Annonce

IdHAIR

IdHAIR
23. februar 2018 bal@freemindsmedia.com

23. februar 2018

IdHAIR fylder 30 år – Fra lille grossist til global virksomhed

IdHAIR fylder 30 år i år, og igennem alle årene har man vækstet. IdHAIR sælges i dag i 51 lande, man har forhandlingen af en række andre brands og samtidig har man netop fået distributionen af Schwarzkopf i Danmark. Men Preben Munch ser fortsat masser af muligheder for udvikling.

Det var ingen aprilsnar, da IdHAIR slog dørene op 1. april 1986 og selvom den lille virksomhed ikke blev spået mange chancer, er den på de 30 år, der nu er gået, vokset sig fra at være en lille, lokal grossist til at være en virksomhed med over 100 ansatte og med forhandling af egne produkter i over 51 lande. Ydermere har man netop fået forhandlingen af Schwarzkopf i Danmark.

Preben Munch var manden, der startede IdHAIR Company og det er stadig ham, der sidder ved roret og styrer slagets gang. Han havde været i branchen fem år bl.a. hos Wella, da han besluttede sig for at blive selvstændig. ”Det betød, at jeg kunne forene den tyske sans for struktur med en jysk kræmmermentalitet og dermed bygge et system op, der også var bæredygtigt i fremtiden”, fortæller Preben Munch, mens vi sidder i mødelokalet i det nybyggede hovedkontor i Lystrup.

Stilen er enkel, og der er masser af funktionalitet i bygningen, såvel i showrooms som på lageret og ret imponerende er et auditorium med plads til rigtig mange mennesker, bygget specielt til de kurser og shows, IdHAIR holder for frisørbranchen.


I begyndelsen var IdHAIR en grossistvirksomhed, der udelukkende handlede med andre brands, men i 1998 skete der en omvæltning i virksomheden, da Preben Munch fandt id-voks.

I begyndelsen var IdHAIR en grossistvirksomhed, der udelukkende handlede med andre brands bl.a. Cutrin og Trevor Zorbie. Men i 1998 skete der en omvæltning i virksomheden, da Preben Munch fandt id-voks.

”Det ændrede hele virksomheden kolossalt fra den ene dag til den anden”, fastslår Preben.

”Vi ville finde et produkt, der var vandopløsende og endte med id-voksen. Vi tog ud til frisørerne og afleverede en krukke med et visitkort og vi vidste, at inden for 2 minutter eller 2 uger ringede de tilbage og købte. Vi var ganske enkelt på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt”, lyder det fra Preben med jysk beskedenhed.


”Vores store force i forhold til branchens mastodontvirksomheder er, at vi kan reagere hurtigt. Får vi input fra frisørerne, har vi en meget kort leadtime i forhold til at udvikle et nyt produkt” fortæller Preben Munch.

Vi blev mere kendte

Med id-voks udviklede virksomheden sig til at blive væsentlig mere kendt, ikke bare i Danmark, men også resten af Skandinavien og samtidig valgte man at ændre virksomhedens navn fra Cutrin Denmark til IdHAIR. I 2007 købte man en produktionsvirksomhed i Sverige og kombinerede dermed IdHAIR’s branchekendskab med fabrikkens udviklings- og produktionsviden og ekspansionen fortsatte med opkøbet af virksomheder i Finland, Storbritannien samt i Norge, hvilket også betød flere nye brands i porteføljen.

At have sin egen serie passer Preben Munch rigtig fint og han udvikler løbende flere produkter. ”På den måde, er man sin egen herre og det passer mig rigtig fint ikke at være afhængig af andre”, siger han. I 2008 og 2009 brugte man rigtig meget energi på at udvikle en egen serie farver og i 2010 lancerede man IdHAIR Paint, et professionelt farvesystem, som indeholder 98 nuancer, der kan mikses for at skabe et uendeligt antal nuancer. Dermed var første skridt frem imod at blive en fuld service virksomhed i forhold til frisørerne taget. IdHAIR Elements-serien af styling- og plejeprodukter kom til, herefter kom IdHAIR Curly, IdHAIR Belonger til det lange hår, IdHAIR black-serien til mænd, IdHAIR Niophlex, der giver stærkere og sundere hår og senest er IdHAIR Mé-serien med 11 nye stylingprodukter kommet til.

Læs også: IdHAIR – Vi vil være uafhængige

”Mé, fordi vi som mennesker efter i mange år at have søgt det perfekte, nu i højere grad ser os selv, som vi er, og er tilfredse med det. Vi skaber vores egen personlige stil og det kan man med Mé”, lyder forklaringen fra Preben Munch.

I øvrigt findes IdHAIR Colour Bomb, der er den nye generation af farveconditioner, samt B’long hårextensions og IdHAIR POW’r, en serie skønne, intense hårfarver findes i øvrigt også i kollektionen, IdHAIR Magic Brush og IdHAIR Secret Hair Band.

