Annonce

Benjamin Martin: “Ja, så kan du lidt igen”

Benjamin Martin: “Ja, så kan du lidt igen”
17. december 2018 Cecilia Lindahl

17. december 2018

Benjamin Martin: “Ja, så kan du lidt igen”

Tekst: Benjamin Martin

Du har forhåbentlig moret dig over min klummes ”tagline” (jeg lærte ordet for nylig af en smart teenager). Jeg ville have, at klummen skulle slutte med den samme sætning hver gang – for genkendelse. Det viste sig ikke at hedde en punchline, men en ”tagline.” Men hvorfor ”Ja, så kan du lidt igen”?

Jo, fordi jeg siden min allerførste dag som frisørelev har moret mig enormt over den officielle afslutningsreplik i danske saloner. Dét, at jeg kommer fra Nordjylland, gør den bare ekstra sjov sagt med dertilhørende accent. Jeg ved, at kunderne på landsplan hader den. Jeg elsker at elske at hade den, fordi den er så sød og samtidig ufrivilligt komisk. Replikken er jo de sidste seks ord i dét, man vel kalder en lang salon-smalltalk, eller i nogle tilfælde frisørens monolog. Ingen kunde kan undslippe den, da den rammer dem, mens de stadig sidder indhyllet i en behåret polyesterkappe med et plastiknakkespejl i baghovedet og endnu ikke har betalt.

Og hvad er det mon, vi er så bange for, at de ikke har kunnet siden sidste klipning? Siger vi mellem linjerne til deres åbne ansigt: ”Nu kan du være bekendt at gå på gaden de næste otte uger, for det var godt nok ikke kønt, da du kom ind i dag?”. Eller er det mere: ”Du var godt nok ikke blevet for kønt klippet af min kollega sidst.

Læs også: Benjamin Martin: Hvem vil ha’ en krans?

Godt at jeg fik rettet op på det”. Hvis man siger sætningen, mens man knapper klippeslaget op, kan man selvfølgelig bruge den til at sende signalet: ”Så er du færdig, lad os få betalt i en fart, jeg vil vildt gerne lige nå en kaffe og en cigaret”. Personligt synes jeg faktisk, at sætningen, hvis den skal bruges, bør siges højt og dramatisk som et salonmanifest – så får den mere betydning i retning af: ”Mine magiske frisørhænder har givet dit liv nyt håb”! Og ens rolle går fra at være en frisør med motormund til en klippeguru.

Men allermest synes jeg jo, at vi skal bruge tiden med kunderne på at tale om hår – deres ønsker, hårdrømme (også de usagte), fortælle hvad vi kan tilbyde, hvad vi laver, og hvordan vi udfører det. Stolt dele information om produkterne, som vi bruger og anbefaler, og så skrue lidt ned for opdateringen på skole-hjem-samtalerne og ferieplanerne. Det er okay kort at vandre på de personlige broer, men størstedelen søger altså professionel vejledning og ikke mindst inspiration hos sin frisør. Og giver vi dem det, så kommer de igen, og…

ANNONCE