Annonce

Backstage Eurovision med Schwarzkopf Professional

Backstage Eurovision med Schwarzkopf Professional
8. september 2016 bal@freemindsmedia.com

08. september 2016

Backstage Eurovision med Schwarzkopf Professional

Ti oplagte teknikere fra Schwarzkopf Professional var en del af stylingsteamet på 50 personer, som stylede alle artister og dansere under Eurovision Song Contest i Stockholm. Hair Magazine fik en snak med Chriss Berner og Jannie Klasén mellem hollywoodfrisurer og hårspray backstage.

Heke teamet af teknikere fra Schwarzkopf Professional
Hele teamet af teknikkere fra Schwarzkopf Professional som arbejdede med Eurovision Song Contest 2016 i Stockholm. Fr. v: Pernilla Haglund, Christina Karlsson (ASK Manager PPS), Jannie Klasén, Chriss Berner, Johan Kristenssen, Zarah Munther, Lina Warg, Susanne Pavanelli, Terje Leivseth (Norge), Linda Lindell og Alexandra Knigin.

I foråret var der fest i hele Stockholm, da Eurovision Song Contest blev afgjort på svensk grund. Mens værter og dommere ladede op før finalen i forårssolen var der fuld fokus for stylisterne backstage. Hele stylingsteamet bestod af i alt 50 personer, 25 frisører og 25 makeupartister.  Schwarzkopf Professional var en af hovedsponsorerne og havde ti teknikere på plads som en del af frisørteamet.

Delegations bubble backstage
Delegations bubble backstage. Her kunne både stylister og artister tage en pause mellem styling og optræden.

STYLING AF ARTISTER OG DANSERE

Hair Magazine fik mulighed for at tale med Jannie Klasén og Chriss Berner, teknikere for Schwarzkopf Professional, som var en del af frisørteamet, som stylede hår på artister og dansere. ”At være med og arbejde med Eurovision har været utrolig heftigt”, siger Chriss. ”Det var en spændende og nyttig erfaring og det var også sjovt at se, hvordan det fungerer”. Arbejdet med at planlægge stylingen af artister og dansere har stået på i flere måneder, men for teknikerne, som indkaldes for at skabe in-frisurer, var arbejdet koncentreret til en intensiv uge. Eurovisionen blev afgjort igennem semifinaler og en grand final, og før hver finale blev der afholdt en generalprøve, hvor den ene blev filmet i fuld styling. Dette indebar hele seks vagtskifte af teknikere, hvor der skulle styles til perfektion hver gang.

Chriss Berner og Jannie Klasén var Schwarzkopf Professional teamet
Chriss Berner fra salon NOVO i Stockholm og Jannie Klasén fra Hairstudio Unique i Linköping var en del af Schwarzkopf Professionals team med teknikkere, som arbejdede med frisurerne under tekniker som Eurovision Song Contest 2016.

PÅ SLAGET

Tiden er en afgørende faktor, når det kommer til liveproduktioner og med så mange artister, dansere og seere hjemme i sofaen, skal alt gå uden problemer – minut for minut. Det gælder for såvel for artister som kameramænd, værter og frisører. ”I og med det var live, så var det vigtigt, at holde tidsplanen. Hvis vi skulle være færdige med stylingen senest 21.38, så var det 21.38, ikke 21.40”, siger Chriss


Teknikkernes hjem under Eurovision-ugen. Har blev artisterne og danserne stylet før generalprøverne og shows.


Schwarzkopf var en af hovedsponsorerne under Eurovision Song Contest 2016.

Jannie mener, at der klart var mest fokus på frisurerne, ikke så meget andet. ”Alt var enormt godt planlagt, så det blev ikke stressende, men det var heller ikke noget luksuriøst spaophold med massage og smalltalk mellem styles”, siger Jannie og griner.

Læs også: Schwarzkopf Professional til Eurovision i København 2014

STYLING TIL DEN RØDE LØBER

Tidligere år har Eurovision være forbundet med spektakulære styles, der handlede om, at skille sig så meget ud som muligt. Hvem kan nogensinde glemme Lordi fra Finland, Verka Serduchka fra Ukraine eller Ruslands syngende bedstemødre med sangen ”Party for Everybody”? I år var det en mere kommerciel styling og tilgængelige tendenser, som prægede festen. ”Jeg oplevede ikke, at årets bidrag var lige så grænseløse som tidligere”, siger Jannie. ”De fleste ønskede, at det kunne være elegant og glamourøst”. De to teknikere siger, at mange af artisterne blev inspireret af styles fra den røde løber. ”Vi har gjort mange velklippet, velplejet og velfarvet i langt hår”, siger Chriss.


Her laver Linda Lindell hår før et af showene. I alt arbejdede 25 hårstylister backstage og ti af dem var teknikere fra Schwarzkopf Professional.

200 MILLIONER SEERE

Hver tekniker lavede ca. fire til fem stylings om dagen. Klokken 21.00 startede udsendelsen, som gik ud til 200 millioner seeere, men frisørernes arbejde sluttede ikke der. De artister, som var sidst i showet blev stylet efter udsendelsen var gået i gang og teknikerne stod standby hele tiden og kunne træde til efter behov under hele udsendelsen.

”Der var en stærk holdånd blandt alle stylisterne” siger Jannie. ”Alt vi gjorde, gjorde vi sammen og der var ingen prestige mellem os”.

Christina Karlsson er Ask Manager Anders Schönemann er Manager Professional Partner Services for Schwarzkopf Professional

Christina Karlsson, Ask Manager, har været
med som edderkop i nettet, i Malmö 2013
og nu i Stockholm 2016.


Schwarzkopf Professionals nordiske team har arbejde med Eurovision flere gange. Anders Schönemann, Manager Professional Partner Services for Schwarzkopf Professional, var på plads backstage, ligesom i Malmö 2013 og København 2014.

NOGET SPECIELT VED EUROVISION

Oplevelsen ved af være en del af Eurovision Song Contest er noget som både Jannie og Chriss værdsætter højt. Den gode stemning mellem alle, som konkurrerer og arbejder med showet er noget helt unikt. ”Alle omfavnede virkelig oplevelsen og ville gøre det bedste ud af det sammen. For mange er Eurovision en once in a lifetime experience”, siger Chriss.

Med et smil, opsummerede Jannie oplevelsen af Eurovision med få ord: ”Der er noget helt særligt ved Eurovision.”


En tydelig trend under Eurovision er det smukke Hollywoodhår. Østrigs representant ZOË
var en af dem som omfavnede trenden.


Årets værter er Måns Zelmerlöw og Petra Mede, som også har trendigt smukt og velfarvet hår.

Tekst: Camilla Svensson
Foto:
Mikael Sjöberg & Chriss Berner


ANNONCE