Annonce

Betty Christoffersen – frisørportræt af ejeren af SACO

Betty Christoffersen – frisørportræt af ejeren af SACO
12. november 2014 Cecilia Lindahl

12. november 2014

Betty Christoffersen – frisørportræt af ejeren af SACO

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

JEG HAR EN KÆMPE KÆRLIGHED TIL HÅR
Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Hun siger sin mening, og hun deler gerne sine holdninger til branchen.

”For mig handler det om kærligheden til hår. Den danner basis for alt, jeg gør, og jeg elsker at give den passion og den lyst til at arbejde med hår og til at skabe noget smukt videre til mine ansatte såvel som til dem, jeg underviser” siger Betty Christoffersen, der ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.

BETTY VAR EN DEL AF STUHR
De to har drevet SACO siden 2012. Før det var Betty en del af Stuhr; som daglig leder af salonen i Magasin på Kgs. Nytorv, medejer af fire saloner og ansvarlig i Stuhrs kreative team.

”Men alle de spændende udfordringer til trods, var jeg faktisk nået derhen, hvor jeg kraftigt overvejede helt at droppe frisørfaget og finde på noget andet. Jeg havde ganske enkelt mistet gejsten – indtil Richard Ashford, SACOs grundlægger, kontaktede os for at få os til at åbne den første SACO salon og academy i Norden”.

”Jeg har kendt Richard i rigtig mange år, han har trænet mig og skolet mig i den rigtige retning, så vi valgte at tage springet”. Og Betty fik gnisten og kærligheden til frisørfaget tilbage.

BETTY HAR JERN I ILDEN
I dag har Betty rigtig mange jern i ilden hele tiden. Hun står i salonen med sine kunder, hun underviser på akademiet, og hun rejser rundt i verden for at undervise; dels igennem SACO og dels for bl.a. Wella og ICON Hairspa. Og hun kan ganske enkelt ikke lade være.

”Når jeg har været igennem en specielt hektisk periode, har jeg behov for at koble helt fra og gå derhjemme i mine Birkenstock, uden make-up og med en hue på. Men når jeg har gjort det et par dage, så begynder det at krible i fingrene for at komme i gang igen, og idéerne begynder at
boble”, fortæller Betty med et smil.

Siden hun var en lille pige, har det altid været hendes drøm at blive frisør. ”Jeg er niece til Elmer Stuhr, og jeg har altid set vildt op til ham. Alle mine dukker fik sat hår, og igennem hele mit liv har det i princippet handlet om at være frisør”, fortæller Betty, der stod i lære i Odense, mens hun løbende kom på Stuhr skolen.

Så da hun landede med 4-toget en eftermiddag for at starte jobbet hos Stuhr, var hun allerede om aftenen med ude og lave hår i lauget. ”Jeg har altid knoklet utrolig meget for at nå det, jeg har nået. Det var for billigt, bare at være Stuhrs niece. Jeg har villet vise, at jeg kan klare mig selv”.

UNDERVISNING BETYDER ALT
Betty holder rigtig meget af at undervise, og hun elsker kombinationen af at give sin viden og sin erfaring videre og formidle, hvad frisørfaget handler om, og dét at stå i salonen med kunder.

”I princippet handler det alt sammen om kærligheden til hår. At skabe ting, er naturligt for mig, og når jeg står på en scene og indimellem synes, at nu er det for meget. Så tænker jeg, ”kan du få mig derop igen”, så snart jeg ser en anden frisør på scenen. Det er ganske enkelt min legeplads, og det er her, jeg har den ubetingede frihed til at gøre, hvad jeg vil; lege og afprøve nye teknikker og tendenser”, fortæller Betty. Men hun indrømmer også, at hun gerne tager styringen i forhold til sine kunder i salonen.

”Og det bliver helt klart bedst, når kunderne lader mig bestemme”, siger hun med et smil. ”Jeg har en viden, og jeg har en solid base, og den bruger jeg. Og jeg sørger hele tiden for at udvikle mig som frisør, for udvikler man sig ikke, går man i stå”, er Bettys holdning.

