Annonce

Gun-Britt – Til eksamen hver dag

Gun-Britt – Til eksamen hver dag
5. august 2014 bal@freemindsmedia.com

05. august 2014

Eksamen hver dag    

I sin over 42-årige lange karriere som frisør har Gun-Britt arbejdet for fagets fortjente anerkendelse. I dag tegner Gun-Britt toppen af frisørfaget med sin vedholdende idé om træning og atter træning som den nødvendige vej til succes i branchen.

Af Karen Ellegaard

”Hvis man arbejder seriøst som frisør og sørger for løbende at træne og efteruddanne sig, kan man skabe en god forretning med mulighed for at tjene gode penge. Læretiden stopper ikke med svendebrevet som uddannet frisør. Tværtimod er det vigtigt, at man hele tiden holder sig ajour med de nye tendenser ved at lære nye teknikker og også følge med i moden. Mode, makeup og hår er tæt forbundne faktorer.”

Ordene kommer fra en af Danmarks dygtigste frisører, Gun-Britt Zeller, 55 år, der allerede tidligt i Jylland drømte om at blive frisør. I dag har Gun-Britt tre saloner i Københavns indre by og en i Hellerup.

Lige siden hun som 13-årig fik en frisørlæreplads i Aalborg, har Gun-Britt villet lære med end det, man på den tid lavede i en frisørsalon. Allerede som elev rejste hun rundt til konkurrencer og vandt også et danmarksmesterskab. Med store ambitioner og sit svendebrev i hånden tog Gun-Britt toget til København, hvor hun blev ansat som frisør hos Helmersen på Strøget. Hun vandt både kundernes og kollegernes respekt. Men hun ville videre. Mødet med den engelske frisørguru Vidal Sassoon i Bella Centret blev afgørende for Gun-Britt. Hun besluttede sig for at rejse til London for at lære mere om klipning hos mesteren. I København begyndte kendte kunder at strømme til hos Gun-Britt. Nu var det ikke kun Erik og Margit Brandt, der skulle klippes af Gun-Britt, men også skuespillere og sangere. Selv om hendes planer var at lære mere i Paris, ville kunderne ikke slippe hende. Hun tog en hurtig beslutning og åbnede sin egen salon. Året efter kunne hun notere sin første succes som selvstændig med 10 ansatte frisører.

Højnelse af faget

”Der er sket meget indenfor vores fag, siden jeg var i lære. Dengang havde frisørfaget lavstatus, hvor man sagde, at hvis man ikke kunne blive til andet, kunne man jo altid blive frisør. Mit mål har gennem alle årene været at højne fagets anseelse. Men respekt opnår man kun, hvis man er dygtig. Derfor mente jeg og mener stadig, at alfa og omega i vores fag er at følge med i udviklingen og dygtiggøre os.”

For Gun-Britt er der slet ingen tvivl om, at træning og atter træning er den altafgørende nøgle til at skabe fagligt gode resultater. Især fordi kunderne i dag har stor viden og store forventninger, når de går til frisøren. I fjernsynet kan de se både mode- og trendsættende musikprogrammer, og i internationale modemagasiner læser de om seneste hårtrend. Den viden skal frisørerne leve op til i  deres klipning.

”Jeg tror folk oplever, at jeg giver god og faglig vejledning med ekspertise, når jeg er på TV. Men det er jeg kun i stand til, fordi jeg selv følger med og lærer de nye teknikker. Samtidig sørger jeg altid for at være grundig orienteret om strømninger indenfor moden og ved, hvordan makeup’en skal være.”

Sammen med Søren Pjedsted, Cha Cha Cha, er Gun-Britt den ene af TV2’s faste morgengæster, som klipper og styler gæster fra hele landet i de tidlige morgentimer i tv-studiet på Københavns Hovedbanegård.

Skole for frisører

Sin professionelle målsætning har Gun-Britt bevaret gennem alle årene. Som nyetableret med egen frisørsalon sørgede hun for, at alle de ansatte konstant fik undervisning både i København og London. Selv fik hun også træning ude. For at skaffe midler begyndte hun sin weekendskole for andre frisører i Norden, en skole som stadig kører. I Gun-Britt’s egne forretninger leverer hendes ansatte superprofessionel og opdateret klipning.

Selv om den 55-årige frisør er kendt af alle kolleger i Danmark – og indenfor modeverdenen også i Paris, London og New York – har hun bevaret en ydmyghed overfor faget.

”Hver gang jeg klipper, er jeg til eksamen. Hvis kunden ikke er tilfreds med min klipning, ved jeg, at han eller hun ikke kommer igen. Derfor er det min og mine ansattes opgave at levere den bedste klipning. Hver gang! Mine kunder skal føle, at de både får en god og faglig vejledning og en klipning med ekspertise. Jeg har i dag ca. 40 ansatte og ca. 16 elever. Hver uge trænes assistenterne  i ny klippeteknikker. Fire gange årligt rejser vi til træning i London, hvor vi går på skole hos Vidal Sassoon. Selv er jeg i London hver måned. Internt har vi en række konkurrencer, hvor vi forsøger at gøre hverdagen lidt sjovere, så medarbejderne også føler, at de har noget at stile efter,” fortæller Gun-Britt.

Tilfredshed

”Efter 42 år i branchen ved jeg, at hemmeligheden ved at vedblive at være en god frisør består i at bevare gejsten. Problemet med at føle sig uinspireret og udbrændt kender jeg også til. Kun ved at hente ny inspiration blandt fagfæller føler jeg, at jeg yder mit bedste. Det kommer jo i sidste ende til kunderne til gode.”

Selv om Gun-Britt er chef for sine ansatte, føler hun sig ikke hævet over dem. Meget af hendes tid går til rejser, instruktion, TV-optræden, mv., men arbejdet på skift i de fire saloner vægtes højt.

”Træning er alfa og omega i vores fag. Man har ikke råd til at lade være. Selv har jeg aldrig slækket på undervisningen – heller ikke i hårde tider. Pengene skal nok komme, hvis man er dygtig nok. Som frisør tager man et ansvar for folks udseende, og vores opgave er deres tilfredshed.

I hele min karriere har jeg kun et par gange være udsat for, at en kunde ikke var tilfreds. Så har jeg følt det som en udfordring og er blevet ved, indtil hun blev tilfreds.”

Et af nøgleordene i en vellykket klipning er at tale med kunden, inden man går i gang. Det er vigtigt at have fornemmelse for kundens ønsker. Samtidig betyder det meget, at frisøren er engageret i sin vejledning.”

Gode lønninger

Gun-Britt udbetaler gode lønninger, og hun skønner, at ikke mange ligger under ca. 30.000 kr. om måneden. Flere ligger over. Til gengæld kræver hun engagement og faglig dygtighed af sine medarbejdere. Foruden lønnen får de ansatte 10% i provision ved produktsalg.

”Desværre er der stort frafald i branchen. Min filosofi omkring forretningen er at dygtiggøre de ansatte – og derefter beholde dem. Hos os tænker vi langsigtet og investerer i vore medarbejdere.”

Til maj 2005 har Gun-Britt været selvstændig i 30 år. Fremtiden har hun allerede tænkt på. For tre år siden etablerede hun selskabet Gun-Britt ApS, hvor medarbejdere har mulighed for at købe sig ind i firmaet.

”Jeg har ikke tanker om at stoppe. Men forberedelse skader ikke. Hvis man skal tage vores fag seriøst, skal man handle seriøst. Det har jeg forsøgt i hele min karriere,” slutter Gun-Britt.

Til top af artikel


ANNONCE