Annonce

Dan Bro

Dan Bro
9. november 2016 bal@freemindsmedia.com

09. november 2016

Dan Bro – Det er fedt, at man stadig kan tænke ”WOW”

Dan Bro fra Salon Raah

Dan Bro bliver kærligt kaldt Hr. Raah af sine kunder., hvor han kan give kunderne den en-til-en opmærksomhed, han mener, de skal have i hans nye . ”Det bedste ved at have været frisør i mange år er, at man kender sig selv og sit værd, og at man klart ved, hvad man vil”, siger han.

Raah blev til ved held i uheld
”Det bedste ved at have været frisør i 30 år, som jeg har været det, er, at man kender sin egen værdi, at man er blevet dus med det, der er vigtigt for én, og at man ved præcis, hvad man gerne vil”. Det siger Dan Bro, der netop i disse dage åbner sin nye salon på Herluf Trolles Gade i indre København efter i halvandet år at have været uden salon.

”Jeg trænger til ro nu. Jeg trænger til at komme hjem”, lyder det fra Dan, der i bogstaveligste forstand blev smidt ud af sin salon i en ejendom på Store Kongensgade af en ejendomsspekulant. Siden har han boet hos først Ole Wagner og derefter Rikke Capaldi.

Dan Bro kalder selv sin salon for en avanceret køkkenfrisør, hvor der kun er plads til én kunde ad gangen. ”På den måde kan jeg give den personlige betjening, jeg gerne vil give”, siger han.
Dan Bro kalder selv sin salon for en avanceret køkkenfrisør, hvor der kun er plads til én kunde ad gangen. ”På den måde kan jeg give den personlige betjening, jeg gerne vil give”, siger han.

”Det har lært mig rigtig meget at arbejde sammen med de dygtige frisører, som Ole og Rikke er, og jeg har nydt at arbejde sammen med andre frisører. Så på en måde var det held i uheld, at mit lejemål blev opsagt. Men nu trænger jeg for alvor til at få min egen salon igen”.

Faktisk medførte sagen med Dans forrige salon, at han blev så udkørt af frisørfaget, at han overvejede en omskoling til en helt anden branche. Men heldigvis valgte han at blive. ”Jeg troede, at Store Kongensgade skulle være min sidste salon, hvor jeg kunne stå og småhygge mig med mine kunder, til jeg ikke gad mere. Men sådan skulle det ikke være. Nu har jeg tømt min bankkonto, og lidt til og jeg glæder mig vildt til at komme i gang i Raah i Herluf Trolles Gade”.

Dan Bro har netop åbnet sin salon Raah i indre København, og her tænker han at blive, til han ikke gider mere.
Dan Bro har netop åbnet sin salon Raah i indre København, og her tænker han at blive, til han ikke gider mere.

Dans historie kan også tjene som et skrækeksempel på, hvad man kan blive udsat for. ”Ejendommen blev købt af en entreprenør. Han havde det mål, at alle os lejere skulle ud, og da han ikke kunne smide os ud, tog han andre midler i brug. Han sendte bl.a. huslejeregningerne, som vinden blæste og med en betalingsfrist på tre dage.

“På et tidspunkt var jeg i London, og det udnyttede han. Han fremsendte sin regning, som jeg jo ikke betalte, og han sendte rykkeren, mens jeg stadig var afsted, og da jeg kom hjem, lå der et brev om, at jeg skulle være ude inden for 24 timer, fordi jeg havde ”undladt at betale min husleje”.

Jeg kan stadig imponeres
Spørger man Dan, hvorfor han mener, at det stadig er fedt at være frisør, er han ikke i tvivl. ”Det er fedt, når man stadig kan overraskes over sin egen faglighed og ikke mindst, at man stadig kan blive tændt over noget, der er lavet godt. Tænk, at man stadig kan sige wow efter 30 år og blive imponeret over sit fag. Og så er det jo fantastisk at være i en branche, der er i en så konstant og kraftig udvikling, som frisørfaget er– både fagligt og teknologisk. Så er du ikke passioneret, så kan du ganske enkelt ikke følge med”.

