Annonce

Frisøren skal være sælger

Frisøren skal være sælger
26. juni 2018 bal@freemindsmedia.com

26. juni 2018

Frisøren skal være sælger

       
 

”Frisører er kreative mennesker, men de er generelt dårlige sælgere”. Det mener Søren Unmack, og han har virkelig noget at have det i, for indtil for nylig drev han to frisørsaloner – i dag er det blevet til en enkelt i Tåstrup, og derudover har han skrevet bogen ”Sælg bedre”. ”Det handler meget om at give kunden følelsen af, at han/hun har brug for produkterne. Mange synes, der er noget odiøst i at sælge, men som frisører er vi jo i den unikke situation, at vi har kunden fastholdt i lang tid, og at vi kan faktisk sælge hende noget, hun bliver glad for”, lyder det fra Søren Unmack. ”Synes du, der er noget, du mangler?”, er ikke godt nok, mener han. I stedet kan man spørge: ”Hvor tit vasker du hår? Nu har vi jo lige permanentet dig, og hvis du bruger den rigtige shampoo, så holder det i hvert fald tre uger længere”. Så er kunden glad, og mersalget er hjemme!” ”Vi mennesker følger nogle helt særlige mønstre, når vi bliver sat i forskellige situationer. Vi er nemmere at overbevise, hvis vi bliver smigret eller får ret af den person, der gerne vil overbevise os, og vi er tilbøjelige til at give efter, hvis al logik taler for, at vi skal give efter”, forklarer Søren Unmack. Han foreslår, man skriver små sedler ”smil”, og arbejder med det nogle dage, så skriver man ”lyt”, nu smiler og lytter man, herefter kan ”udvis energi” komme på o.s.v. – og til slut har man været igennem alle de områder, der er vigtige for et godt salg. ”Det handler blot om at brænde for det. Gør man det, kan man få alt til at lykkes”, er hans holdning.

Stil Spørgsmål
Mange frisører føler, det er et problem at tale med kunderne. ”Selvfølgelig kan man undgå diskussioner og modsigelser, men brug hv-ordene: Hvor var du henne på ferie, hvordan var det, hvem var du sammen med osv. Det er altid en god indgang”. Når der kommer en ny ansat eller en ny elev i Søren Unmacks frisørsalon, sørger han for at de klædes på til salg. Det gælder fra, hvordan man modtager kunden over at huske at smile til at skabe mersalg – sælge produkter. Han synes, salgstræningen mangler i de unge frisørers uddannelse, for som han forklarer, kan man faktisk ved at sælge halvandet produkt tjene det samme som på en klipning, der tager en halv time. ”Så har man 10 klipninger og sælger produkter til blot hver anden kunde, har man på samme tid tjent 15 klipninger! Og det er da værd at tage med”.

Skab Tillid
Noget at det vigtigste i alt salgsarbejde, JA i hele livet, er at skabe tillid og troværdighed. Troværdighed er også en vigtig ting i salget. Hvis man ikke kan opnå troværdighed, kan man intet sælge.
  
• Lyv aldrig
• Undgå sladder
• Tal aldrig dårligt om andre
• Virk ikke mistænksom.
• Hvis du overholder disse 4 punkter kommer tilliden af sig selv.

Hvad kan Sælges?
  
• Tid – Kan det man skal sælge skaffe kunden mere tid, har man et stærkt argument. Fortæl f.eks., at mens conditioneren virker, kan man jo lige børste tænder og vaske sig.
• Penge – Skaf folk penge. Enten en økonomisk besparelse, eller en økonomisk fortjeneste ved køb af et produkt, en idé eller andet. F.eks. ”Produktet er drøjt, så selv om det koster lidt mere, er det ikke dyrere i det lange løb.
• Skønhed – Skønhed er en ting, vi alle ønsker. Og ét af frisørens stærkeste argumenter. Hvad gør produktet ved håret.
• Magelighed – Produktet er nemt at bruge.

10 Råd når du skal sælge dig selv

• Vær velplejet
• Smil og vær glad
• Udstrål energi
• Husk navne
• Opfat folk som det, de gerne vil opfattes som. Ikke som det, de er.
• Spørg og lyt. Find behovet og interesserne
• Vær aldrig klogere end kunden. Undgå diskussioner
• Skab tillid og troværdighed
• Øv dig i salget og dets teknikker
• Udholdenhed

 


ANNONCE