Annonce

6 frisører giver deres bud på tidens 5 tendenser

6 frisører giver deres bud på tidens 5 tendenser
8. marts 2016 bal@freemindsmedia.com

08. marts 2016

6 frisører giver deres bud på tidens 5 tendenser

Hair Magazine har bedt seks frisører give deres bud på fem tendenser i branchen. De seks er Karim Belkhelfa, Sif Utoft Andersen, Liva olsen, Chris Schelde, Jesper Buch og Per Knudsen.

Hvad siger tendenser lige nu når det gælder stilen og branchen? Vi har spurgt seks frisører om, hvad de ser som de fem største tendenser lige nu, og det spænder fra mænd med fuldskæg og kvinder
med kort hår til mere optimisme i branchen.

Karim Belkhelfa, Fungus, København

Karim Belkhelfa fra Fungus

På kinesisk betyder krise også muligheder. Det er evident, at vi befinder os i en krise, og jeg tror desværre ikke, vi har set det værste endnu.

1. VI SØGER SAMMEN:
En tendens er, at frisørerne søger sammen i større fællesskaber. De seneste 15 år har vi spredt os i vores egne små butikker, nu slår vi os sammen for at minimere  omkostningerne.

2. KREATIVITETEN EKSPLODERER:
Når der er krise, eksploderer kreativiteten. De seneste 15 år har der været en form for ”inkreativitet”, hvor man ikke fokuserede så meget på det kreative. Det, tror jeg, vi kommer til nu. I 80’erne var jeg en del af det danske punkmiljø, der bestod af frembrusende unge. Den type unge, tror jeg, vi kommer til at se igen. Og det er positivt!

3. GLAM ROCK:
Noget af det, jeg synes, er super inspirerende lige nu er Glam Rock-stilen. Den æra i 80’erne, hvor Sweet, Slade og Suzzie Quatro regerede. Og det ses jo også i moden i dag. Modsat dengang forandrer moden sig dog eksplosivt i dag.

4. UNGE DER SKILLER SIG UD:
Jeg kunne forestille mig, der kommer en bevægelse af unge mennesker med en tendens til at skille sig ud som punkbevægelsen og Muds-bevægelsen, og det er nams for frisører med kreativ frihed.

5. INGEN WANNA BE-LOOK ALIKES:
Tiden er ikke til reality wanna be-look alikes. Med den store kreative styrke, der kommer, kommer også en stor individualitet i udtrykket.

Sif Utoft Andersen, Reno Blvd, København

Sif Utoft Andersen fra Reno Blvd.

Kunderne er blevet mere bevidste om, hvad de vil have, og hvad de bruger deres penge på, og det kommer til udtryk i looket.

1. LÆNGERE NATURLIGT HÅR TIL MÆNDENE:
Mændene vil gerne have længere og mere naturligt hår, hvor der bruges mindre produkt, og i stedet leges med det naturlige fald.

2. NEDGANG I FARVNINGERNE:
Forbrugerne er blevet mere bevidste. Mere miljøbevidste og mere økonomisk bevidste, og vi kan mærke, at vi ikke farver så meget mere. Mange kvinder vælger at lade håret vokse ud og bruge deres naturlige nuancer.

 

3. NATURLIGT LOOK:
Pigerne må ikke se ud som har de været hos frisøren. Man glatter heller ikke så meget. Og hvis vi glatter, krøller vi det op igen. Klipningerne er heller ikke så kantede og symmetriske, men meget
mere bløde og naturlige. Også langthårsopsætninger er sjældent rene friseringer. Håret touperes, crepes og gives struktur. I det hele taget er kvinderne ikke bange for fylde. En af de store tendenser er piger, der skal have langt hår. Det er bestemt ikke kam og saks-klip, vi foretager, men lange bløde længder.

4. PLADS TIL DE SMÅ:
Jeg kan godt lide, der er så mange upcomming frisører, der er super dygtige. Det er ikke længere kun to-tre store, der bestemmer det hele i den danske frisørbranche, for der er mange nye, små saloner, der får lov til at vise, hvad de kan.

Og de nye bliver kun dygtigere – også eleverne, hvilket er fedt, for det er dem, der er branchens fremtid. Jeg ser også en tendens til, at passionen er tilbage. De frisører, der var frisører for pengenes skyld, er faldet fra og dem, der er tilbage, er dem med en passion for faget. Det betyder, at kreativiteten får et meget friere spil.

