Annonce

Frisørland

Frisørland
23. februar 2018 bal@freemindsmedia.com

23. februar 2018

Frisørland vil være tæt på frisøren

”Vores mål er at være frisørernes tætte samarbejdspartner. Vi har udviklet et totalkoncept, hvor vi kan tilbyde alt fra inventar og indretning til andet, hvad man ellers skal bruge i salonen af produkter, sakse med videre”. Kurser er også på programmet hos Frisørland Version 2.0.

Frisørland har fået nyetableret showroom, akademi og cash and carry-udsalg i Glostrup, hvor frisørerne kan komme og handle hver dag mellem kl. 8-14.

”Vi vil sidde over for frisøren, kigge dem i øjnene og hjælpe dem med  at drive deres forretning på den mest optimale måde”. Det siger Jimi Vinding, der sammen med Jesper La Cour samt Klaus og Morten  Østergaard siden 1. maj 2014 har præsenteret Frisørland version 2.0 for de danske frisører.

DANMARKS FØRSTE TOTALLEVERANDØR
Målet er, at man fremover vil være Danmarks største totalleverandør, der kan tilbyde alt fra inventar, indretning og tegning af frisørsaloner til andet, hvad man ellers skal bruge i en velfungerende salon af produkter, sakse, slag og andet tilbehør.

Frisørland som brand har eksisteret på det danske marked siden 2001. Først som ren inventarleverandør, siden som forhandler af Goldwell i Jylland, og sidst som inventarleverandør og lagerhotel for Goldwell i Danmark, indtil man 1. januar 2014 var fri af sine konkurrenceklausuler og kunne lancere sit helt eget totalkoncept.

I dag ejes Frisørland af Klaus Østergaard, der står for inventardelen, og Morten Østergaard, der står for økonomi og logistik. Desuden Jesper La Cour, fra det tidligere Bella Vista, som står for produkter og indkøb, og Jimi Vinding som står for haircare-delen og kommer fra Kao.

Så novicer er de i hvert fald ikke. Og det samme gælder sælgerne, der er blevet ansat, teknikere samt lagerpersonalet med videre, der alle har arbejdet i frisørbranchen i mange år – dels i det tidligere Frisørland og i Bella Vista.

Læs også: Frisørland – Iscenesæt din salon

VI GÅR EN ANDEN VEJ
Målet med et nyt Frisørland er at skabe et koncept, der går en lidt anden retning, end de fleste andre virksomheder inden for frisørbranchen.

”Tiden er jo meget til, at alting skal klares online over nettet. Vi har skabt et koncept, hvor vi slår på det lokale og ikke mindst på den gode, gammeldags kundekontakt. Vi mener nemlig, vi kan give den bedste service ved at besøge frisørerne i deres saloner, kigge dem i øjnene og fortælle dem, hvad vi kan gøre i forhold til at optimere deres forretning”, forklarer Jimi Vinding. Han slår fast, at man i fremtiden ikke bare vil være en leverandør, men en samarbejdspartner i øjenhøjde med frisøren.

”Lørdag aften fik deltagerne en oplevelse i Wallmanns Saloner i Cirkusbygningen”, fortæller Jimi Vinding Jesper La Cour står for produkter og indkøb og kommer fra det tidligere Bella Vista.   

 

”Der er rigtig mange virksomheder, der gør det rigtig godt på markedet. Det der gør, at vi har vores berettigelse er, at vi er et dansk firma, der distribuerer fra Danmark, så frisørerne kan få dag-til-dag levering. Det betyder igen, at de mange mindre saloner rundt omkring i landet ikke behøver ligge med et lager af produkter, der belaster økonomien. Det klarer vi så at sige for dem. De skal bare bestille, når behovet er der”, forklarer Jimi Vinding, der videre fortæller, at der findes godt 5000  saloner i Danmark med under to medarbejdere.


40 frisører var på tur med Frisørland for at få ny inspiration og ikke mindst opbygge relationer. Aftenens teknikere var bl.a. Lotte Jensen fra Aarhus (th.) og Anette Juhl Nielsen fra Haderslev (tv.).

FRISØRLAND VERSION 2.0
At kunne levere fra dag-til-dag kræver en effektiv logistikhåndtering, men den er på plads på lageret i Viborg. I dag har man således hovedkontor, lager, showroom, akademi og cash and carry i Viborg, hvor man udnytter Frisørlands eksisterende lokaler, lagerfaciliteter og -kompetencer. Hertil kommer en inventarafdeling i Vejle, der hen over sommeren skal udbygges med et stort akademi. Nyetableret showroom, akademi og cash and carry-udsalg i Glostrup, hvor frisørerne kan  komme og handle hver dag mellem kl. 8-14.