Dan har gjort sig helt klart, hvordan hans salon skal indrettes, og han lægger stort vægt på, at det kommer til at ske med kvalitet og sjæl og med en kæmpe sans for detaljer og stil.

Dan Bro kan stadig imponeres
Dan har gjort sig helt klart, hvordan hans salon skal indrettes, og han lægger stort vægt på, at det kommer til at ske med kvalitet og sjæl og med en kæmpe sans for detaljer og stil.

Dan vidste tidligt, at han ville være frisør
”I Folkeskolen var jeg i erhvervspraktik som frisør to gange og fik faktisk læreplads i den ene. Så da jeg sluttede i 9. klasse, kunne jeg ikke komme videre hurtigt nok efter 10 år med mobning”, fortæller Dan.

Han kom i lære hos en damefrisør i Vanløse, og han blev udlært i 1990. Derefter var han hos bl.a. Thomas Bøgebjerg og Mono, og han var ansat på et cruiseskib, hvor han føntørrede fine damer.

Efterfølgende arbejdede Dan som farvetekniker i en kæmpestor salon med 45 ansatte, både frisører og farveteknikere, i Canada nogle år,  indtil han igen vendte næsen hjemad.

Han er superglad for at have set frisørfaget, fra så mange og meget forskellige vinkler.

”Det giver et mere nuanceret billede af frisørfaget og for mit vedkommende tror jeg, at det, at jeg både har set, hvor fantastisk godt arbejdet kan gøres, og hvor skidt det kan gøres, har betydet, at jeg er endnu mere kompromisløs i forhold til mit eget arbejde”.

Avanceret køkkenfrisør
Vi sidder og taler sammen på den café, der er nabo til Dans nye salon, og inden vi satte os, gik vi naturligvis en tur i det lokale, der skal blive til Raah. Dan tegner og fortæller passioneret, og man er ikke et øjeblik i tvivl om, at han ved fuldstændig, hvad han vil. Han har gjort sig helt klart, hvordan salonen skal indrettes, og han lægger stor vægt på, at det kommer til at ske med kvalitet og sjæl.

Han kalder sin salon for en avanceret køkkenfrisør. Salonen har nemlig ikke noget baglokale. Alt kommer til at foregå i salonen, som Dan naturligvis har indrettet på fantastisk vis med en kæmpe sans for detaljer og stil.

Der er to betjeningspladser i salonen, og det er helt fint, for Dan arbejder alene, og der er kun én kunde i salonen ad gangen. ”Det handler mere end nogensinde om atmosfæren i salonen”, mener Dan, der også kærligt kaldes Hr. Raah af flere af sine kunder.

Jeg vil have mine kunder en-til-en
Dan har haft tre saloner. Sin første salon åbnede han på Islands Brygge. ”Det var jo mit barn”, siger han med et smil. Men det var en gadesalon, og efterhånden blev han træt af havnemiljøet med de tomme pizzabakker på trappen og larmen. Så han flyttede til en gammel ombygget stald på Store Kongensgade.

”Her fik jeg for alvor øjnene op for, hvad det var, jeg ville: Nemlig at have mine kunder en-til-en. Mine kunder er ikke kunder. Jeg ser dem som mine venner, der kommer på besøg for at få klippet og farvet deres hår – og så betaler de ovenikøbet for det. Det er vildt givende både for mig og for kunderne”, forklarer Dan, og han slår fast, at det er det  menneskelige aspekt i faget, der giver ham utroligt meget. ”Vi får svesken på disken. Vi snakker om alt, og dermed skabes der noget, der binder os sammen”.

Dan tager heller ikke telefonen i salonen, når han har kunder. ”Det gør ikke nogen forskel, om jeg taler med dem i dag eller i morgen. Jeg har alligevel ikke nogen ledige tider”, siger han med et smil og fortæller, at stort set alle hans kunder genbooker. ”Det kan de jo sagtens, for kommer der noget i vejen, kan de ændre det i Hairtools-systemet”.

