Annonce

Hold hovedet koldt i juleræset – 4 tips for en stressfri december

Hold hovedet koldt i juleræset – 4 tips for en stressfri december
13. december 2018 Cecilia Lindahl

13. december 2018

Hold hovedet koldt i juleræset – 4 tips for en stressfri december

Tekst: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann red.)

December er en hektisk tid for mange i branchen. Alle kunder vil gerne være fine til jul, og desuden skal der købes julegaver, laves konfekt, og så er der alle julefrokosterne. Når stressniveauet er højt, er det svært at holde hovedet koldt, og unødige konflikter kan opstå i salonen. Her får du nogle tips til, hvordan du kan undgå den værste stress.

Skab julestemning i salonen
Uanset om du er kendt i byen for din julepynt og spiller julemusik fra oktober måned, eller om du synes, at det er virkelig uinteressant, er det en god idé at gøre det lidt ekstra hyggeligt i december – både for kunderne og kollegaerne i salonen. I disse mørke, stressede tider har vi alle brug for lidt ekstra varme, lys og omtanke.

Spred positiv energi
Når man er stresset, kan man let komme til at udtrykke sig dumt, hvis noget irriterer én, og det er også sværere at tage imod negativ feedback på en konstruktiv måde. Ved at være glad og opmuntrende skaber du et positivt miljø, der mindsker risikoen for unødige konfrontationer. At grine meget mindsker risikoen for negativ stress.

Tag det med ro
Hvis noget går galt, og det vil det helt sikkert gøre, så forsøg at lade det prelle af og lad det ikke ødelægge resten af din dag. Tag tre dybe indåndinger og gør som Taylor Swift; ”Shake it off”. Kunderne kan også være stressede i denne tid, og en del kommer for sent til deres bookede tid. Når det sker, er det godt at fortælle dem, hvad der er rimeligt at nå med den tid, som I har tilbage. Både så du ikke kommer bagud, og for at kundens forventninger vil stemme overens med virkeligheden.

Fokusér på nuet
Det er let at bekymre sig om ting, som man alligevel ikke kan ændre på, når man er stresset. Når du har kunden, så forsøg virkelig at fokusere på dét, du gør, og på at gøre det så godt som muligt, i stedet for at bekymre dig om din næste kunde eller hvad, du skal give din onkel i julegave. Det er ikke altid let, men ved at fokusere dine tanker på én ting bliver du både selv roligere og mere nærværende for kunden.

ANNONCE