Annonce

Björn Axén

Björn Axén
13. maj 2014 Ida Holmström
Björn Axén firmaportræt

13. maj 2014

Björn Axén: Med ydmyghed, viden og ambition som byggesten

Tekst: Pia Finne
Foto: Leonard Gren

Da Johan Hellström arvede Björn Axén i 1993 var virksomheden på randen af konkurs. I dag er det en strålende forretning med saloner, skoler og ikke mindst produkter, der nu er på vej ind i Danmark. Vejen til succes har ikke været let for Johan Hellström, men det er det hele værd, siger han.

”At være frisør er et håndværk. Det skal forbrugeren lære, og et håndværk man må betale for at få udført”. Det mener Johan Hellström, der ejer den svenske frisørvirksomhed, Björn Axén. Han ser, at kunderne i salonerne i dag er blevet mere kvalitetsbevidste, og de stiller krav til såvel klipning som service med videre.

Björn Axén koncernen spænder vidt. Fra fem super cool saloner i Sverige over frisørskole, kursusvirksomhed og egne produkter og redskaber.

Björn Axén

Björn Axén har i alt fem flotte saloner i sverige, men endnu ingen salon i Danmark. Björn Axén ser dog ”… det danske marked som et vigtigt marked”.

Johan Hellström mener, det er super vigtigt, at have såvel den forretningsmæssige kasket som den passionerede og kreative kasket på, hvis man vil drive en succesfuld frisørsalon i dag, og han ved, hvad han taler om, for da han arvede virksomheden Björn Axén efter den legendariske
frisør, Björn Axén i 1993, måtte han starte helt fra bunden.

Björn Axén

Den 2-årige frisøruddannelse hos Björn Axén er meget eftertragtet ligesom uddannelsens færdiguddannede frisører.

Overtog Forretningen
Johan Hellström kom faktisk i lære hos Björn Axén i 1984, men efter to et halvt år, valgte han at gå efter en karriere som danser, hvor han bl.a. var med i Cats i New York.

”Björn og jeg havde faktisk ikke den store kontakt, og faktisk har han og jeg aldrig nogensinde haft en en-til-en samtale – bare han og jeg. Så da han døde på tragisk vis i 1993, og efterlod virksomheden til mig, kom det som et kæmpe chok”, fortæller Johan Hellström, mens vi sidder i
restauranten på Clarion Sign designhotellet i Stockholm.

Og endnu mere chokerende var det for Johan, da han fandt ud af, at Björn Axén faktisk havde indskrevet ham i sit testamente kun halvandet år efter han var kommet i lære i virksomheden.

Björn Axén

Den smukke Björn Axén salon i Sverige, Biger Jarlsgaten.

”Jeg var både chokeret og bange, og jeg blev på det kraftigste rådgivet til at takke nej til arven, fordi virksomheden var på randen af konkurs. Men jeg kan ikke sige nej til en udfordring, så jeg valgte at tage kampen op”, fortæller Johan Hellström, der måtte stå for rigtig meget. Pressen
var efter ham, det svenske folk var efter ham, fordi han havde ”fået” den legendariske Björn Axén forærende, og forretningen lå i ruiner. ”Men jeg tænkte, ”nu skal jeg vise dem alle sammen”, siger Johan med et smil. Og det gjorde han! Dog understreger han kraftigt, at han ikke ville have
kunnet gøre det uden sin kollega Peter Hägelstam. ”Og havde jeg vidst, hvad jeg ved i dag, ville jeg ikke have taget den rejse igen”.

Med sund fornuft i bagagen
Men Johan Hellström lærte på den hårde måde. Og ifølge ham selv har den sunde fornuft været hans vigtigste aktiv. ”Björn var en sand kreatør og innovatør, men han var ingen forretningsmand, så der var ingen strategi for virksomheden, og skal man drive en forretning i dag, må man have styr på økonomien.

Björn Axén

Den legendariske frisør Björn Axén, som døde i 1993.

Björn Axén

Björn Axén til mesterskab i brudeopsætning.

Johan Hellström tog derfor fat, og fik styr på virksomhedens økonomi, og han fik løftet virksomheden Björn Axén ud ad rabatten og tilbage på banen igen. ”Jeg måtte tage tingene lidt hen ad vejen, og lære imens”, fortæller han, og blandt de ting, han skulle lære sig, var, hvad det er, der driver kreative mennesker som frisører.

Björn Axén

Catwalk fra Björn Axén’s 50-års jubilæumsshow i 2013.

”De går aldrig i samme retning, og skal man have dem alle sammen med på rejsen, kræver det noget kreativ tankegang”, siger han smilende. Men Johan Hellström sigtede mod stjernerne, og målet var at have en af verdens førende saloner. ”Ikke den største men den bedste”, understreger
han. Og det mål er også nået, idet Björn Axén hele tre gange er kåret som Salon Entrepreneur of the Year i The Global Salon Business Awards. ”Det var noget af det aller største, jeg nogensinde har oplevet, da vi modtog prisen første gang, for det var kulminationen på mange
års hårdt slid”, siger Johan og han kan slet ikke lade være med at smile stort, når han fortæller.

