke wow-fornemmelsen, og så er jeg jo ikke tro mod mig selv, og har man ikke hjertet med, så bliver resultastet derefter”.
Han mener, der findes to slags frisører; tjenepenge-frisørerne og de frisører, der sætter en ære i at arbejde som frisører. ”Vil man være selvstændig er det benhårdt. Det skal man være indstillet på”.

Men ikke så hårdt som den største udfordring Jesper har stået over for i sit liv, nemlig at få tvillinger. ”Dét er hårdt, og i begyndelsen ville jeg hellere arbejde 18 timer end passe tvillingerne i to”, siger han med et smil. ”Det er psykopatisk hårdt!”, og han giver sin kone al æren for, at det er lykkedes.

”Jeg bruger meget tid i salonen, men når jeg er hjemme, er jeg 100 pct. deres. Så hopper jeg i trampolin og leger hest”. I forhold til frisørfaget, er det Jespers ønske, at frisørerne lærer at holde bedre sammen. ”Vi er ikke konkurrenter men kollegaer, og vi skal frem for alt respektere hinandens arbejde og give et skulderklap, når det er fortjent. det er vejen frem!”

Tekst – Pia Finne
Foto – Jesper Skovlund Larsen

 

 

Læs også: HairContrast og Hårologi afholdte show med Jesper Dyrby

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 4. udgave 2014

 

Se flere frisørartikler om frisørkurserfrisørshows og hårmode her!


ANNONCE