Annonce

Cosmobell

Cosmobell
15. august 2014 Sascha T
Cosmobell firmaportræt

15. august 2014

Cosmobell tror stadig på den personlige kontakt med frisørerne

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund Larsen

”Vi skal bidrage til at skabe positiv vækst i salonerne”, siger Michael Vesthave fra Cosmobell, der har alt fra bolcher til tidsbestillingskort, permanentvæske og værktøjer. Helt nyt er det, at Cosmobell nu også forhandler Goldwell.

”Bidrager vi ikke ude i salonerne. Så smid os ud!” så provokerende lyder det fra Michael Vesthave fra Cosmobell, og han mener det rent faktisk. ”Jeg fortæller vores sælgere, at de skal kunne bidrage med noget, når de besøger salonerne. De skal have idéer med, som kunderne kan tjene penge på, og de skal gå i dialog for at finde frem til, præcis hvor vi kan hjælpe. Men så forventer jeg til gengæld af salonindehaverne, at de afsætter en halv time til at tale med os, når vi kommer”.

Michael Vesthave tror på den personlige kontakt, og han tror på, at det er til fordel for såvel frisøren som for Cosmobell, at sælgerne besøger salonerne hver femte uge, frem for at de blot kan bestille varer på nettet. ”Faktisk er vi netop nu ved at færdiggøre en hjemmeside, der også gør dét muligt, for de frisører, der ønsker det. men det betyder bestemt ikke, vi skærer ned på sælgerne eller antallet af besøg i salonerne”.

Huset Cosmobell
I dag har Cosmobell 15 sælgere, der løbende besøger kunder over hele landet, og hertil kommer 15 ansatte på hovedkontoret i Herning, hvor der er såvel administration som lager. Huset Cosmobell har eksisteret siden 80’erne. For 10 år siden købte Michael Vesthave og hans kone Anneli virksomheden, og i dag har man 3125 købende kunder hvert år.

”Set i lyset af, at der findes 5000-6000 frisører, er vi faktisk meget godt tilfredse med den repræsentation”, lyder det fra Michael Vesthave, der fortæller, at han faktisk er udlært frisør.

Cosmobell firmaportræt

I dag har Cosmobell 15 sælgere, der løbende besøger kunder over hele landet, og hertil kommer 15 ansatte på hovedkontoret i Herning, hvor der er såvel administration som lager.

Samarbejde med L’oréal
”Men jeg var ærligt talt ikke specielt god til det”, siger han smilende, og i stedet blev han ansat som salgskonsulent hos L’oréal. ”En kort periode var jeg assurandør, men så vendte jeg tilbage til L’oréal som direktør for L’oréal Coiffure i Danmark. Siden 1996 har jeg således arbejdet tæt
sammen med L’oréal. Men da der opstod en mulighed for at komme til at eje min egen virksomhed frem for at være ansat direktør, tog jeg springet”, fortæller Michael Vesthave, der også i dag repræsenterer L’oréal Professionnel og Matrix; Matrix som han har varetaget salget af for L’oréal igennem de 10 år, han har ejet virksomheden.

Bæredygtig virksomhed
Selv i krisetiden viste Cosmobell sig at være en bæredygtig virksomhed med et produktsortiment, som frisørerne kan lide, og Michael Vesthave fortæller, at man er kommet igennem krisen uden at måtte fyre medarbejdere.

Cosmobell firmaportræt
Cosmobell firmaportræt
Cosmobell firmaportræt

Spørger man Michael Vesthave om Cosmobell i fremtiden, er han sikker på, at salgskonsulenten har sin berettigelse – også om fem år, og han tror på en større kvalitetsbevidsthed.

”Men der er da forskel på indtjeningen i 2008 og i 2013”, medgiver han, og fastslår, at han ser manglen på kunder i salonen som et af de største problemer, frisørfaget har haft i mange år.
”Tidligere kom en kunde hos frisøren 6-8 gange om året. Nu kommer samme kunde 4-6 gange om året. Det er et markant tab af antallet af behandlinger, og det betyder, at frisørerne i langt højere grad skal skabe mersalg i form af produkter og andre ydelser”.

Michael Vesthave ser to typer saloner i dag: begge typer lider under, at den enkelte kunde kommer færre gange, men for den ene type salon går det ok; dem, der forstår at fylde hullerne ud. Den anden type, kan ganske enkelt ikke få det til at hænge sammen; dem, der ikke søger at øge indtjeningen ad anden vej.

