Annonce

Gold

Gold
1. februar 2017 Sascha Tejlmann
Gold firmaportræt

1. februar 2017

Gold – et modehus i frisørbranchen

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

”Vi er fashiondrevne. Vi skaber produkter til den tid, vi lever i, og vores mål er hele tiden at forbedre frem for at udvide serien”. Det siger Marco Merie og Victor Moreno, der står bag Gold, som de seneste år har haft stor succes i udlandet. For at få samme succes i Skandinavien har man nu indgået et samarbejde med HeadBrands.

“Gold er et modehus. Vi er fashiondrevne, og vi tilpasser vores produkter til tiden. Det betyder, at produkter, der ikke er oppe i tiden, og som ikke rykker på salonens hylder, tages ud af serien, og nye produkter, der efterspørges, tilføres. Men den helt store forskel er, at vi er frisører, og vi gør alt for at gøre det nemmere og bedre for frisøren at bruge produkterne. Vi lytter til frisørerne, og vi tilpasser vores serie til deres behov”. Det fastslår Victor Moreno og Marco Merie, der står bag Gold.

Gold blev etableret i 2009, men igennem de senere år har Gold primært haft sin store succes i udlandet. Således er man i dag inde i 15 lande – stort set alle europæiske lande – og man har godt 5.000 kunder. Men i Danmark har udviklingen stået lidt stille.

”Det har faktisk gjort lidt ondt at se, at vi ikke var der, hvor vi skulle være på vores egen hjemmebane. Derfor har vi nu indgået et samarbejde med HeadBrands, der fremadrettet tager sig af distributionen af Gold i Danmark, Norge og Finland”, fortæller Victor og Marco, der glæder sig rigtig meget til samarbejdet.

Vi mødes i et endnu tomt, men absolut meget smukt lokale på Pile Allé på Frederiksberg. Det lokale, der fremover skal være epicenter for HeadBrands i Norden, hvad angår uddannelse, showroom med videre. Bag det står Tom Skou, der er kreativ ansvarlig hos HeadBrands, og han lover, at de danske frisører kommer til at se en hel del mere til Gold i fremtiden. ”Vi vil sætte fokus på Gold. I dag findes godt 200 forhandlere. Dem tager vi naturligvis fat i, ligesom vi tager fat i en lang række andre saloner, der har samme passion for hår som Victor og Marco. Uddannelse af frisørerne er naturligvis en essentiel del af samarbejdet, og også her står Victor og Marco til rådighed for events såvel i vores nye showroom som på locations rundt omkring i landet”.

Tom Skou fortæller, at Gold udfylder et hul i markedet for HeadBrands. Og så handler det i høj grad om, at Gold skal markedsføres. For som Marco siger det: ”Man kan have verdens bedste produkt, men man kan ikke sælge en hemmelighed”.

Vi opgraderer frem for at turde
Filosofien bag Gold er, at man ikke har en kæmpestor serie med en række produkter, der ikke sælger. ”Vi har de produkter, der efterspørges. Som serien er sammensat i dag, er der ingen styling, man ikke kan udføre med produkterne, og har man lysten til at eksperimentere, kan produkterne mikses for at opnå endnu flere effekter”, forklarer Marco Merie.

I princippet handler det om at opgradere og forbedre frem for at udvide, og fra man begyndte med en enkelt voks i 2010, er man i dag totalleverandører af alt fra frisørslag, klemmer og børster til en fuld serie af hårprodukter samt spraytan. Helt nyt på det skandinaviske marked er
farver fra Gold, og her er filosofien den samme; serien rummer alle de farver, der er behov for, men den er ikke større, end den kan overskues. ”Og det, Gold ikke har, kan vi supplere med fra HeadBrands”, tilføjer Tom Skou med et smil. Det spiller en stor rolle for Victor og Marco, at
udtrykket er rigtigt på produkterne, så de står flot på hylderne. ”For firefem år siden skulle emballagen være mat guld. I dag skal looket være mere shiny, så det skaber vi”.