5. KUNDERNE VED, HVAD DE VIL:
Kunderne er blevet meget bevidste omkring, hvad de bruger deres penge på. De er mere fast besluttede på, hvad de vil have, og at det skal være i orden, for de har ikke råd til at få det lavet om om to uger. De fleste har undersøgt på forhånd, hvad de vil, der er ikke den store tvivl, og ikke så mange lader frisøren bestemme.

Liva Olsen, My-T Sharp, København

Liva Olsen fra My-T Sharp

Kunderne vil gerne betale, hvis de føler, de får noget for pengene. De er prisbevidste og de er ikke dumme.

1. NATURLIGE FARVER:
Der er en klar tendens til, at vi vil have tingene rene og naturlige. Vi laver farver, der ikke ser kemiske ud, og som ligger på grænsen, så de ser både smukke og så naturlige ud, at man bliver i tvivl om, om de er det.

2. STRUKTUR I HÅRET:
Strukturen i håret skal også være naturlig. Gerne med lidt kontrolleret frizz og gerne med bevægelse. Det glatte og stringente er på vej ud. Frisurerne bliver mere naturlige, og der bruges ikke så meget kemi.

3. INDIVIDUELT LOOK:
Looket er meget individuelt, og både kort og langt. Med en tendens til det lange igen, for efter en periode med pagehår og et stramt look kommer nu en blødhed; Crystal Dollars længder og blødt, bevægeligt hår, der kan sættes op med tre hårnåle eller hænge løst med glans og fylde.

4. FOKUS PÅ KVALITET:
Faktisk har det været godt med krisen, for der er kommet et større fokus på kvalitet for pengene. Og den blåstempling, de større kæder automatisk havde tidligere, har de ikke mere. Kunderne vil ikke betale mere bare for at kunne sige, de er blevet klippet i en bestemt salon, de vil hellere finde en lille salon, der matcher deres behov og individuelle stil bedre.

5. VALUE FOR MONEY:
Til gengæld vil kunderne gerne give penge for kvalitet og luksus, hvis de føler de får valuta for pengene. Kunderne er generelt mere velovervejede. Det mærker man i branchen, men kan man
forklare prisen, så giver de den gerne.

Chris Schelde, frisør Chris Schelde, Esbjerg

Chris Schelde fra frisør Chris Schelde

“Der er forskellige tendenser, der rører sig i mode såvel som i indretning, og de går igen i håret. Der ses store kontraster i tendenserne, og kunderne skifter meget”.

1. KONTRASTER:
Gatsby-stilen er ”in” og de lange lokker falder. Det gælder den lidt dekadente drengestil med korte, skarpe klipninger. Og den ses også på herresiden, hvor det engelske, klassiske look, der kan køres pomadeagtigt tilbage, er fremherskende. På den anden side ses Retro romantik á la Brigitte Bardot. Et lidt rodet, pastelagtigt look som kontrast til det korte stringente.

2. OPSAT HÅR:
Til skoleballer med videre skal håret sættes op. Håret er stort og etnisk inspireret, som krigerpiger med højt, opsat hår.

3. FYRE MED FULDSKÆG:
Unge mænd med fuldskæg er en klar tendens. Netop i denne tid, virker det lidt som om urmanden med skægget vender tilbage. Faktisk har vi aldrig klippet så meget fuldskæg, som vi gør i dag.

4. TID TIL KUNDEPLEJE:
For frisørbranchen er tendensen, at det i endnu højere grad end tidligere handler om kundepleje. Vi skal gøre en del mere for vore kunder, som f.eks. når vi holder en lørdag lukket og kun har åbent for de piger, der skal til skolebal på Esbjerg Gymnasium. Vi skal optimere den måde, vi arbejder på, og gøre endnu mere for vore trofaste kunder, så de forbliver trofaste mod os.

5. OPTIMISME:
Midt i krisen er der en tendens til optimisme. Man skal bevare den positive, optimistiske stemning, for der er slet ingen tvivl om, at det smitter.

JESPER BUCH, FRISØR BUCH, KØBENHAVN

Jesper Buch fra frisør Buch

Der er opbrud i tiden, der er masser af forstyrrelser og en fremdrift, vi ikke er herre over. Herligt!

1. VELKLIPPET BARBERSTIL:
Til mændene er en stærk tendens den meget velklippede barberstil. Det gælder et 40’er-look med supertight og alligevel masser af hår, der kan køres bagud.

2. NYTÆNKNING:
Til pigerne er der tendens til nytænkning. Man skal turde noget mere ikke mindst på den klippemæssige front, og der leges for alvor med stilarter og spændende hår.