Björn Axén

Björn Axén 50 års fødselsdag.

Kerneværdier
Ydmyghed, viden og ambition er de kerneværdier, Björn Axén er bygget op omkring. ”det handler om kulturen i virksomheden. Vi skal altid lytte til kunden og se hende som person, og ud fra hendes behov, skal vi råde og vejlede. Dernæst skal vi bruge vores mangeårige erfaring og vores
brede vifte af forretningsområder, vi skal udforske nye udtryk og skabe hår og skønhed, og så skal vi være nysgerrige på fremtiden. Sidst skal vi have ambitioner om at tilfredsstille kunden og leve op til hendes forventninger. Vi skal have den højeste kvalitet, og vores drivkraft skal til stadighed være at udvikle os og blive bedre”, fortæller Johan Hellström

Björn Axén

Johan kunne ikke have gjort det uden hans kollega Peter Hägelstram.

Frisøruddannelse og videreuddannelse
Björn Axén har etableret sin egen 2-årige frisøruddannelse. Søgningen til skolen er stor, og Johan Hellström fortæller, at de frisører, der kommer ud fra skolen alle er eftertragtede i salonerne, på trods af at skolen er 2-årig og ikke 4-årig. ”Men på de to år, kommer vore elever igennem betydeligt mere end eleverne på den 4-årige statslige skole. Mange af lærerne har vundet såvel svenske som internationale priser, og vi ved, at det, at blive frisør ikke bare handler om at kunne klippe og farve hår. Derfor underviser vi i alt fra permanent til brudeopsætninger ligesom både make-up og extensions står på skemaet.

Björn Axén

Et udsnit af Björn Axéns egne kollektionsbilleder.

Udover selve frisøruddannelsen, driver Björn Axén også en omfattende kursusvirksomhed, hvor frisører fra hele Norden, Rusland, Tyrkiet og Asien med mere kommer for at blive videreuddannet.

To gange om året skaber Björn Axéns Artistic Team en kollektion, der er grundlæggende for såvel videreuddannelse som frisørskole og arbejdet i salonerne. ”Blandt de ting, jeg hurtigt fandt ud af, var, at vi ikke var gode nok til at skabe karriere for vore frisører. Som vi har bygget vores
virksomhed op i dag, har frisørerne mulighed for at udvikle sig og det inspirerer dem”. Og 50 pct. af frisørerne i Björn Axén salonerne kommer således fra skolen.

Björn Axén

Produktsalg og værktøjer
En fuld produktlinje har man naturligvis og ikke mindst Björn Axén tools, der i Danmark forhandles af OBH Nordica. ”Men det er bestemt ikke kun til privat brug. Vi bruger alle de elektriske værktøjer i vore saloner hver eneste dag”. Hårplejeprodukterne har hidtil kun været at finde i Sverige, Norge og Finland, men fra efteråret vil de også være at finde på hylderne i danske varehuse. ”Produkterne vil ikke blive solgt igennem frisørsaloner men i varehuse og specialforretninger”, fortæller Johan Hellström. Faktisk har man to serier; den klassiske og en ny serie ”Legacy”, der er det, Johan Hellström kalder for kronjuvelen med 11 produkter i luksusklassen. ”De henvender sig naturligvis til to forskellige segmenter og ”Legacy” -distributionen er en del smallere”. Præcis hvor den skal distribueres i Danmark har man endnu ikke lagt sig helt fast på.

Björn Axén

Björn Axén har i alt fem flotte saloner i sverige, men endnu ingen salon i Danmark. Björn Axén ser dog ”… det danske marked som et vigtigt marked”.

Björn Axén
Björn Axén

Björn Axén-saloner kommer vi dog ikke til at se i Danmark. ”På salonsiden satser vi på kvalitet frem for kvantitet, og helt ærligt, så vil jeg hellere sælge en million produkter end en million klipninger”.

Vi vil være top of mind
Vækst står naturligvis også i strategien for fremtiden, men Johan Hellström understreger, at det skal være en organisk, selvfinancierende vækst. ”Sådan har vi altid gjort tingene, og det er vi faktisk stolte af”, siger han. Herudover er målet, at ligge top-of-mind hos forbrugerne, og i fremtiden også hos danskerne.

Björn Axén

Produkter fra serien The Legacy.

Björn Axén

”Vi ser det danske marked som et vigtigt marked. Danske frisører er ekstremt dygtige og meget kreative, og jeg respekterer danskerne højt. Mange danske frisører er jo også nået rigtig langt. Samtidig kan jeg rigtig godt lide danskerne, de har en superfin attitude og tilgang til tingene. Straks man kører over sundet er der en mere international stemning, og jeg får en fornemmelse af, at ingen danskere er udbrændte og trætte. De drikker et glas vin, griner lidt af sig selv, og så tager de fat igen”. Og mens vi drikker café latte, deler en brownie, og nyder Stockholm i forårssolen, slutter Johan Hellström af med at sige: ”Så svenskerne kan klart lære af danskernes ”live your life”-tilgang til livet”.

Björn Axén

Stylingprodukter fra Björn Axén’s klassiske serie.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 3. udgave 2014.