Annonce

Folk har fået smag for Fair Trade

Folk har fået smag for Fair Trade
28. februar 2014 bal@freemindsmedia.com

28. februar 2014

Folk har fået smag for Fair Trade

    

                                      

   
Stadig flere er parate til at betale mere for kaffe, kakao og bananer. Og nu er frisørprodukter også blevet en del af Fair Trade. For John Masters Organics produkter gælder det, at alle ingredienser skal leve op til John’s personlige strenge retningslinier. Blandt andet gælder det, at Fair Trade ingredienser skal bruges hvor det er muligt.

Forbrugere verden over brugte sidste år cirka 12 milliarder kroner på Fair Trade-mærkede produkter. Det er en vækst på 41 procent i forhold til 2005, oplyser Max Havelaar Danmark.

Væksten er sket i alle varekategorier, men er særlig stor inden for kakao (93 pct.), kaffe (53 pct.), te (41 pct.) og bananer (31 pct.). Væksten i Fair-Trade-mærket bomuld, som er en af de nyeste kategorier, er desuden mere end fordoblet på kun et år.

Fair Trade-mærket er en garanti for, at bønder og arbejdere får en rimelig pris for deres produkt, så de for eksempel får råd at sende deres børn i skole.

Tallene stammer fra FLO, Fair Trade Labelling Organizations International, som er fællesorganisation for mærkningsordningen Fair Trade – i Danmark også kendt som Max Havelaar.

Udviklingen har især været markant i Storbritannien. Her har kæden Marks & Spencer omlagt hele sit te- og kaffesortiment til udelukkende at være Fair Trade-mærket. I Sverige har hotellerne Scandic og Hilton også valgt den fair kaffe.

Der er dog stadig masser af plads til vækst. FLO vurderer, at blot en femtedel af den totale produktion fra certificerede producentgrupper er Fair Trade-mærket.

Kilde: TV2 Nyhederne

For yderligere oplysninger om John Masters Organics frisørprodukter kontakt Plan Organic på tlf. 55 72 11 00 eller se www.planorganic.dk.

Se flere artikler her

      


ANNONCE