”Samfundet bevæger sig i bølger, og lige nu skal alt være discount, men kunderne vil også gerne have god service og en god oplevelse. Som frisør må man derfor gøre op med sig selv, om man vil være billigst, eller om man vil tilføre kunden noget, behandle dem godt, og give dem den
bedste klipning nogensinde… vi som leverandør har samme problem- stilling, og det er netop baggrunden for, at jeg siger, kan vi ikke tilføre frisørens drift noget; oplevelser, nye tiltag eller nye produkter. Noget, de kan tjene penge på de næste fem uger, så skal vi blive væk!”

For Michael Vesthave er nye tiltag eksempelvis solbruningsservietter, negleservice eller voksbehandlinger. ”Vi har 6000 varenumre, så der er nok af idéer at tage af”, siger han med et smil.

Cosmobells Brands
Cosmobell kan således tilbyde salonerne masser af muligheder for mersalg, og på lageret i Herning findes alt fra bolcher og chokolade til tidsbestillingskort, permanentvæske og farve. ”Vi kommer ganske enkelt hele vejen rundt om alt til salonen”.

I produktporteføljen findes udover L’oréal og Matrix også Renati, Neccin, Grazette, Kids og Cosmobells eget svanemærkede brand Ce-Cé samt en række andre produkter til styling og pleje samt kemi. Herudover findes tilbehør fra Blax hårelastikker til håndklæder, frisørslag, kamme og
børster fra Ys Park og Denman, extensions fra HairContrast samt sakse fra bl.a. Takai, Jowell og Dune, føntørrer, krøllejern og andet værktøj.

”Generelt går vi efter det bedste og vi samarbejder med eksperter inden for alle de respektive områder. Så når kunderne spørger, kan vi altid sige: Ja, den duer! uanset hvad kunden vælger”.

Cosmobell firmaportræt
Cosmobell firmaportræt

Cosmobell forhandler Goldwell 
Ganske nyt er det, at Cosmobell fremover også forhandler Goldwell. ”Markedet ændrer sig. De store internetfirmaer har alle brands, og det kan vi også sagtens håndtere. Det handler om troværdighed, og det handler i høj grad om at kende sine kunder og ikke mindst kende deres behov og have en løbende dialog med dem for at finde frem til præcis de brands, der passer til dem”.

Og Michael Vesthave er sikker på, at Goldwell ikke er det sidste store mærke, der kommer med i Cosmobell’s portefølje.

Cosmobell firmaportræt

Ganske nyt er det, at Cosmobell fremover også forhandler Goldwell.

”Typisk tager de store brands sig selv af de største saloner, mens vi tager os af alle de mange, mange saloner med alt fra kvinden, der har sin salon derhjemme til salonen med 3-4 ansatte, og alle har et behov for en leverandør, der kan levere alt til salonen”, siger Michael Vesthave, der fortæller, at det i bund og grund handler om at eje nøglen til kaffemaskinen. ”Må man som sælger selv gå ud i baglokalet og lave kaffe, så har man etableret et godt kundeforhold til glæde for begge parter”, er hans holdning.

Selv er han glad for at samarbejde med store brands, der kan bakke ham op, og som eksempelvis kan håndtere lovgivningen med videre, og hvor man kan trække på deres uddannelsespersonale.

Afholder 10 halvårlige kurser
Således holder Cosmobell godt 10 halvårlige kurser med 35-45 kursister på hver. ”Vi hyrer frisører ind, der kan vise klippeteknikker, vi fortæller, hvordan frisørerne kan tjene penge i butikken, og vi går tæt på produkterne, hvor deltagerne selv kan stikke fingrene i håret og fornemme det”.

Inventar findes i øvrigt også i produktkataloget, men man tager sig ikke af at tegne saloner eller montere behandlingsstole. ”Vi skaffer møblerne fra den leverandør frisøren vil have dem fra, og vi leverer det til salonen. Resten må de selv stå for. men så er prisen naturligvis også derefter…”

Cosmobell firmaportræt

Inventar findes også i produktkataloget. ”Vi skaffer møblerne fra den leverandør frisøren vil have dem fra, og vi leverer det til salonen” siger Michael Vesthave.

Viden er fremtiden
Spørger man Michael Vesthave om Cosmobell i fremtiden, er han sikker på, at salgskonsulenten har sin berettigelse – også om fem år, og han tror på en større kvalitetsbevidsthed. Derfor tror han også på, at sælgerne er delt op i mindre grupper, der dækker hver deres mærker, så ekspertisen bliver endnu større.

”Mange synes, det er smart at handle på nettet, men man kan ikke præsentere duft og følelser på nettet og man kan ikke kommunikere gode idéer og muligheder for mersalg. Med andre ord, jeg tror på dialogen og den personlige kontakt i fremtiden”.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 4. udgave 2014.