BETTY ELSKER AT HAVE MANGE BOLDE I LUFTEN
Vi sidder i salonen på Fiolstræde, og selv om vi er i fuld gang med et interview, er Betty tilstede. Hun ser, hvad der sker, og hun blander sig på den fede måde. I det hele taget er man ikke i tvivl, når Betty er i rummet. Hun ’fylder’. Kunderne får en kommentar med på vejen, hun tjekker lige
en farve her og en nakke der, samtidig med at hun styrer sine egne kunder. Man fornemmer klart, at hun elsker at have massevis af bolde i luften på samme tid, og der er ingen fare for, at de falder ned uden at blive grebet.

Hun fortæller, at de år hun var hos Stuhr var uvurderlige. ”Men vi var en stor partnergruppe med mange forskellige synspunkter, og vi så ikke altid ens på, hvad der skulle ske fremadrettet. Jeg valgte derfor at stoppe, mens vi stadig var gode kollegaer”.

VIDEN SKAL SÆLGE PRODUKTER
I SACO har Betty og Jan valgt, at det aldrig nogensinde må komme til at handle om, hvor mange produkter den enkelte frisør sælger.

”Vi går ikke op i, hvor mange kure eller stylingprodukter frisørerne sælger. For os handler det om at træne og blive bedre, og den viden, frisørerne får, den sælger produkter! For når en frisør brænder for det, hun laver, og har en glæde ved at gøre kunderne smukke, så er det naturligt at bruge og tilbyde de behandlinger og de produkter, der kan understøtte klipningen og farvningen og skabe samme gode resultater for kunden derhjemme”, fortæller Betty og tilføjer, at SACO, på trods af at der intet salgspres er, faktisk er blandt de Wella-frisører i Danmark, der sælger allerflest kure.

Faktisk ligger produktsalget på 22-23 pct. mod normalt 15-17 pct. af omsætningen! For Bettys eget vedkommende fortæller hun, at hun den dag i dag er lige så glad, hver gang en kunde går ud ad salonen med flot hår, som hun var, da hun startede som frisør, og frem for alt er hun meget glad for at have skabt et kreativt sted i SACO.

EN SALON I VÆKST
Da Jan og Betty startede SACO i en tidligere Stuhr salon fulgte alt personalet med, og siden er medarbejderstaben udvidet fra fem til 10 frisører. Og det går rigtig godt. Således har man kun haft vækst siden starten for to et halvt år siden.

At det kræver lidt tilvænning at skulle være to chefer under samme tag, medgiver Betty med et stort smil, og selv om både hun og Jan var partnere i Stuhr, har de ikke tidligere arbejdet tæt sammen.

”Men det fungerer super. Jan tager sig af det økonomiske, jeg tager mig af det kreative, og dagligdagen tager vi sammen”.

GLÆDEN VED AT KUNNE SKABE
Spørger man Betty, hvad det er, der gør, at hun bliver ved med atbrænde for frisørfaget, tænker hun sig lidt om, og svarer: ”Jeg tror, det er glæden ved at kunne skabe…. Det er det, der driver mig, når jeg underviser, og det er det, der gør, at jeg er god til at se, hvad der fungerer allerbedst i det hår, jeg står med”.

Men hun mener, det er super vigtigt, at man videreuddanner sig, og heldigvis fornemmer hun, at frisørerne, der har sparet på kurserne igennem de seneste år, nu er ved at vende tilbage.

”Vi har været på vej til at ødelægge vores gode renommé i udlandet, fordi vi ikke har udviklet os, men nu er de danske frisører ved at være tilbage på banen. Vi ser optimismen igen, og frisørerne vil gerne investere i at blive gode nok”, mener hun. Og selv holder hun meget af at videregive forståelsen for hår og glæden ved at arbejde kreativt med håret.

HELHEDEN BETYDER ALT
For Betty er det helheden, der betyder alt. Derfor ser hun håret, tøjet og stilen under ét. ”Tøj er i princippet en lige så stor del af mig som håret. Det gælder det samlede billede”, forklarer hun.

