Annonce

Forbedr kundens oplevelse – og øg din omsætning gennem produktsalg

Forbedr kundens oplevelse – og øg din omsætning gennem produktsalg
8. februar 2019 Sascha Tejlmann
Forbedr kundens oplevelse - og øg din omsætning gennem produktsalg

08. februar 2019

Forbedr kundens oplevelse – og øg din omsætning gennem produktsalg

Tekst: Sascha Tejlmann

Nogle gange er det en god idé at besøge sin egen salon, som var man en kunde, der trådte ind ad døren. Måske lægger du mærke til nogle ting, du ikke var klar over, som kan forbedre både kundens oplevelse og din omsætning. Blandt andet når det kommer til produktsalg, er der meget at hente.

Diverse hårprodukter er en selvfølge, når man som frisør sidder med en kunde i stolen. Det starter med en hårvask – og måske en kur – og når det kommer til styling, er der et hav af muligheder, som frisører gladeligt deler sin viden ud af. Men mange har udfordringer, når det kommer til salg af produkter til kunden. Det kan føles som om, at man prakker dem det på, og kæder som Normal-butikkerne har bestemt ikke gjort til lettere for salonerne.

Men tænker du over, at produktsalg faktisk kan være med til at øge kundens oplevelse af sit besøg? Og selvfølgelig din omsætning. Her giver vi nogle råd til, hvordan du kan øge produktsalget og derved også kunden oplevelse.

Du er eksperten!
Husk på, at du er eksperten! Det er dig, der kender produkterne og alle deres funktioner. Det gør de ikke i supermarkederne eller hos Normal, og på webshops er der slet ikke samme hjælp af hente. Når du sidder med kunden i stolen, så husk at fortæl dem hvilke produkter du bruger, og hvorfor du har valgt lige præcis de produkter. Kunden er måske ikke klar over, at der findes et hav af produkter, og at det er vigtigt at vælge nogle, der passer til lige præcis deres hårtype. Forklar dem, at vi har forskellige hårtyper, ligesom vi har forskellige hudtyper. Kunden vil føle at du ser hende og har taget dig tid til at skræddersy behandlingen til hende. At kunden så også har mulighed for at se effekten af produkterne, mens hun sidder i stolen, er helt klart et plus, hvis man vil gøre sig forhåbninger om, at de køber produkterne med hjem. Men husk også at vise, hvordan de forskellige produkter skal anvendes.

Optimér dine displays
En af de letteste måder at optimere sit produktsalg på er ved at sørge for, at dine produktdisplays spiller 100 procent! Her gælder det om, at placere de rette produkter, der er relevante for kunden. Placér derfor ikke produkter kun til salonbrug, men overvej hvilke produkter kunden kan bruge hjemme. Det kan være shampoo, conditioner, voks, spray osv.
Og så husk, husk, husk, at have god orden i produkterne på displayet. Det skal se pænt og indbydende ud, og ikke ligne noget der kan ses i et supermarked. Ser det rodet ud, vil det smitte af på kundens generelle opfattelse af salonen, og det vil vi gerne undgå.

Sørg også gerne for at have displays med produkter i vinduerne, så kunderne kan se dem fra gaden. Det kan i visse tilfælde påminde dem om, at de er løbet tør for det ene eller andet, og at de skal have fyldt op på badeværelseshylden. Det kommer både dine kunder til gode, men det kan også resultere i, at der kommer kunder ind fra gaden kun for at købe produkter. Det vil ikke ske på samme måde, hvis dine produkter er gemt væk og ikke er synlige fra gaden.

Brug skilte
Og nu vi er ved displayene, så husk at informere kunderne. Brug skilte med billeder eller tekst, der fanger kundens blik, og skriv endelig hvis du har et godt tilbud – for hvem elsker ikke et godt tilbud? Kører du 3 for 2 eller en anden kampagne, så informér om det. Kunden skal gøres opmærksom på produkterne og fordelene ved dem. Du kan evt. foretage lidt feltarbejde og besøge nogle andre saloner for at se, hvordan de gør.

Spørg om hjælp
Synes du, at alt det med produktsalg er svært og udfordrende, er det selvfølgelig helt okay – vi kan ikke være lige gode til alt. Derfor er det okay at spørge om hjælp hos nogle, der har bedre styr på det. Forhåbentlig har du et godt og stærkt forhold til din leverandør, der helt klar gerne vil hjælpe dig, hvis du beder om det. Leverandørerne har sikkert allerede hjulpet mange og ved derfor, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Synes du dog ikke, at du får noget hjælp fra din leverandør, kan det også være en mulighed at overveje, om det er den rigtige. Spørg dig selv, hvor mange af dem, der aktivt hjælper lige netop dig med at videresælge produkter til kunderne. Er svaret skuffende, skal du måske gøre dig overvejelser vedrørende skift af leverandør.

ANNONCE