Tid er eksklusivitets-parametret
Dans klare holdning er, at tiden er en vigtig parameter i dag. ”Kunderne vil rigtig gerne have lavet hår, men de gider ikke bruge hele dagen på det. Derfor er det vigtigt hele tiden at arbejde procesorienteret. Selvfølgelig i forhold til kunden i stolen, men også i forhold til mig selv, så jeg ikke spilder min tid”.

Netop derfor har Dan eksempelvis købt en vaskemaskine, der også kan tørretumble, så det hele klares i én arbejdsgang. Han har også optimeret kaffeprocessen, og han har installeret en vandhane med danskvand, så han slipper for at skulle hente, fylde og aflevere tomme flasker.
For halvandet år siden blev Dan og hans mand forældre til en lille pige, Ellen. Det har ændret hans prioriteter totalt, og det er en af grundene til, at han i dag arbejder meget med at styre sin tid.

”Tidligere arbejdede jeg meget, holdt åbent til sent og åbnede tidligt. Det kommer ikke til at ske på samme måde mere. Når man har et barn, bliver man meget mere opmærksom på, hvor kostbar tiden er”, siger han.

Med prioriteterne på plads er Dan tilbage for fuld styrke, og han glæder sig meget til at komme i gang i egen salon igen. ”Heldigvis har jeg været så heldig, at selv om jeg har flyttet lidt rundt det seneste halvandet år, er rigtig mange af mine kunder flyttet med”, siger Dan, og han fortæller, at det var hans kunder, der fik ham tilbage på banen, da han var ved at opgive frisørfaget.

”Du ved jo godt, hvad du skal”, sagde de, ”og det var klart den  hjertevarme, der var med til at gøre, at jeg valgte at kæmpe mig  tilbage i branchen og åbne endnu en ny salon”. Han kalder det seneste år for et meget selvterapeutisk år, hvor han for alvor har fundet ud af, hvor han står.

Marcel og Intercoiffure
Dan Bro er medlem af såvel Marcelklubben som af Intercoiffure, og han er meget glad for begge dele. ”Det er fantastiske steder at være blandt nogle af landets dygtigste frisører. Her kan vi være nørder, for det er præcis derfor, vi er her”.

Når det handler om inspiration, bruger Dan også både Marcelklubben og Intercoiffure, og han bruger en del tid på Instagram og andre sociale medier for netop at følge med i, hvad der sker. ”Jeg føler mig rigtig godt klædt på, og så må jeg erkende, at efter 30 år i branchen er jeg ikke længere så nem at imponere”, siger han med et smil.

Hans holdning er, at kunden skal se godt ud, når hun forlader salonen, men at hun samtidig også skal se lækker ud, når hun kommer igen. ”Jeg søger ikke de nye, syrede klipninger. Jeg arbejder meget med håret; jeg laver striber, der ikke ser stribet ud, men som skaber smukke udvoksninger, og det er i det hele taget vigtigt for mig, at kunden ser smuk ud”.

Dan mener heller ikke, man skal være bange for at spørge, hvornår en kunde kommer igen, for det har betydning for, hvordan han skal farve og klippe håret. Han siger også gerne til en kunde, at hun ganske enkelt ikke får lov til eksempelvis at farve sig hvidhåret, hvis hun kommer på den idé, og hvis ikke det passer til hendes rytme og hårkvalitet. ”Det er min integritet og min professionalisme der gælder”.

Et sundt resultat
Når Dan arbejder, er hans mål at opnå et sundt resultat, og netop derfor går han meget op i de produkter, han bruger, og han bruger meget tid på at finde de helt rigtige produkter til sin salon. ”Jeg arbejder med ordentlige produkter, der er skånsomme for håret, men jeg er ikke med på ”økohysteriet”. Jeg bruger alle de værktøjer, jeg kender, og jeg bruger dem rigtigt for at få det rigtige resultat”.

Dan slår helt fast, at den nye Raah er hans sidste salon. ”Her kan jeg se mig selv hygge mig med faget og mine kunder i en salon, der udtrykker min personlighed og ikke mindst, som har en hjemlighed, er nærværende og imødekommende”.

Dette portræt blev publiceret i 5. udgave af Hair Magazine 2016.

 

ANNONCE