Annonce

Eugene Souleiman – En abstrakt visionær

Eugene Souleiman – En abstrakt visionær
17. januar 2018 Cecilia Lindahl

17. januar 2018

Eugene Souleiman
– En abstrakt visionær

Tekst: Camilla Svensson

Thom Browne. Maison Margiela. Yohji Yamamoto. Jeremy Scott. Bag frisurerne af nogle af modeugens vigtigste navne, er Eugene Souleiman. Det, han elsker ved jobbet i mode, er, at branchen er i konstant forandring, og at han får muligheden for at arbejde med nogle af verdens mest kreative designere.

Modebranchen er en hård arena, som kræver vilje, fart og engagement at være en del af. Det er et miljø i konstant forandring, og det er langt fra alle, der formår at lykkes. Nogle som har klaret den og trives som en fisk i vandet, er Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director.

”Jeg elsker det faktum, at jeg aldrig ved, hvad der kommer til at ske og at sætte mig selv i uvante situationer, hvor jeg kan presse mig selv. Jeg smører ærmerne op, og gør det så godt, som jeg kan. Forhåbentligt kommer jeg på noget, som jeg ikke har gjort før. ”

I samarbejde med Wella Professionals International TrendVision Awards i London, fik Hair Magazine en snak med verdensstjernen, som i dag er en af modeverdens mest eftertragtede stylister. Han er desuden blevet nomineret til den prestigefyldte titel, British Hairdresser of the Year, noget han er både stolt og forbløffet over.

”Jeg ville uden tvivl elske at vinde, og jeg tror, at det ville være godt for branchen at åbne op for flere forskellige tankegange.”

Visionære og abstrakte tænkere
Thom Browne, Maison Margiela og Yohji Tamamoto er blot nogle få kendte navne, Eugene har haft sine fingre i håret på, til denne sæson shows. Den ene mere kreativ end den anden.

”Jeg er meget heldigt stillet, at jeg arbejder med nogle af de mest kreative mennesker i modebranchen. De er ikke designere på en traditionel måde, men nærmere visionære. Jeg elsker de mennesker, som jeg arbejder med, da de er mere abstrakt tænkende, præcis som mig.”

Det varierer ofte, hvor mange stylister der arbejder til de forskellige shows, men Eugene har altid et team på seks personer, som han arbejder sammen med.

”Uden dem ville jeg ikke kunne gøre det, jeg gør. Jeg stoler virkelig på dem, og jeg respekterer dem i mit arbejde, og for at de lytter til mine idéer. De er åbne for alle muligheder, og de ønsker at skabe nye. ”

Eugene fortæller om, da han og hans team skulle se et show på Maison Margiela, hvor John Galliano er Creative Director. Johns vision var, at håret skulle ligne, at det var blevet gjort meget hurtigt, og at modellerne havde haft travlt med at få jakkerne på. Bevægelse og fart – noget som mange kender til. Eugene kom på idéen, at de kunne have så travlt, at de glemte at skylle shampoo ud af håret.

”Vi hældte shampoo i en spand med en liter vand i og mixede det, indtil det blev skum, hvorefter vi lagde det på hovedet af modellerne, og da de gik langs catwalken, så det fantastisk ud.

Eugene Souleiman er Creative Director for Wella Professionals og var blandt dommerpanelet, der udså vinderne af årets Trendvision Awards. Foto: Wella Professionals

En af de frisurer, der tildrog sig mest opmærksomhed til showet, var denne, som Eugene skabte for Tom Browne SS18. Den kreative process tog over to måneder med utallige email korrespondance og referencebilleder. 

En del af jobbet
Ved andre lejligheder er det ikke altid lige kreativt. Det er ikke altid nemt, når en designer har tænkt på sit show i over ét halvt år, ledt efter inspiration og planlagt alt i mindste detalje. Eller når en designer har en speciel stil, som de ikke vil ændre. Eugene ser det dog ikke som et problem, det er en del af jobbet.

”Det er ikke anderledes, end når en kunde kommer ind i salonen. Du tager den information ind, som du får, og stiller spørgsmål, som hjælper dig med at tilpasse din tankeproces og kommer frem til, hvad du skal gøre. Nogle gange vil folk overraskes, og andre gange siger de præcis, hvad de gerne vil have.”

Han er omhyggelig med at pointere, at det vigtigste er, at sætte kunden i fokus.

”Hvis nogen vil have en hestehale, så får de en hestehale. I sidste ende vil jeg bare gerne have, at de er glade for det, de har skabt, og at de har det sjovt. Jeg sætter musik på, sætter håret, drikker kaffe og har det sjovt sammen med modellerne.”

Åben kommunikation
Selvom en designer har et klart billede af, hvor han vil hen, så findes der altid noget, de ikke selv har tænkt på. Derfor plejer Eugene at præsentere et par ekstra muligheder for at udvide synsfeltet.

”Ved en prøvestyling har du omkring fire modeller at arbejde med. Der kan du vælge at give dem, hvad de har bedt om, på de to første, give dem lidt af dig selv på det tredje og så vise noget helt andet på den fjerde.”

På den måde bliver kommunikationen med designeren åben, og det bliver lettere at skabe noget, som begge er stolte af. Alle designerne arbejder forskelligt, og hele modeindustrien er i konstant forandring. Derfor kan man aldrig vide, før et show, hvordan processen bliver. Det er også det, der gør, at det udvikles.

”Processen er det som sørger for, at det visuelle udtryk til et show forandres. Eftersom processen er anderledes, bliver slutresultatet anderledes. Du kan ikke forvente at opnå forskellige resultater, når du bruger den samme proces. Den skal udvikles. ”

Fra 36 til 18
De seneste uger har Eugene boet på hotel og fly. Det er et hektisk liv, men nu har han gået fra at lave 36 shows hver sæson til ”kun” at lave 18. Det skyldes, at branchen forandres, men også for at han kan have mulighed for at fokusere på sit eget, og gøre det, han holder mest af.

”Visse opgaver kræver meget mere energi end andre, og jeg vil hellere lægge min energi i noget, jeg elsker. Lige nu vil jeg fokusere på mit håndværk og ikke bare tilbyde en tjeneste. I stedet for at lave prøvestylinger på tre timer, vil jeg have mulighed for at skabe noget anderledes.”

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 1. udgave 2018.

ANNONCE