Og med de fire ejere, der sidder på hver sit ansvarsområde, er Frisørland Version 2.0 allerede en velfungerende virksomhed. ”Vi sparrer naturligvis  med hinanden, men vi har hver vores ansvarsområde, så det letter arbejdet i hverdagen. Og hvad der er nok så vigtigt er, at vi har samme filosofi og grundholdning i forhold til, hvordan frisørerne skal behandles”, fastslår Jimi Vinding. Han fortæller, at han faktisk begyndte som tekniker hos Frisørland for 15 år siden, så selv om han har været væk fra virksomheden, har hjertet altid banket for Frisørland og dets filosofi.

VI VIL VÆRE TÆT PÅ FRISØREN
”Vi satser på at være tæt på frisøren”, lyder det fra Jimi Vinding, og således er planen klar, at man på den lange bane vil ansætte flere sælgere, så hele Danmark kan dækkes effektivt. Og Frisørlands sælgere, samt Jesper og Jimi der indtil nu har besøgt kunderne, er blevet taget rigtig godt imod.

”Som udgangspunkt har vi et koncept, der passer til alle frisører i Danmark. Frisører har selvfølgelig forskellig smag, og forskellige produkter passer til de forskellige saloner, og vi hverken kan eller skal have vore produkter ind i alle saloner. Til gengæld har vi et koncept der gør, at vi til dem der ikke har produkterne, i stedet kan tilbyde såvel inventar som alt andet tilbehør, en frisør måtte ønske”. Og Jimi tilføjer, at man er lagerførende i stort set alle møbler i udstillingerne, hvilket betyder, at frisøren i princippet kan starte en salon op fra den ene dag til den anden.

Siden opstarten har man da også fået godt 1000 nye kunder på landkortet – kunder, der har fået øjnene op for, at Frisørland nu kan andet end møbler.

”De fleste store leverandører satser på de store saloner. Vi vil gerne handle med alle, men meget gerne med de mindre saloner, hvor frisøren

40 står alene, og give dem den samme gode service som de større leverandører. Det er vores berettigelse”, lyder det fra Jimi Vinding.


Frisørland afholdte show i de nye lokaler i Glostrup med frisører fra både Jylland og Fyn.

SALGET SKAL TILBAGE I SALONERNE
Grundholdningen hos Frisørland er, at produktsalget skal tilbage i salonerne. ”Vi ser en tendens til, at netbutikkerne overtager salget. Det skal der laves om på, og derfor ser vi det bl.a. som vores opgave at sørge for, at frisørerne bliver konkurrencedygtige – også på produktsalget”. Det betyder, at man lancerer gode kampagner, og det betyder, at man ikke sælger til netbutikker.

Målet er, at udsvinget mellem prisen på nettet og i salonen skal være ikke-eksisterende, så frisøren kan drage fordel af at være den, der rådgiver kunden.

”Vi ser desværre alt for ofte, at frisøren bruger tid på at rådgive og sælge første gang, hvorefter kunden ”pricerunner” produktet og fremover køber det på nettet”.

GLYNT OG MY.ORGANICS
Også Frisørlands leverandører af produkter har samme holdning til netsalg, og en klar filosofi om, at produkterne skal sælges af frisøren.

De brands, der er at finde hos Frisørland er GLYNT, der er blandt Tysklands største brands, og som har eksisteret i 40 år, og MY.ORGANICS, der har samme filosofi, hvad angår netsalg. ”Nettet er kommet for at blive. Vores opgave er at sørge for, at prisforskellen mellem net og salon er så lille, at kunderne køber der, hvor de får service og vejledning”.

GLYNT har hjemme i Hamborg, og Jimi fortæller, at virksomhedens værdier er præcis de samme som Frisørlands. Derfor var de fire ejere heller ikke i tvivl, da Klaus kom hjem fra Salon International med en aftale om at arbejde videre på et samarbejde.

”Vi tog til Tyskland, og tog en snak med dem, og havde produkter med hjem, som vi sendte ud til to danske testsaloner, der begge var ovenud begej strede – og så er GLYNT udviklet i Schweiz og til det europæiske

marked, så produkterne passer perfekt til det danske hår”, forklarer Jimi Vinding. Herudover har man også serien MY.ORGANICS, der som navnet an tyder, er en organisk serie uden kemiske tilsætningsstoffer.

KURSER FOR ALLE
En anden vigtig del af Frisørlands nye set-up er kurser i såvel ind-  som udland.

”Vores cheftekniker, Lotte Andersen, står bag en del af kurserne i samarbejde med freelance teknikere og gæstefrisører”, lyder det. Kursusprogrammet løber et halvt år ad gangen, og der køres kurser i Aalborg, Viborg, Vejle, Odense og Glostrup.

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Peter Hartley

Få yderligere information kontakt FRISØRLAND.DK på tlf. 87 27 10 60 eller se www.frisorland.dk.

Denne artikel blev publiceret i 3. udgave af Hair Magazine 2015.

Se flere frisørartikler om frisørkurserfrisørshows og hårmode her!

ANNONCE