Annonce

Allan Kliim

Allan Kliim
28. juni 2013 bal@freemindsmedia.com

28. juni 2013

Allan Kliim

Teamsprit i en salon med sjæl

Allan Kliim søger konstant nye udfordringer, og han stiller sig aldrig helt tilfreds med tingenes tilstand. Han mener, det er vigtigt, at skabe et koncept i sin salon – at skabe en sjæl og en atmosfære, der giver kunderne en oplevelse, og så handler det for ham om teamspirit.

“Tingene skal hænge sammen,og kunderne skal føle, at de får valuta for pengene”. Det mener Allan Kliim, der har drevet Kliim på Østerbro igennem otte år. Han mener sagtens, man kan tage en høj pris for sit arbejde, hvis salonen udstråler samme kvalitet.
“Det er vigtigt, at man ind imellem ser på sin egen salon lidt udefra og tager de kritiske briller på, for når man går i salonen i hverdagen, er det faktisk begrænset, hvad man ser”, mener Allan Kliim. Og hans holdning er klart, at er tingene slidte, skal de skiftes ud for at holde stilen. Fungerer de. og er de OK i udtrykket, skal pengene i stedet bruges på f.eks. videreuddannelse.
“Det skal være en oplevelse at komme i salonen”, mener han, og blandt måderne at skabe disse oplevelser på, er at sikre personalets ve og vel.

Allan Kliim underviser selv. Han er en del af L’Oreals kreative team, og han træner naturligvis sine egne ansatte frisører. Et par gange om året tager han medarbejdere med til London, for at de kan opleve andre frisører arbejde og andre måder at klippe på.

Konceptet er vigtigt
“Det er vigtigt at bygge et koncept op”, mener Allan Kliim, så kunderne såvel som personalet synes, forretningen er et spændende sted at komme i og arbejde i. Og skal man skabe en vis stabilitet i forhold til personalet, kræver det en indsats.
Således sætter Allan Kliim mål for sine medarbejdere. De kender budgetterne, de ved, hvad forretningen skal omsætte, og hvad udgifterne er. For medansvar skaber effektivitet.
“Det er utroligt vigtigt, at vi er et team, og at vi arbejder som et team, frem for at jeg blot stiller mig op og siger “Sådan vil jeg have det!”. Og ingen tvivl om det: De samme krav, der stilles til de ansatte i salonen, stilles også til mig! og vi holder hinanden op på de ting, vi aftaler”.

Man kan lære at blive en god frisør
Netop respekten er også blandt grundene til, at Allan Kliim strækker sig langt i forhold til en medarbejder eller en elev, hvis glæden ved faget og entusiasmen er til stede.
“Er de villige til at tage et ansvar og har de lysten, så kan de altid lære at blive gode frisører”, er hans holdning.
Derfor bruger han også meget tid på at lære eleverne op, og give dem en konstruktiv kritik, de an bruge til at blive bedre.

Masser af inspiration
En del af sin inspiration henter Allan Kliim i Intercoiffure, hvor han sidder i bestyrelsen.
“Herigennem møder jeg masser af gode kollegaer, og der er masser af god sparring både når det gælder forretningsudvikling, aktiviteter og tendenser”.
I samme åndedrag slår Allan Kliim en stor pæl igennem den skrøne, at der er enorm forskel på københavnerfrisører og frisører i Jylland.
“Frisørerne i Jylland er fuldt ud lige så kreative og progressive som frisørerne i København”, mener han.
Han mener, det handler om at være fremsynet og bevidst om, hvordan tingene udvikler sig i verden og i branchen, så man hele tiden kan være på forkant.

Eleverne uddannes
Allan Kliim tager sig meget af de elever, der er i butikken. Og han har sammensat et  træningsprogram til dem sideløbende med deres uddannelse.
”De får lov til at behandle kunder – det er naturligvis billigere for kunden, og jeg booker løbende min egen tid af til at træne dem”, forklarer han, for han mener, det er meget vigtigt, at eleverne føler, de udvikler sig, og dermed at de har lyst og gider gøre en ekstra indsats.
”Og i øvrigt lærer jeg også selv meget af at træne eleverne, for man får hele tiden vendt og drejet sine egne teknikker og måder at gøre tingene på”, smiler Allan.

 

25 år i branchen
Allan Kliim har været i frisørbranchen i 25 år.
Han er uddannet hos Stuhr, hvor han efterfølgende slog sine folder igennem 17 år, bl.a. som medejer af fire forretninger.
”Det var en fantastisk tid, og jeg tænker løbende tilbage på den som en rigtig god del af mit liv”, fortæller Allan Kliim, og også i dag har han et meget fint forhold til sine gamle kollegaer i Stuhr. Men på et tidspunkt fik lysten til at være helt selvstændig dog overtaget, og Allan Kliim tog springet og åbnede sin egen salon.
”Jeg havde lyst til at se, om jeg kunne skabe en god forretning, og selv om jeg igennem årene har haft alle muligheder for at arbejde selvstændigt, er det alligevel noget andet at være helt sig selv”.
Allans kone er en del af virksomheden, og hun styrer økonomi og regnskab, mens han tager sig af det kreative.
”Vi har et fantastisk samarbejde, og det giver mig den ro, der skal til, når man skal skabe noget kreativt og anderledes”.
Og at der er to indgangsvinkler til tingene er absolut også kun af det positive.

 

Spørger man Allan om flere butikker er en del af fremtidsplanerne, er han ikke afvisende overfor tanken.
”Jeg har da leget med tanken om at etablere flere saloner, men det er absolut ikke et ”must” for mig, og jeg vil hellere have én god forretning end to halvgode”.
Men Allan er den type person, der hele tiden søger nye mål, og han er bestemt ikke typen, der læner sig tilbage og stiller sig tilfreds med tingenes tilstand.
”Som det er i dag, handler det om at holde skruen i vandet, Jeg synes, det er sjovt at være oppe imod de store kæder, man jeg ser dem ikke nødvendigvis som de største konkurrenter. Vi kan sagtens være naboer”, fastslår han.
For med viljen, troen og frem for alt nerve i forretningen kan alt lade sig gøre

Kliim Coiffure
Nordre Frihavnsgade 5
2100 København Ø
tlf. 70 27 24 00

Se flere frisørportrætter her


ANNONCE