3. PSYCHO BILLY:
Blandt de frisurer, der rykker, er f.eks. et superbredt poppet pandehår, der er shavet indenunder, så det får masser af skøn energi, eller en psycho billy frisure med hanekam, der forener punk og rock’n’roll i et nutidigt energiboost.

4. MINDRE SALONER:
Der er skudt mange mindre saloner op. Forretningsenhederne er blevet mindre, men de har det svært, og overlevelsesperioderne er korte. Måske ikke så meget, fordi de ikke kan klare sig, men mere fordi det ganske enkelt er for kedeligt at stå alene i en salon dag ud og dag ind.

5. KVALITETSSPRINGENE BLIVER STØRRE:
Kvalitetsspringene er blevet større i branchen, og der er ingen tvivl om, at det har sit udspring i den økonomiske situation, der har eksisteret siden 2008. Der var rigtig mange frisører i det store mellemlag, og det er dem, der har haft sværest ved at få tingene til at løbe rundt. Leverer man den ypperste kvalitet, vil kunderne gerne betale for det, og modsat kan man også drive forretning på at have de billigste priser.

 

PER KNUDSEN, PER, ÅRHUS

Per Knudsen fra Per

Det går bedre og bedre, men der er sket nogle tilpasninger. På trendsiden sker der også rigtig meget.

1. PANDEHÅR, PANDEHÅR Og PANDEHÅR:
Pandehår ses til pigerne. Frisurerne skal være sexede, og de passer ikke til rygsækken og cyklen. Det må de danske kvinder sande.

2. EN SJUSKET MARILYN:
Der ses både langt og kort hår, og gælder det det korte, er tyngdepunktet langt tilbage på hovedet med lave skilninger. Det lidt længere hår skal have et fortæsket vandonduleret, to dage gammelt look. En sjusket Marilyn Monroe med masser af bevægelse i håret.

3. JOHN F. KENNEDY:
Fyrene klippes med John F. Kennedy som forbillede. Der ses skilninger til mændene, håret skal være ordentligt og velklippet, og hvor det for et par år siden handlede om voks til mændene, er det nu klipningen, der tæller.

4. STYLING ER HOT:
Det handler mere om styling end om klipning til kvinderne. Hver frisure skal kunne styles på tre-fire forskellige måder, så nyheden ligger i stylingen.

5. DET GÅR BEDRE:
Der er fremgang at spore, og det virker som om der er ved at komme gang i den igen. Kunderne kommer ikke så tit, som de har gjort, nu kan der sagtens gå tre måneder imellem hver behandling, men når de kommer, så får de gjort det, der skal gøres. Kunderne er også blevet mere bevidste. De tænker mere organisk, går op i om en duft er ægte – baseret på æteriske olier – eller kemisk.

Tekst: Pia Finne
Foto: Diverse

 

Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Karim Belkhelfa ,
Fungus, København
På kinesisk betyder krise også muligheder. Det er evident,
at vi befinder os i en krise, og jeg tror desværre ikke, vi har
set det værste endnu.
1. Vi søger samen:
En tendens er, at frisørerne søger sammen i større fællesskaber.
De seneste 15 år har vi spredt os i vores egne små butikker,
nu slår vi os sammen for at minimere omkostningerne.
2. Kreativiteten eksploderer :
Når der er krise, eksploderer kreativiteten. De seneste 15 år
har der været en form for ”inkreativitet”, hvor man ikke
fokuserede så meget på det kreative. Det, tror jeg vi kommer
til nu. I 80’erne var jeg en del af det danske punkmiljø, der
bestod af frembrusende unge. Den type unge, tror jeg, vi
kommer til at se igen. Og det er positivt!
3. Glam Rock:
Noget af det, jeg synes, er super inspirerende lige nu er
Glam Rock-stilen. Den æra i 80’erne, hvor Sweet, Slade og
Suzzie Quatro regerede. Og det ses jo også i moden i dag.
Modsat dengang forandrer moden sig dog eksplosivt i dag.
4. Unge der skiler sig ud:
Jeg kunne forestille mig, der kommer en bevægelse af unge
mennesker med en tendens til at skille sig ud som punkbevægelsen
og Muds-bevægelsen, og det er nams for
frisører med kreativ frihed.
5. Ingen wanna be-look alikes:
Tiden er ikke til reality wanna bee-look alikes. Med den
store kreative styrke, der kommer, kommer også en stor
individualitet i udtrykket.


ANNONCE