”Vi har en målsætning om at tilbyde vores kunder markedets bedste hårfarver, samt hårprodukter og ikke mindst om at hjælpe frisørerne med at tilbyde kvalitetsservice og –produkter til deres kunder”, fortæller Preben Munch.


I forhold til det danske marked handler det i høj grad for Preben Munch om, at give frisørerne de bedste historier omkring produkterne, den bedste kundeservice og levering.

Spændende nyt i pipeline

I virksomheden i Lystrup bestræber man sig på, at indholdsstofferne i produkterne er så ”grønne”, som de kan være. Man tager hensyn til miljøet og arbejder tæt sammen med Johan Galster, der er kemiingeniør i Københavns kommune og manden bag positiv- og negativlisten på www.dfkf.dk (Dansk Frisør & Kosmetiker Forbund).

”Det er vigtigt for os, at produkterne kan bruges af frisørerne i salonerne, der kan have dem i hænderne 10 gange om dagen, derfor arbejder vi bl.a. ikke med allergene parfumer”, lyder det.
Preben Munch fortæller også, at man har spændende nyt i pipeline. ”Frisørbranchen er en modebranche, så der skal jo helst ske noget nyt hele tiden”, siger Preben med et smil og afslører at havtorn og gojibær er blandt de nye ingredienser. ”Vores store force i forhold til branchens mastodontvirksomheder er, at vi kan reagere hurtigt. Får vi input fra frisørerne, har vi en meget kort leadtime i forhold til at udvikle et nyt produkt”.

I forhold til det danske marked handler det i høj grad for Preben Munch om, at give frisørerne de bedste historier omkring produkterne, den bedste kundeservice og levering. Holdningen er også, at skal man klare sig bedst muligt på hjemmemarkedet, skal man være full-service leverandør og selvom det er Preben Munchs filosofi , at det er bedst at handle i eget navn, så har man netop derfor valgt at tage andre brands ind i porteføljen, bl.a. Cutrin, Trevor Zorbie, J Beverly Hills, Lisap Milano og sidst Schwarzkopf Professional.

Det betyder, at virksomheden i princippet er todelt. En international del, der udelukkende sælger IdHAIR produkter og en dansk del, der sælger IdHAIR og andre brands til de danske frisører. ”I udlandet fortæller vi netop historien om den skandinaviske drøm og faktisk bruger vi det danske ”grøn salon”-logo på produkterne – også i udlandet, for selvom de ikke har ”grøn salon”, er det et kvalitetsstempel”.


Stilen er enkel, og der er masser af funktionalitet i bygningen, såvel i showrooms som på lageret og et auditorium med plads til rigtig mange mennesker er bygget specielt til de kurser og shows, IdHAIR holder for frisørbranchen.

Schwarzkopf med i porteføljen

Schwarzkopf Professional er som nævnt også blevet en del af IdHAIRporteføljen. Egentlig fordi Schwarzkopf’s tidligere salgschef Steffen Mølgaard blev ansat og han formidlede kontakten. ”Egentlig passer det jo ikke ind i vores filosofi , men jeg har været 36 år i branchen og det er altså ikke hver dag en af de store kommer og banker på din dør. Derfor kunne vi ganske enkelt ikke sige nej”, smiler Preben Munch og han understreger, at han har fortalt Henkel, der står bag Schwarzkopf, hvad IdHAIR er og hvad man står for.

”De valgte os alligevel som samarbejdspartnere, og det er vi glade for”. Preben Munch ser også muligheden for, at netop Schwarzkopf-samarbejdet kan åbne dørene til endnu flere danske saloner. Han fastslår at brandene kan supplere hinanden fint ude i salonerne og han ser det som en mulighed for at udvide hjemmemarkedet.

En global virksomhed

Gælder det fremtiden, ser Preben Munch IdHAIR som en global virksomhed. ”I 2015 havde vi 15 lande på IdHAIR-landkortet, i 2016 er vi allerede nu oppe på 51 nåle i kortet fordelt over fem kontinenter”, fastslår han og ser gerne, at den ”gamle” grossistvirksomhed inden for de kommende fem år har udviklet sig til en brandorienteret virksomhed.

I dag opsøger distributørerne selv IdHAIR ikke mindst takket være Nioplex, som Preben Munch fortæller, var anden gang, man var på rette sted på rette tidspunkt. ”Men i princippet er vi hele tiden på udkig efter næste hit. Vi optimerer sortimentet og bygger ud”. For holdningen er klar: ”Vi vil være på forkant, vi vil være tæt på kunden og vi vil lytte til, hvad de siger, for vores vision er, at skabe noget, der er anderledes”, slutter Preben Munch.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund

Denne artikel blev publiceret i 3. udgave af Hair Magazine 2016

ANNONCE