Annonce

Jeg elsker kunsten i at klippe – Kunst Klipperiet Vejle

Jeg elsker kunsten i at klippe – Kunst Klipperiet Vejle
15. november 2016 bal@freemindsmedia.com

15. november 2016

Jeg elsker kunsten i at klippe – Kunst Klipperiet Vejle

”Du kan ikke købe dig til kunder med en flot indretning. Håndværket skal være i orden. Men man kan skabe en stil og en stemning, der understreger det, du kan”. Det mener Annemette Sørensen, der nu for femte gang har indrettet en salon i samarbejde med Frisørland. Kodeordene er: Kvalitet, service og engagement!

Kunst Klipperiet i Vejle ejes af Annemette Sørensen
Annemette Søren har været frisør i 30 år og ejer i dag salonen Kunst Klipperiet i Vejle

Nytænkende, spændende og med et strejf af cool eksklusivitet. Annemette Sørensen har været frisør i 30 år, og igennem alle de år hun har haft egen salon, har hun formået at udvikle den med den tid, vi lever i.

I dag er Kunst Klipperiet i Vejle selvfølgelig en frisørsalon, hvor nøgleordene er kvalitet, service og engagement, men det er også et wellness spa og en neglebar, for tiden er til at bryde grænser og skabe helheder. Igennem årene har Annemette vist, at det ikke så meget er placeringen, men fagligheden og personligheden, der skaber en god salon. 

”Jeg begyndte som frisør i 1983, hvor jeg åbnede ”Krøl & Klip” hjemme i vores private hus. Da salonen havde 25 års jubilæum, valgte jeg at fejre det med et navneskift til Kunst Klipperiet. Krøl & Klip var supersmart i 1983, men det var ikke tidssvarende i 2008”, siger hun med et smil. Samtidigt skiftede salonen logo til et øje. ”Mange års erfaring gør, at man kan begynde at sætte ord på, hvad det er, man kan. Jeg kan godt lide kunsten i at klippe, og samtidigt ser jeg og tager udgangspunkt i den enkeltes behov, inden jeg klipper”, forklarer Annemette Sørensen.

Annemette Sørensen ejer salonen Kunst Klipperiet i Vejle Ved siden af salonen findes en butik, hvor man kan købe produkter
For to år siden åbnede Annemette og hendes mand en fysisk butik med frisørprodukter ved siden af salonen.

Kvalitet, service og engagement
Salonen lå dengang fem kilometer udenfor Vejle centrum, men det forhindrede bestemt ikke kunderne i at komme.
”Vi har altid været kendt for at kunne vores håndværk, og vi har aldrig haft problemer med at trække kunderne ud til os. Faktisk var salonen altid stopfyldt, og vi
havde typisk fem ugers ventetid”.

Igennem alle årene ”på landet” har Annemette og hendes ansatte altid sørget for at holde sig ajour med efteruddannelseskurser og på inspirationsture til eksempelvis London.
”Vi har holdt fast i vores nøgleord: Kvalitet, service og engagement, og vi har turdet at holde fast i priserne – også igennem krisen”, siger Annemette, og hun synes, det er synd for dem, der ikke har turdet det. ”Det betyder jo, at der i dag står frisører, der leverer en god vare uden at få pengene for det, og det er en ond cirkel”.

Fem salonrenoveringer med Frisørland
For to år siden åbnede hun og hendes mand en fysisk butik med frisørprodukter.
”Vi kunne jo lige så godt pakke varer i kulisserne, og samtidigt sælge varer til kunder, der kom forbi”, var filosofien. Men udviklingen stopper bestemt ikke her. Annemette åbnede nemlig endnu en salon på Dæmningen i Vejle, og den drev hun sideløbende med salonen i hjemmet.
Da hendes bolig blev solgt for to år siden, flyttede salonen hjemmefra til Mary Centeret i Vejle. I foråret lukkede hun salonen på Dæmningen, udbyggede i Mary Centeret, rykkede de to saloner sammen, flyttede alt personalet med og tog samtidigt skridtet fuldt ud og etablerede wellness
spa med ansigtsbehandling, massage og fiskespa samt en neglebar.

”Da vi flyttede ind i Mary Centeret, var det et ”dødt” center, og ikke mindst på 1. salen turde ingen flytte ind. Det gjorde vi – selvfølgelig fordi vi havde kunderne”, fortæller Annemette, og i dag har Kunst Klipperiet givet liv til centeret.