Hvad man ikke reklamerer med på emballagen er, at Gold hårprodukterne for en stor dels vedkommende er veganske og produceret i Sverige. ”Vi er et modehus, men vi er også grønne. Vi bruger så rene ingredienser som muligt, så længe det ikke går ud over produktets performance, og vi bruger hverken sulfater, parabener eller, for hårfarvernes vedkommende,
ammoniak”, forklarer Victor Moreno, og de to slår fast, at det er helt bevidst, at emballagen ikke signalerer ”grønt” – men mode.

Gold portræt

Voksen var det første produkt, Gold lancerede for syv år siden, og lige fra begyndelsen har emballagen betydet meget. ”Vi er et modehus, der følger med tidens tendenser – også når det gælder udtrykket”, siger Victor og Marco.

Gold farverne
Netop i disse dage lanceres Gold farverne i Skandinavien. ”Vi havde en ”soft launch” på farverne i seks af de 15 lande, Gold forhandles i i 2016, og succesen var så stor, at vi nu for alvor lancerer dem i alle landene”.

Victor og Marco begyndte at arbejde med farverne i samarbejde med deres kemiker for to et halvt år siden. Farverne er testet på godt 2.000 modeller og i saloner rundt omkring i Europa. ”Da vi lancerede farverne, havde vi fået lavet 1.000 color charts. Men efter ganske kort tid var vi ved at blive væltet at saloner, der ønskede farverne”, fortæller Marco, og Victor sammenligner det med en sommerforelskelse, man ganske enkelt ikke kan få nok af. ”Vores omsætning steg 40 procent. med lanceringen af farverne, og vores budgetmål for hele 2016 nåede vi i oktober”.

Spørger man de to, hvad det er, der gør, at succesen hurtigt blev så stor, siger de, at det er selve farverne; de er lette at arbejde med, dækker godt – og alle relevante farver findes på farvekortet. ”Målet har også her været at skabe et farvekort, der rummer de nuancer, der er behov for, og dermed nedbringe mængden af farver i salonen. Nøgleordene for os har været kvalitet, performance, pris og tid i den henseende, at farverne er nemme at anvende”, forklarer de.

I øvrigt ligger Gold-produkterne i prislejet 170-200 kr., for det er Marco og Victors overbevisning, at det handler om at levere eksklusive produkter til en fornuftig pris.

Gold firmaportræt
Gold firmaportræt

Netop i disse dage lancerer Gold deres farveserie i Skandinavien. Serien blev lanceret i 2016 i seks lande med overvældende succes. Kodeordene er kvalitet, performance, pris og tid i forhold til, at farverne skal være nemme at arbejde med.

Fra den første voks…
Victor og Marco fortæller åbenhjertigt om deres første erfaringer som producenter. ”Den første voks, vi lancerede, kostede os to en halv gange så meget at producere som i dag, og kvaliteten var ærlig talt ikke optimal”, siger de med et smil.

Interessen for Gold steg voldsomt for så at falde igen. ”Og vi måtte tage stilling til, om vi ville dreje nøglen om, eller om vi ville investere. Vi valgte det sidste”. I dag går de to rigtig meget op i selv at være med i udviklingen, og den kemiker, de samarbejder med, har faktisk vundet en award som bedste beauty-kemiker i Europa.

”Vi begiver os ikke ud i at lave private label-produkter, og alt skabes og produceres fra bunden på en fabrik i Sverige”. Faktisk fortæller Marco og Victor, at det ikke var før for et par år siden, at Gold for alvor fandt sin identitet. ”Meget præcist var det den 14. september 2014, Gold blev født, som virksomheden er i dag, og hvor vi for alvor følte, at nu kunne vi kalde os et hårproduktfirma. Da vi nåede til april 2015, var vi helt sikre på, at nu var vi på rette spor, og med samarbejdet med HeadBrands er vi ikke i tvivl om, at udviklingen vil fortsætte positivt. De har størrelsen, logistikken og servicen i forhold til salonerne, og de vil frem for alt fokusere på Gold. Vi er ikke sælgere, men vi kan undervise, skabe succesen og eventyret”.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 1. udgave 2017.