Annonce

Hvordan siger man nej til en kunde?

Hvordan siger man nej til en kunde?
16. april 2019 Sascha Tejlmann

16. april 2019

Hvordan siger man nej til en kunde?

Tekst: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann red.)

Godt nok elsker vi Pinterest og Instagram, men den uendelige adgang til frisureinspiration fra hele verden er ikke altid kun positiv. Kendissers hurtige farveforvandlinger og retoucherede billeder påvirker kundernes forventninger og kan sætte frisøren i en svær position. Mange foretrækker at medbringe et billede til konsultationen, men hvordan gør man, når kunden viser en frisure, der ikke kan lade sig gøre eller ganske enkelt ikke passer ham eller hende?

Få styr på hvad kunden ser på billedet
Er det længden, farven på spidserne, placeringen af highlights, eller er det ganske enkelt at se ud som modellen, der er det ønskede resultat? Det er ikke altid, at I fokuserer på det samme på et billede, og det er måske faktisk slet ikke håret, som kunden kan lide. Sammenlign gerne med andre billeder af lignende frisurer men med en anden model. På Pinterest er det let at søge på forskellige frisurer og finde flere forskellige resultater.

Vær konstruktivt ærlig
Ærlighed kommer man længst med, men ingen vil høre direkte sagt, at man aldrig kommer til at ligne Jennifer Aniston. Forklar tydeligt, men venligt, at en anden frisure vil passe bedre. Stol på din viden som frisør og forklar hvad frisuren kan gøre for personens ansigtsform eller hudtone.

Tænk på, hvordan du leverer informationen
Hvis kunden forstår, at du ønsker det bedste for ham eller hende og giver kunden tid til at bearbejde informationen, er der stor chance for, at han eller hun lytter til dine råd. En rar og behagelig tone i stemmen skaber nemlig tillid. Hvis du er sur og tvær eller affejer deres forslag som uvidenhed, bliver det en negativ oplevelse for kunden.

Forklar hvilket arbejde, der kræves af kunden
Fine extensions bliver hurtigt en fuglerede, hvis kunden ikke plejer håret, og en platinblond page kræver flere frisørbesøg end en balayage for at holde. Det er en selvfølge for dig som frisør, men det er ikke sikkert, at kunden er klar over hvilket arbejde, der kræves efter besøget. Få styr på din kundes daglige hårrutine og forklar, hvordan den bør ændres i forbindelse med en ny, mere krævende hårfarve eller styling. Foreslå andre mere let håndterlige alternativer, og lad kunden overveje det lidt.

Stå fast!
Hvis kunden ikke har realistiske forventninger, eller du tror, at han eller hun ikke bliver tilfreds med resultatet, er det vigtigt ikke at give efter. At sige nej til en kunde er ikke let, men nogle gange er en tabt kunde bedre end en utilfreds kunde. Hvis han eller hun går til en anden frisør og får samme svar eller bliver utilfreds med resultatet, er chancen for, at han eller hun kommer tilbage til dig stor, og så har du fået en kunde for livet.

Psst… Hvis du vælger at møde kundens ønsker (det vokser jo ud igen), kan det være godt at lave en lidt mere forsigtig version, der let kan ændres efterfølgende. Læg en noget mere neutral farve eller behold lidt mere på længden, som du let kan klippe til, hvis kunden ønsker det.

ANNONCE