Annonce

Instagramtips til frisører og salonejere

Instagramtips til frisører og salonejere
29. oktober 2019 Sascha Tejlmann
Instagramtips til frisører og salonejere

29. oktober 2019

Instagramtips til frisører og salonejere

Tekst: Hilde Palladino (Sascha Tejlmann red.)

En af nutidens stærkeste markedsføringskanaler er Instagram. Men det går ikke bare at lægge halvdårlige billeder op af dit og dat. I stedet lægger der meget tid og mange tanker bag en succesfuld profil. Hvilke kunder er det, du gerne vil lokke til dig? Og hvad ønsker de at se? Her kommer nogle Instagramtips til at øge dit kundesegment gennem din profil.

Som frisør eller salonejer er der flere ting, du kan gøre for at øge dit kundesegment. Det handler om, at nuværende og potentielle kunder ser dig og husker dig. Instagram bør være et sted, hvor du viser dét, du er god til – måske du er som kolorist, opsætninger eller klip. Men du skal også tænke på dem, du ønsker at trække til salonen. Hvad er det, hun eller han ønsker at se?

Instagram er gået fra at være en app, hvori vi delte øjebliksbilleder, til en stærk markedsføringsplatform, som kendisser, store virksomheder som Apple og Google samt små nicheforretningen kaster sig over. Ofte med forskellig succes. For tiden, hvor man bare kunne poste hvad som helst og få tusindevis af følgere natten over, er slut. Og heldigvis. Nu er det den, der skiller sig ud, der får følgere. Til gengæld er disse følgere ofte loyale. Alligevel er det ikke alle, der formår at konvertere loyale tilhængere til kunder.

For en salon er det fristende at vise de nyeste og mest kreative farvekombinationer frem – det gør jo Instagramkontoen lækker. Det kan medføre, at man får mange følgere. Men er det de rigtige følgere? Er det dem, der rent faktisk besøger salonen og lægger penge?

Det vigtigste, du som frisør bør gøre, er at vide, hvem du henvender dig til. Er du langthårs- eller farveekspert, deler du selvfølgelig billeder af dette. Er du derimod en salon, hvor de fleste “bare vil have nydeligt hår”, bør størstedelen af billeder og videoer vise netop dette.

Det betyder ikke, at du ikke skal vise de nyeste trends. Men meningen med din Instagramkonto er at få potentielle kunder til at føle sig trygge. De skal tænke: “Besøger jeg denne salon, får jeg præcis det, jeg ønsker”.

Det grundlæggende

Tip 1 – Smukke billeder er vigtigt

Det betyder ikke, at du SKAL have professionelt fotoudstyr. Men at investere i en ringlight eller andet godt lys er godt. I en tid hvor mange poster billeder på Instagram, må du ikke være dårligere. Tænk på, at din Instagramkonto skal være ligeså professionel som din virksomhed. Instagram er vores nye website. Det betyder, at mindst 80% af billederne bør være at høj kvalitet. Det vil sige godt lys og skarpe billeder.

Tip 2 – Undgå filter

Mange brugere samme filter for genkendelighedseffekt. Men pas på med filter, der hvor du ønsker at vise den rigtige hårfarven, som kunden kan forvente. Optimalt bør du redigere billederne så lidt som muligt. Hvis billederne har brug for at blive lidt lysere, kan du bruge en redigeringsapp som Lightroom – sjældent eller aldrig et filter. Vælg hellere et farvetema eller en stil, så vi kan kende lige præcis din salon. Hvis du synes, at det er vanskeligt at arbejde med billeder, kan det være smart at gå efter et samarbejde med en lokal fotograf eller studerende. Mange ønsker billeder til deres Instagramkonto.

Tip 3 – Miljø

Brug en ren baggrund men tag gerne nogle billeder eller videoer i salonen med spejl eller mennesker i baggrunden. Men da er det vigtigt at stille dybdeskarphed – håret skal altid være hovedfokusset. Skal kontoen vise en livsstil, som kunderne skal kunne genkende sig selv i, så tag gerne billeder udendørs på en café eller i bybilledet. Når du viser en livsstil, undgår du, at din Instagramkonto får en “katalogfølelse”. Miks hellere kontoren med detaljebilleder, how-to-videoer og produktfotos.

Tip 4 – Hvad poster du?

– Før og efter. Husk at have før-billedet først og så et swipe til efter-billedet. Hav aldrig dobbeltbilleder, da det gør kontoen rodet.
– How-to-videoer. Vis alt fra simple fletningen, som kunden selv kan lave, til farver og stylingtips. Det medfører, at følgere bruger din konto aktivt, og du får bedre synlighed.
– Behind the scenes. Videoer og film fra salonen. Som følgere vil vi gerne lære mennesker bag at kende.
– Kunder. Vis billeder af ægte mennesker. De fleste af følgerne er ikke modeller. Vi vil se billeder og videoer, vi kan genkende os selv i.
– Inspiration. Hvad inspirerer dig? Vis os nye produkter, du som frisør selv bruger og fortæl os hvorfor.

ANNONCE