Og der er ingen tvivl om, at Betty selv efterlever sine principper. Stilen holder hele vejen igennem! Og hun siger da også, at var hun ikke blevet frisør, var hun blevet noget med tøj! Hun mener klart, at netop hendes egen stil giver en sikkerhed i forhold til kunderne, der gør, at de ofte overlader det til hende at bestemme. ”Og når jeg ikke begrænses, så bliver jeg en dygtigere frisør”.

Lidt rapkæftet kan man vel godt kalde Betty, uden at fornærme nogen. Hun siger sin ærlige mening, og kan man ikke tåle at høre sandheden, skal man ikke spørge….. og det er præcis det, hendes kunder elsker hende for.

BETTY HAR HENDES ØNSKEJOB
For Betty er hendes job i dag det, hun selv kalder sit ønskejob. ”Jeg rejser mellem København og London. Jeg står på scenen i London med nogle af verdens bedste frisører. Jeg har mine kunder i salonen og mine elever på SACO Academy, og så holder jeg shows for flere af de danske leverandører”. Og uanset hvad hun beskæftiger sig med, tager hun udgangspunkt i SACO-mantraet ”Beauty comes first”.

”Alle mennesker rummer noget smukt, der skal fremhæves. Det er mit job, at gøre det”, siger hun. Og alt det hår, hun viser for frisørerne, er noget, der kan overføres på kunderne. ”Det er meget vigtigt for mig, at det ikke bare er showhår, men at det frisørerne ser på, et kursus eller på
et show, er brugbart”. Og Betty mener heller ikke, man skal bruge  teknikker, blot for teknikkernes skyld. Der skal være en mening med det! ”Hvorfor skal man bruge tid og energi på at dele håret op i 13 trekanter? Det kan gøres meget mere enkelt med et super flot resultat”. Men Bettys største kæphest er, at frisørerne skal vide, hvad de laver, hvad de vil opnå, og hvordan resultatet skal se ud, hvor der skal være fylde, hvor der skal være blødhed osv. ”Og så handler det om at have kærlighed til alt man laver, ellers bliver det ikke godt nok”.

DET KOSTER PENGE AT LAVE FLOT HÅR
Betty er forhåbningsfuld i forhold til branchen. Niveauet er igen ved at højnes, frisørerne videreuddanner sig, og der er optimisme at spore. ”Nu skal vi bare have forbrugerne til at forstå at flot hår koster penge. De bruger gerne 1700 kr. på et par Malene Birger bukser, som de ikke har
på hver dag, men de vil ikke betale 1500 kr. for reflekser. Det hænger jo ikke sammen. Vi er nødt til at tage penge for det job, vi laver, men så skal vi også levere varen hver gang”, er Bettys klare holdning.

Når det gælder udvidelsen af SACO, mener hun klart, at der vil komme flere forretninger til i fremtiden – i Danmark og i resten af Skandinavien. ”Nu har vi brugt et par år på at bygge den første salon op, så vi har en base, vi har arbejde ud fra i forhold til at få flere saloner koblet på”. Og Betty er typen, der bare ikke kan sidde stille. Der skal hele tiden ske noget. ”I foråret og efteråret rejser jeg 50 pct. af tiden, men når jeg så er hjemme, er jeg der 100 pct. og jeg misser aldrig en skoleafslutning eller andet med ungerne”.

BETTY ER 100 PCT. PÅ
Hun medgiver, at hun er egocentreret omkring sit job. ”Når jeg er på, er jeg 100 pct. på, men det er selvfølgelig også kun fordi jeg ved, at tingene klapper derhjemme”. Lige nu er hun oven i alt andet i gang med at arrangere, at SACOs store Noise show, hvor pengene går til et godt formål, kommer til København….

Spørger man Betty, hvad hendes vildeste oplevelse som frisør har været, er hun ikke i tvivl: ”Det var første gang, jeg stod på scenen til Salon International. Jeg tog til London i den tro, at jeg skulle arbejde backstage til SACOs show, men Richard Ashford mente, jeg skulle med på scenen. Jeg vidste ikke, om jeg skulle kaste op, græde eller bare være glad. Så jeg valgte at mande mig op og sagde til mig selv: ”Så min pige, nu er det tid til at vise dem, hvad du kan!”

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 5. udgave 2014.

ANNONCE