I Kunst Klipperiet er der også ansat en negletekniker og man tilbyder wellness spa med ansigtsbehandling, massage og fiskespa

I Kunst Klipperiet er der også ansat en negletekniker og man tilbyder wellness spa med ansigtsbehandling, massage og fiskespa I Kunst Klipperiet er der også ansat en negletekniker og man tilbyder wellness spa med ansigtsbehandling, massage og fiskespa
I Kunst Klipperiet er der også ansat en negletekniker, og man tilbyder wellness spa med ansigtsbehandling, massage og fiskespa.

Mange renoveringer senere
Igennem alle årene har Annemette samarbejdet med Frisørland og John V. Pedersen, hver gang hun skulle renovere eller nyindrette; i 1983, 1993, 2008 og 2010, og hun tog naturligvis fat i John igen, da hun skulle skabe sin nye og udbyggede udgave af Kunst Klipperiet her i foråret 2016.

Salonen havde oprindeligt tre betjeningspladser, nu har den ni. Indretningen er minimalistisk og lækker med et nordisk udtryk, der sender klare signaler om kvalitet og atmosfære. En rå og maskulin herreafdeling er ligeledes skabt med tre pladser, hvor mændene kan få en gammeldags barbering og en lille whisky. Og til når der er rigtig meget gang i den, har Annemette fået designet et rullesystem med betjeningspladser, der kan køres ud på området foran salonen, så man også kan klippe her.

Venteområdet er i øvrigt også indrettet udenfor salonen, så kunderne kan nyde udsigten fra balkonen i det gamle, fine center. ”Her venter kunderne til både frisør, wellness, fiskespa, spraytan eller massage og neglebar, så ind imellem kan der sidde 12 kunder udenfor. Det giver masser af liv”.

Se også: KAO i rivende udvikling

Kunst Klipperiet er indrettet nordisk og minimalistisk

Kunst Klipperiet er indrettet nordisk og minimalistisk Kunst Klipperiet er indrettet nordisk og minimalistisk
Salonen er indrettet minimalistisk og lækkert med et nordisk udtryk. Alle indretningselementer er fra Frisørland.

Jeg ved, hvad jeg vil
Annemette er super glad for samarbejdet med Frisørland.
”Vi har arbejdet sammen så længe, at John godt ved, at når jeg siger noget, er det sådan, jeg vil have det. Og det får jeg som regel”, siger Annemette smilende og tilføjer, at hun godt ved, at hun kan være lidt bestemt. ”Men det er sådan, man opnår det, man vil”.

Alle behandlingspladserne i salonen er fra Frisørland. Det samme er de tre massagevaskestole, der er installeret. Og alt oser af kvalitet.
”Vi målte pladsen op, hvorefter John fik et par dage til at komme op med nogle gode idéer. Jeg har efterhånden indrettet saloner rigtig mange gange. Jeg læser fagblade og henter inspiration til, hvad der rører sig, så jeg ved, hvad jeg vil have. Men ét er også sikkert: Du kan ikke købe dig til kunder med en indretning. Håndværket skal være i orden!”

”Kvalitet og tid til kunden er vores kendetegn”, siger Annemette, der selv har kunder i alle aldersgrupper. Hendes otte ansatte er ligeledes i forskellige aldre, så man rammer bredt.

Kvalitet og tid til kunden er Kunst Klipperiets kendetegn
Kvalitet og tid til kunden er kunstklipperiets kendetegn.

En frisør med mange jern i ilden
Når Annemette ikke arbejder i salonen, laver hun eksempelvis konfirmationsevents i samarbejde med andre butikker for de unge i Trekantområdet, hun står på brudemessen på Munkebjerg, eller hun laver modeshows med byens butikker. Hun har også vundet en konkurrence med Warehouse, hvor prisen var en tur til New York til International Hair Academy, og hun har deltaget i Goldwell Color Zoom konkurrencen. ”Man er ganske enkelt nødt til at være aktiv og hele tiden vise flaget, samt ikke mindst bruge de sociale medier som Facebook og Instagram og lægge eksempelvis før- og efterbilleder op”. Men det handler også om at være aktiv i salonen. ”Det er vores pligt, at falde ind i den type kunden er og vise, at man har begge ben på jorden og sørge for, at kunden går ud ad salonen flottere end dig”, slutter Annemette smilende

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Jesper Skovlund 

Denne artikel blev publiceret i 5. udgave af Hair Magazine, 2016.


ANNONCE